مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه اجازه ارائه تسهیلات پلکانی، صدور دسته چک و حواله را ندارند. «محسن عباسی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تمام صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که تنها کار قرض‌الحسنه انجام می‌دهند، مورد تایید بانک مرکزی هستند، افزود: بانک مرکزی این صندوق‌ها را مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

به گفته وی، صندوق‌های قرض‌الحسنه، صندوق‌هایی هستند که فقط وظیفه جمع‌آوری سپرده به‌صورت قرض‌الحسنه و ارائه تسهیلات به شکل قرض‌الحسنه را دارند.

وی یادآور شد: برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه مورد حمایت بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی ‌است.

وی اضافه کرد: حدود هفت هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد که از میان آنها حدود هزار صندوق تحت مراقبت سازمان اقتصاد اسلامی‌ قرار دارد، این در حالی است که مجوز نهایی فعالیت این نوع صندوق‌ها را بانک مرکزی تنها در صورتی که موسسه به طور کامل امور قرض‌الحسنه انجام دهد، ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که در مساجد و به صورت تک شعبه ای در برخی از دستگاه‌ها و کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند و به اعضای خود خدمات ارائه می‌دهند، در زمان حاضر نیاز به اخذ مجوز ندارند.

وی با بیان آنکه اولویت اخذ مجوز با موسساتی است که به صورت آزاد در سطح کشور در حال فعالیت هستند، گفت: ۸۰ درصد بازار غیرمتشکل پولی کشور در اختیار ۸ تا ۹ صندوق قرض‌الحسنه و مابقی در اختیار صندوق‌های فعال در مساجد و دیگر موسسات است.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون هیچ صندوق قرض‌الحسنه‌ای مجوز فعالیت از بانک مرکزی دریافت نکرده است، گفت: امسال مجوز فعالیت این صندوق‌ها در حجم وسیع صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از صندوق‌ها مکاتبات لازم را برای دریافت مجوز با بانک مرکزی انجام داده‌اند و بانک مرکزی نیز در حال بررسی ساختار مالی آنها است و در صورتی که تغییرات لازم در عملکرد این صندوق‌ها براساس قواعد بانک مرکزی صورت گیرد، مجوز نهایی فعالیت آنها صادر خواهد شد.