مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اینکه دولت به صورت جدی پیگیر وصول مطالبات سیستم بانکی است، گفت: باید متناسب با شرایط موجود فرمول‌هایی جدید با راهکارهای علمی برای وصول مطالبات و محدود کردن دامنه مطالبات معوق، به کار گرفته شود.علی‌ دیواندری در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در خصوص وضعیت وصول مطالبات معوق سیستم بانکی، اظهار داشت: هم‌اکنون وصول مطالبات معوق بانکی مورد تاکید تمام مسوولان کشور بوده و در همه زمینه‌ها و همه قوا عزم بر وصول مطالبات است. وی افزود: دولت بیش از سایر ارگان‌ها در زمینه وصول مطالبات معوق تاکید دارد و بانک‌ها به عنوان یک وظیفه حرفه‌ای خود موظف به پیگیری و وصول مطالبات معوق هستند. به گفته مدیرعامل بانک ملت، در حال حاضر کار پیگیری و وصول مطالبات معوق سیستم بانکی در حال انجام می‌باشد و نتایج مثبتی را نیز حاصل کرده است.

دیواندری در خصوص حجم مطالبات معوق بانک ملت، گفت: رقم دقیق مطالبات بانک ملت را به یاد ندارم، ولی حدود ۹ الی ۱۰درصد کل مطالبات سیستم بانکی متعلق به این بانک است. دیواندری در پاسخ به این سوال که آیا ممنوع‌الخروج کردن هم می‌تواند جزو ابزارهای وصول مطالبات معوق بانکی باشد یا خیر، گفت: ابزارهای مختلفی برای وصول مطالبات معوق وجود دارد و از تمام آنها باید استفاده کرد.

وی افزود: ممنوع‌الخروج کردن به عنوان یک راهکار واحد در تمام پرونده‌ها ممکن است جواب ندهد، ولی در بعضی موارد می‌تواند راهکار مناسب و عملی باشد. به گفته مدیرعامل بانک ملت، این بانک از تمام راهکارهای ممکن مانند مذاکره با مشتری، استمهال، برخورد قانونی، ممنوع‌الخروج و سایر ابزارهای ممکن برای وصول مطالبات معوق استفاده می‌کند. دیواندری گفت: وصول مطالبات معوق نظام بانکی به فرمول‌های جدیدی احتیاج دارد و در شرایط موجود کشور نباید فشار بر وصول مطالبات معوق مصادف با تنگ کردن عرصه بر تولید کنندگان و کارآفرینان اقتصادی کشور باشد. دیواندری تصریح کرد: باید متناسب با شرایط موجود فرمول‌هایی جدید که یک راهکار علمی برای وصول مطالبات و محدود کردن دامنه مطالبات معوق است، اتخاذ شود.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، در صورتی که وصول مطالبات معوق روی یک روال منطقی صورت نگیرد، هم بانک به مطالبات خود نمی‌رسد و هم واحد تولیدی لطمه می‌بیند.

مدیرعامل بانک ملت اضافه کرد: بانک‌ها به طور طبیعی کار وصول مطالبات را انجام می‌دهند و در زمان معینی قرار نیست که این هدف محقق شود. دیواندری تصریح کرد: هر پرونده اعتباری و مطالبات معوق شرایط خاص خود را دارد و به این ترتیب نیست که زمان خاصی برای انجام آنها به منظور به نتیجه رسیدن تعیین شود. مدیرعامل بانک ملت گفت: هر پرونده‌‌ای ماهیت خاص خود را دارد و به همین دلیل نمی‌توان زمان‌های محدودی برای آنها در نظر گرفت و پرونده‌های مذکور حتما در زمان معین به نتیجه برسند. وی افزود: تولید کننده هم به سرمایه در گردش احتیاج دارد و باید به طرح توسعه آن کمک شود و در عین حال مطالبات معوقی دارد که باید در یک زمان‌بندی مناسب به آن کمک کرد که تولید خود را انجام دهد و بهره‌وری کارخانه‌ها را افزایش دهد تا تسهیلات دریافتی از بانک را پرداخت نماید.