بانک سامان به ازای هر سهم 350 ریال سود تقسیم کرد

حمیدرضا اسلامی منوچهری

عکس‌ها: آکو سالمی

سرمایه بانک سامان تا ۴ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد ۸۹ درصد صاحبان سهام بانک سامان پنج‌شنبه گذشته، هفدهم تیرماه، در محل اتاق بازرگانی و صنایع‌و‌معادن ایران گردهم آمدند تا پس از برگزاری یازدهمین مجمع عمومی عادی سالانه این بانک بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده بانک سامان را در مورد پیشنهاد هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه برگزار کنند. در مجمع عمومی سالانه، سهامداران پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۸۸، صورت‌های مالی مربوط به عملکرد سال یاد شده را تصویب و به پیشنهاد هیات‌مدیره در مورد تقسیم سود سال منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۸۸ رای مثبت دادند.

بنابر مصوبه مجمع، مقرر شد برای سال‌مالی ۱۳۸۸ به ازای هر سهم ۳۵۰ ریال سود تقسیم شود که ۲۵۰ ریال آن برای افزایش سرمایه بانک از مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال به ۲۲۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شد و مبلغ یکصد ریال آن نیز بلافاصله پس از تصمیم مجمع به صورت

آنی به حساب سهامداران واریز شد. لازم به ذکر است افزایش سرمایه بانک سامان طبق مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار باید به ۴ هزار میلیارد ریال افزایش یابد که این امر در چند مرحله انجام خواهد شد.

از دیگر مصوبات مجمع عمومی سالانه بانک سامان، انتخاب روزنامه «دنیای اقتصاد» و «اطلاعات» به عنوان روزنامه رسمی این بانک برای سال ۱۳۸۹، انتخاب موسسه حسابرسی بیات رایان و آقای علیرضا جم به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی البدل تعیین مبلغ ۴ هزار ریال برای حضور در جلسه اعضای غیرموظف هیات‌مدیره و تعیین ۵/۲ درصد سود قابل‌تقسیم به منظور پاداش هیات‌مدیره بود.

افزایش سرمایه

پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک سامان، بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک برای بررسی پیشنهاد هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه برگزار شد. در گزارش توجیهی هیات‌مدیره در مورد افزایش سرمایه بانک سامان آمده است: به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار حداقل سرمایه بانک‌ها مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال تعیین شده و بانک‌های موجود ملزم شده‌اند سرمایه خود را تا مبلغ موردنظر افزایش دهند. در گزارش یادشده با مروری بر روند افزایش سرمایه این بانک تا مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال از سهامداران درخواست شده تا به هیات‌مدیره اختیار داده شود که ظرف مهلت مقرر با رعایت ماده ۱۶۲ قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت، سرمایه این بانک را از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران در یک یا چند مرحله از مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال افزایش دهد و در هر مورد نسبت به ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها و تغییر ماده مربوطه در اساسنامه اقدام نماید.

مجمع عمومی فوق‌العاده بانک سامان نیز پس از استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی به اتفاق آراء به پیشنهاد هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه رای مثبت داد. به گفته محمد ضرابیه، عضو هیات مدیره بانک سامان، احتمالا افزایش سرمایه این بانک تا مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال تا پایان سال صورت خواهد گرفت و در صورت موافقت بانک مرکزی، افزایش سرمایه از ۳ هزار میلیارد ریال تا مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال در اوایل سال آینده از طریق پذیره‌نویسی یا راهکارهای قانونی دیگر دنبال خواهد شد. محمد ضرابیه گفت: بانک سامان از پتانسیل‌های بسیاری برخوردار است که سهام این بانک را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب کرده و هیات مدیره بانک تلاش می‌کند تا بهترین راهکار برای افزایش سرمایه را به کار گیرد تا سهامداران نیز در این فرآیند با مشکلی مواجه نشوند.

