معاون اول احمدی‌نژاد مسوول نظارت بر وصول مطالبات معوق بانک‌ها شد

مدیرعامل بانک ملی گفت: طبق دستور رییس‌جمهور، معاون اول وی بر وصول مطالبات معوق و مورد مذکور نظارت دقیق دارد و در این رابطه جلساتی در حال برگزاری است.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با فارس «توانا» در مورد وضعیت وصول مطالبات معوق سیستم بانکی، اظهار داشت: هیچ دستوری به صورت صریح از هیچ نهادی غیر از بانک مرکزی در مورد وصول مطالبات معوق صادر نشده است، ولی قطعا همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها بر شفاف عمل کردن نظام پولی و مالی تاکید دارند.

وی افزود: آنچه از شرایط فعلی استنباط می‌شود، حسن اداره امور مملکت است که مورد توجه تمام مسوولان کشوری نیز قرار دارد و از جمله مواردی که حسن انتظام امور مالی را ایجاب می‌‌کند، وصول به موقع مطالبات معوق و شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها است.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، هر بانک برای وصول مطالبات معوق، مسوولیت خاص خود را دارد و برای رسیدن به این هدف فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مجتمع قضایی اقتصادی در صورتی که جرمی اتفاق افتاده باشد و از تسهیلات بانکی سوءاستفاده شده باشد، رسیدگی خواهد کرد. مقام مربوط به این موضوع از قبل انتخاب شده و هم‌اکنون به این امر می‌پردازد.

خاوری تصریح کرد: طبق دستور رییس‌جمهور، معاون اول وی بر وصول مطالبات معوق نظارت دقیق دارد و در این رابطه جلساتی در حال تشکیل است.

وی با تاکید بر اینکه با تفکیک و دسته‌بندی مطالبات معوق در جلسات مذکور با هر یک از بدهکاران متناسب با نوع و میزان بدهی آنها برخورد خواهد شد، افزود: تمام مسوولان بانکی برای رسیدگی به وضعیت وصول مطالبات معوق به صورت یکپارچه فعالیت خواهند کرد.

ارجاع برخی پرونده‌‌ها به شرکت وصول مطالبات معوق

مدیرعامل بانک ملی در ادامه در خصوص میزان تاثیر‌گذاری شرکت وصول مطالبات معوق به کاهش حجم مطالبات بانکی، گفت: این شرکت به عنوان یک شرکت واسطه به فعالیت‌های خود می‌پردازد و بانک‌ها نیز بعضی از پرونده‌های مطالبات خود را برای وصول به این شرکت ارجاع می‌‌دهند.

خاوری اضافه کرد: تشکیلات سازمانی در درون بانک‌ها با شناخت‌ صحیح از مشتری می‌تواند بهترین روش را برای وصول مطالبات پیدا کند و بهترین برخورد را با بدهکاران داشته باشد.

تشکیل کمیته ویژه وصول مطالبات در بانک ملی

مدیرعامل بانک ملی از تشکیل کمیته و اداره ویژه پیگیری وصول مطالبات معوق در این بانک خبر داد و گفت: اعضای این کمیته با تدابیری که در نظر گرفته شده مشغول بررسی و ارائه راهکارهای موثر برای وصول مطالبات معوق هستند.

خاوری در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده در بانک ملی در خصوص حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف، گفت: در بانک ملی از جهات مختلف به این موضوع توجه شده و اصلاح الگوی مصرف در بانک‌ها به معنای افزایش کارایی و سرعت عمل و بازدهی با کمترین امکانات است.

وی تصریح کرد: بانک ملی در مسیر مذکور حرکت کرده و خوشبختانه با این روند به بخش‌های مختلف اقتصاد کمک می‌کند.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، صرفه‌جویی در امور نیز برای رسیدن به اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گرفته و با یک روش صحیح از دارایی‌های بانک بهترین بهره‌وری با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

خاوری با اشاره به اینکه گروهی در بانک ملی برای نظارت و رسیدن به هدف مذکور تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: اصلاح فرآیند‌های کاری و سازمانی بانک در دستور کار قرار گرفت و به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌هایی نیز برای رسیدن به هدف اصلی اصلاح الگوی مصرف نوشته شده و اقدامات گسترده‌ای در این راستا صورت گرفته است.