پیش‌بینی دلار 1010 تومانی تا پایان امسال

عکس: آکو سالمی

بیزینس مونیتور با اشاره به درست از آب در نیامدن پیش بینی خود در مورد قیمت نفت اذعان کرد، در صورت تثبیت نفت ۷۰ دلاری باید در ارزیابی خود از ارزش ریال ایران طی امسال تجدیدنظر کند.

به گزارش فارس، موسسه بیزینس مونیتور طی گزارشی به پیش‌بینی وضعیت ریال ایران پرداخته است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است تا پایان سال ارزش ریال ایران کاهش یابد. تغییرات در بازار نفت مهمترین عامل تعیین‌کننده ارزش ریال است که این بازار در حال حاضر وضعیت نامطمئنی دارد. فاکتورهای سیاسی و تنش در روابط با غرب نیز می تواند به کاهش بیشتر ارزش ریال منجر شود.

بیزینس مونیتور پیش‌بینی کرده است ارزش ریال ایران در برابر دلار تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۱۰۰ریال برسد. بدین ترتیب ارزش ریال طی امسال ۸/۲درصد کاهش می‌یابد.

میزان کاهش ارزش ریال در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز ۳درصد اعلام شده است.

در عین حال این موسسه اذعان می‌کند پیش‌بینی‌های آن در مورد قیمت نفت در سال جاری چندان درست از آب در نیامده و چنانچه روند افزایش قیمت نفت ادامه یابد در مورد پیش‌بینی این موسسه در مورد کاهش ارزش ریال نیز تجدید نظر کرد.

بیزینس مونیتور متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ را ۵۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. طی ماه‌های اخیر قیمت نفت در مرز

۷۰ دلار در هر بشکه قرار داشته است.

بر اساس این گزارش پایین بودن ارزش پول ملی نکته مثبتی در زمینه صادرات است و دولت ایران با هدف کمک به رشد صادرات غیرنفتی ارزش رسمی ریال را در سطحی کمتر از ارزش واقعی آن نگه می‌دارد.

جایگزینی یورو به جای دلارآثار تورمی ندارد

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: جایگزینی یورو به دلار نه تنها آثار تورمی ندارد، بلکه تاثیری بر سطح عمومی قیمت‌ها و متغیرهای واقعی نخواهد داشت.

«حسین قضاوی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ با بیان آنکه برای جایگزینی یورو به جای دلار تاکنون دو اقدام انجام شده است،‌ افزود: یک اقدام در اواسط سال مالی ۱۳۸۶ انجام شد که پرتفوی ذخایر ارزی که بانک مرکزی آن را مدیریت می‌کند و دارای ضریب اهمیت بود در مقایسه با دلار به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. وی اظهار داشت: منطق این امر نیز آن بود که حجم تجارت ایران به‌طور عمده براساس یورو بود بنابر این به این سمت حرکت کردیم.

وی ادامه داد: از آنجا که یورو در مقابل دلار در حال تقویت بود، پرتفوی ذخایر بانک مرکزی نیز به این سمت حرکت کرد.

قضاوی، وجود ریسک های بین‌المللی را از دیگر دلایل حرکت بانک مرکزی به سمت جایگزینی یورو دانست و افزود: این امر سبب شد تا بانک مرکزی به سمت کاهش اهمیت دلار هدایت شود، ‌علاوه بر آنکه در تسویه دلار نیز مشکل ایجاد شده بود. به گفته وی، مجموعه این عوامل سب شد تا بانک مرکزی ضریب امنیت بیشتری را از سبد دلارهای ارزی به سمت یورو هدایت کند و از ضریب اهمیت دلار به نحو قابل‌ملاحظه‌ای بکاهد.

وی با اشاره به دومین اقدام برای جایگزینی یورو به جای دلار در دارایی‌های ارزی گفت: بانک مرکزی اخیرا بحث جایگزینی یورو به جای دلار را در حساب ذخیره ارزی مطرح کرده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی اظهار داشت: در شرایط کنونی اگر فردی از حساب ذخیره ارزی، یورو دریافت کند، قاعدتا باید بازپرداخت آن را نیز به یورو پرداخت کند و البته این ضابطه از قبل هم وجود داشت.

وی افزود: از آنجا که مشتریان زیادی ترجیح می‌دهند تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به یورو باشد، طبیعی است بازپرداخت آن نیز راحت‌تر انجام شود و فرآیندها نیز تسهیل خواهد شد.

قضاوی در خصوص تاثیر این جایگزینی بر فعالیت‌های بخش خصوصی نیز گفت: این امر در فعالیت‌های بخش خصوصی تاثیری ندارد، اما امور را برای مشتریانی که از حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت می‌کنند، تسهیل خواهد کرد.

به گفته وی، ویژگی متمایز در جایگزینی یورو به جای دلار نحوه محاسبات حساب ذخیره ارزی است که تا قبل از این مقطع براساس دلار بوده، به‌نحوی که موجودی و سود حاصل از آن براساس دلار اعلام می‌شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی در پایان افزود: با جایگزینی یورو از این پس محاسبات حساب ذخیره ارزی براساس یورو انجام خواهد شد.

پیش‌بینی‌های متناقض از نوسان ذخایر ارزی ایران

در حالی که ایسنا به نقل از گزارش ماه سپتامبر ۲۰۰۹ اکونومیست میزان ذخایر ایران به جز طلا در سال گذشته را ۹۶‌میلیارد و ۳۰۹‌میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان با ۱۵‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون دلار کاهش در سال‌جاری به ۸۱‌میلیارد و ۵۹‌‌میلیون دلار برسد، خبرگزاری فارس به نقل از بیزینس مانیتور پیش‌بینی کرد، ذخایر ارزی ایران به جز طلا از ۱۰۰میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۴۱میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یابد.

تفاوت ارقام ذکر شده برای پیش‌بینی تغییرات حجم ذخایر ارزی کشور در این دو روایت تقریبا ۲۲میلیاردو ۲۱میلیون دلار است. گزارش ایسنا حکایت از کاهش ذخایر ارزی ایران تا پایان سال ۲۰۰۹ دارد؛ در حالی که خبر فارس ادعای افزایش آن را مطرح می‌کند.

به گزارش فارس، بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه چهارم خود از اقتصاد ایران اعلام کرد: ذخایر ارزی ایران به جز طلا در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۰۰میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود، این ذخایر تا پایان امسال به ۱۰۳میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار برسد.

پیش‌بینی افزایش ۴۱میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران طی پنج سال آتی در حالی است که طی پنج سال گذشته؛ یعنی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی حجم ذخایر ارزی ایران بیش از ۷۰میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، حجم ذخایر ارزی به جز طلا در سال ۲۰۰۴ میلادی ۱/۲۹میلیارد دلار بوده است که در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۰۰میلیارد دلار رسید.

به گزارش فارس، حجم ذخایر ارزی ایران در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز به ترتیب ۱/۱۱۱میلیارد دلار، ۶/۱۲۰میلیارد دلار، ۳/۱۳۰میلیارد دلار و ۲/۱۴۱میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی کاهش قیمت نفت طی سال‌های آتی مهم‌ترین دلیل رشد کمتر افزایش ذخایر ارزی طی این سال‌ها ارزیابی می‌شود.