2 تعاونی اعتباری پلمب شد

‌گروه بازار پول - چندی پیش حمید تهرانفر، مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با هشدار به تعاونی‌های بدون مجوز بانک مرکزی، از تعطیلی دو تعاونی اعتباری در آینده‌ای نزدیک بدون ذکر نامشان خبر داده بود. این در حالی است که وی روز گذشته با بیان اینکه به تازگی اسامی‌۱۰ تعاونی اعتباری در فهرست متخلفان قرار گرفت، گفت: دو تعاونی اعتباری با همکاری نیروی انتظامی‌ پلمب شد.

به این ترتیب بانک مرکزی به وعده خود در همایش خرداد ماه گذشته عمل کرد.این بانک در همایشی که یک ماه پیش ترتیب داده بود به تعاونی‌های بدون مجوز هشدار و مهلت داد تا ۴۵ روز نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند.در غیر این صورت، اسامی‌آنها در رسانه‌ها اعلام می‌شود. گرچه تا به حال بنا بر ضروریاتی این مساله اتفاق نیفتاده، اما این بانک با پلمب نوبت به نوبت این تعاونی‌ها عزم جدی خود را به بدون مجوزها نشان داده است. چنانکه تهرانفر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد ساماندهی تعاونی‌ها و موسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: هنوز اسامی ‌۵ تعاونی اعتباری که بر اساس ضوابط بانک مرکزی عمل نمی‌کنند، در فهرست متخلفین بانکی قرار دارد، علاوه بر آن، نام ۵ تعاونی دیگر نیز به فهرست آنها افزوده شده است. مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نسبت به اعلام اسامی ‌این تعاونی‌های اعتباری خودداری کرد و با بیان اینکه اسامی‌ آنها را پس از تحکیم کارها و عدم حصول نتیجه اعلام خواهیم کرد، افزود: بانک مرکزی با این تعاونی‌های اعتباری مستقیما مکاتباتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی قبل از اینکه اقدامی ‌را علیه این ۱۰ تعاونی اعتباری از طریق مراجع قضایی یا انتظامی‌انجام دهد، با آنها مذاکره می‌کند و اگر آنها نسبت به اقدامات و تذکرات بانک مرکزی ترتیب اثر ندهند، بانک مرکزی مجبور می‌شود که از اختیارات قانونی که قانونگذار در اختیار این بانک قرار داده است، استفاده نماید.

تهرانفر در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با همکاری نیروی انتظامی، ‌چند تعاونی اعتباری که بر اساس ضوابط عمل نمی‌کنند را پلمب کرده است؟ اظهار داشت: بانک مرکزی در بهمن و اسفند ماه سال گذشته از نیروی انتظامی ‌چنین درخواستی را کرد که بر این اساس دو تعاونی اعتباری پلمب شدند.

وی با بیان، اینکه ولی اخیرا چنین تقاضایی از بانک مرکزی نداشته‌ایم و هیچ تعاونی اعتباری پلمب نشده است، گفت: در حال حاضر اسامی‌موسسات اعتباری در فهرست قرار ندارد.

پاسخ به انتقاد وزارت تعاون

این مقام مسوول در بانک مرکزی در مورد انتقاد مسوول ساماندهی تعاونی‌های اعتباری وزارت تعاون مبنی بر اینکه بانک مرکزی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت تعاون و بانک مرکزی عمل نمی‌کند، گفت: بانک مرکزی با دقت مفاد این تفاهم‌نامه را اجرا می‌کند و همکاری مطلوبی بین بانک مرکزی و وزارت تعاون در راستای ساماندهی تعاونی‌های اعتباری وجود دارد.

وی آغاز کار ساماندهی این تعاونی‌ها را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: تاکنون نیز با تفاهم صورت گرفته میان دو دستگاه مذکور، اقدامات مناسبی انجام شده و روندی که از سال گذشته آغاز شده است، آرام آرام پیش می‌رود و مطمئنا نتیجه خوبی نیز حاصل خواهد شد. تهرانفر در پاسخ به این مطلب که وزارت تعاون مطرح کرده است که بانک مرکزی به تعاونی‌های اعتباری که مورد تایید این وزارتخانه نیستند، چراغ سبز نشان می‌دهد و با ارائه نامه‌هایی مطرح می‌کند که کارهای مقدماتی صدور مجوز آنها در حال انجام است، بیان کرد: بانک مرکزی چنین اقدامی‌را انجام نمی‌دهد و به طور حتم سوء‌برداشت شده است.

تهیه فهرست اسامی‌تعاونی‌های اعتباری

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با مسوولان رده بالای وزارت تعاون هماهنگی‌هایی را در این زمینه انجام داده و فهرستی که مورد توافق وزارت تعاون است، از اسامی‌تعاونی‌های اعتباری تهیه شده که بر اساس آن فهرست عمل می‌شود و خارج از این فهرست هیچگونه اقدامی‌انجام نشده است. مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تاکید کرد: اگر تعاونی اعتباری مورد تایید وزارت تعاون نباشد، مطمئنا مورد تایید بانک مرکزی نخواهد بود و در این خصوص هیچ تردیدی وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که اگر هر یک از این تعاونی‌ها به تنهایی و جداگانه برای دریافت مجوز از بانک مرکزی اقدام کنند و در اسامی‌آنها در فهرست تهیه شده با همکاری وزارت تعاون نباشد، آیا بانک مرکزی به آنها مجوزی اعطا می‌کند؟ عنوان کرد: خیر. اگر تعاونی اعتباری نیز به تنهایی و مستقیما به بانک مرکزی برای دریافت مجوز اقدام کند، این بانک تقاضای تعاونی مذکور را به وزارت تعاون منعکس می‌کند تا نظر آنها را در صدر امر بداند.

تهرانفر تاکید کرد: اگر این اسامی‌مورد تایید وزارت تعاون نبود، کار صدور مجوز آنها متوقف می‌شود و وجود آن موسسه را از همه لحاظ غیرمجاز خواهیم دانست. وی در مورد اقدامات صورت گرفته و وضعیت فعلی ساماندهی‌ها گفت: بازار به دقت و نظم به جلو حرکت می‌کند و تمام موسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه به این اتفاق نظر رسیده‌اند که بانک مرکزی یگانه مرجع نظارت تخصصی بر بانک‌ها و ... است.