بانک مرکزی اعلام کرد: دلایلی برای ادامه ترقی قیمت طلا نظیر کاهش شدید فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی، در طی ماه‌های آینده وجود دارد.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد نوسانات ارزش طلا در بازار نیویورک، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در برابر دلار در بازار نیویورک ۳۱/۱درصد، افزایش داشت.

همچنین به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۶۵/۱۰۱۷_ ۹۵/۹۹۷ دلار، در نوسان بود. این گزارش حاکی‌است در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر معاملات سوداگرانه، نوسانات دلار و برخی از موارد دیگر قرار داشت.

براساس این گزارش در روز جمعه هفته ماقبل مطابق با

۱۱ سپتامبر، افزایش قیمت هر اونس طلا به سطح ۵۵/۱۰۱۱ دلار (یعنی به بالاترین سطح ۱۸ ماهه خود) با افزایش بسیار شدید مازاد حساب طلای سوداگران همراه بود.

این در حالی ‌است که تقاضای فیزیکی، افزایش چندانی نداشت، به همین دلیل در روز دوشنبه گذشته (۱۴ سپتامبر) و در اوایل روز بعد قیمت طلا دچار تصحیحات نزولی شد و در مقطعی از اوایل روز سه‌شنبه هر اونس آن تا سطح ۹۰/۹۹۷ دلار نیز تنزل یافت.

اوایل روز سه‌شنبه انتشار ارقام مختلف اقتصادی نظیر رشد خرده‌فروشی ماه اوت آمریکا و کاهش‌های شدید دلار در برابر یورو سبب شد تا قیمت طلا سیر صعودی در پیش بگیرد و این روند تا پایان روز چهارشنبه ادامه داشت.

طبق این گزارش حتی در مقطعی از روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا تا سطح ۵۰/۱۰۲۰ دلار، یعنی به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۰۸ میلادی به بعد، رسید.

این گزارش حاکی‌ است ترقی شدید قیمت طلا در طی چند روز گذشته سبب شد تا برخی پیش‌بینی خود در مورد دورنمای قیمت طلا را مورد تجدید‌نظر صعودی قرار دهند.

در همین رابطه در اواخر روز چهارشنبه رییس شرکتGold Field آفریقای جنوبی ( چهارمین شرکت بزرگ تولید‌کننده طلا در جهان) پیش‌بینی کرد که در صورت ترقی قیمت نفت به هر بشکه ۱۰۰ دلار در طی ۱۸ ماهه آینده، قیمت هر اونس طلا به حدود ۱۵۰۰ _ ۱۶۰۰ دلار خواهد رسید.

طبق این گزارش در روز چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت خام حدود ۷۲ دلار بود که با توجه به روند بهبود اقتصاد جهان و عدم تمایل اعضای اوپک به افزایش تولید خود، احتمال افزایش قیمت نفت تا سطح هر بشکه ۱۰۰ دلار در ظرف دو سال آینده چندان بعید به نظر نمی رسد.

براساس این گزارش دلایل دیگری برای ادامه ترقی قیمت طلا نظیر کاهش شدید فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی، در طی ماه‌های آینده وجود دارد.

در روز پنجشنبه فروش‌های سوداگرانه و در روز جمعه ترقی دلار سبب کاهش شدید قیمت طلا شد.