بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن، تولیدکنندگان برای اخذ وام باید اعضای خانواده خود را به بانک ببرند تا آنها ضمانت دهند که مطالبات معوق بانکی نداشته باشند. یک مقام مسوول در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که خواست نامش در خبر ذکر نشود، این خبر را به خبرگزاری مهر اعلام کرد و گفت: این ابلاغیه هفته گذشته به بانک‌های تجاری ابلاغ شده است و به نظر می‌رسد پیاده‌سازی آن مشکلات بسیاری را برای واحدهای تولیدی در استفاده از تسهیلات بانکی به وجود آورد.

به گفته وی، هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل بروز بحران با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند که به نظر می رسد دولت به جای کمک به واحدهای تولیدی و تامین گردش مالی آنها، با ابلاغ این مصوبه مضرات بسیاری را متوجه بخش صنعت و تولید کشور خواهد کرد. در ماده ۱۴ آیین‌نامه وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول ریالی و ارزی کلیه بانک‌های دولتی و غیردولتی نیز آمده است: موسسات اعتباری موظفند به منظور کاهش مطالبات معوق و افزایش امکان وصول اقساط، از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی را به گونه‌ای منعقد نمایند که مشتری، افراد تحت تکفل وی، ضامن یا ضامنین با شرط ضمن عقد به طور غیرقابل رجوع به موسسه اعتباری اختیار دهد که هرگونه مطالبات خود اعم از مستقیم یا غیرمستقیم را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی هر یک از حساب‌ها (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری یا سایر موسسات اعتباری راسا و بدون نیاز به حکم قضایی یا اجرایی برداشت نموده و به حساب بدهی مشتری منظور نماید. در صورتی که وجوه به صورت ارزی باشد، موسسه اعتباری آن را برداشت و به نرخ روز محاسبه می نماید.

مشتری، افراد تحت تکفل وی، ضامن یا ضامنین در صورت اقدام موسسه اعتباری به شرح یاد شده، حق هر گونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می نماید. موسسات اعتباری موظفند در صورت تعویق مطالبات، مراتب را به بانک مرکزی اعلام نماید و بانک مرکزی بلافاصله دستور لازم را به موسسات اعتباری مربوط اعلام می‌نماید. البته بانک مرکزی هفته گذشته نیز در بخشنامه‌ای به نظام بانکی خواستار ارائه لیست کامل مطالبات معوق بیش از پنج میلیارد ریال یا معادل ارزی آن همراه با فهرست و جزئیات اطلاعات بدهکاران به این بانک شده است. میزان مطالبات نظام بانکی در حال حاضر به رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.