عملکرد بانک سامان در سال ۸۸

مجموع دارایی‌های بانک سامان در پایان اسفندماه ۱۳۸۸ به رقم ۴۹ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال رسید که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن با ۳/۱۸ درصد رشد برای چهارمین سال متوالی رشدی نزدیک به ۲۰ درصد را تجربه کرد. بنابر گزارش هیات مدیره، مجموع تعهدات و بدهی‌های بانک سامان نیز در سال یادشده با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۴۶ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال رسید که این رشد عمدتا ناشی از افزایش سپرده مشتریان نزد بانک بوده است. مجموع حقوق صاحبان سهام این بانک نیز در سال ۱۳۸۸ به رقم ۲ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال افزایش یافت که نسبت به سال ۱۳۸۷ معادل ۱۱/۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد عمدتا ناشی از دریافت مبلغ افزایش سرمایه و نیز تغییرات اندک در اندوخته قانونی بانک بوده است.

بنا به گزارش هیات مدیره بانک سامان، به دنبال افزایش تعداد مشتریان و تقاضا برای سپرده‌گذاری‌های مدت‌دار، رقم کل سپرده‌ها نزد این بانک در اسفندماه سال ۱۳۸۸ به ۴۰ هزار و ۷۲ میلیارد ریال رسیده؛ در حالی که این رقم در دوره مشابه سال قبل از آن مبلغ ۳۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال بوده است. تسهیلات اعطایی و مطالبات بانک سامان نیز در پایان سال ۱۳۸۸ رقم ۳۴ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به اسفندماه سال ۱۳۸۷ با ۲۴/۲۵ درصد رشد مواجه شده است.

جمع درآمدهای مشاع این بانک نیز در سال یاد شده با ۱۹ درصد رشد به ۵ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال افزایش یافته که این رشد برای درآمدهای غیرمشاع ۵۷ درصد بوده است و جمع آن را به یک هزار و ۵۴ میلیارد ریال رسانده است. در طی سال مورد گزارش، کل درآمد بانک سامان با رشدی معادل ۵/۲۳ درصد به رقم ۷ هزار و ۴۲ میلیارد ریال رسیده است. سود قبل از کسر مالیات این بانک نیز در ترازنامه برای سال مالی ۱۳۸۸ معادل ۸۷۸ میلیارد ریال گزارش شده که بیانگر افزایشی معادل ۶/۸۹ درصد می‌باشد. این افزایش ناشی از افزایش سرمایه گزارش شده است.

تعداد شعب

در سال ۱۳۸۸ با افتتاح و بهره‌برداری از ۹ شعبه جدید در استان تهران و تبدیل ۲ باجه به شعبه در شهرستان‌ها، تعداد شعب و باجه‌های بانک سامان به ترتیب به ۱۰۲ شعبه و ۴ باجه تغییر یافته است. همچنین در سال ۱۳۸۸ به‌منظور خدمت‌رسانی سریع و مطلوب‌تر به مشتریان، بانک سامان اقدام به راه‌اندازی شعب ویژه کرده است.

معرفی مدیرعامل جدید

ولی ضرابیه، عضو علی‌البدل، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون بانکی بانک سامان رسما به‌عنوان مدیرعامل این بانک معرفی شد. در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک سامان، رجایی سلماسی، رییس هیات‌مدیره بانک سامان اعلام کرد: محسن اصغرزاده زعفرانی به دلایل شخصی از مدیریت عامل این بانک استعفا داده و با تایید صلاحیت از سوی بانک مرکزی، پس از این ولی ضرابیه به‌عنوان مدیرعامل بانک سامان، مدیریت این بانک خصوصی را به‌عهده خواهد داشت. ولی ضرابیه دارای تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه Cass Business School Of London در رشته تامین مالی با گرایش تامین مالی شرکت‌ها و ارزیابی موسسات مالی می‌باشد. همچنین وی دارای مدرک مدیریت اجرایی با گرایش استراتژی از دانشگاه Manchester Business School می‌باشد. وی از اعضای موسس بانک سامان و عضو هیات‌مدیره شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و کارگزاری بانک سامان نیز بوده است. مدیرعامل جدید بانک سامان در سخنان کوتاهی از سهامداران این بانک خواست تا به‌عنوان سهامدار و مشتریان بانک وی را در پیشبرد اهداف بانک سامان یاری دهند. ضرابیه توسعه بانکداری الکترونیک، بانکداری خرد، توجه به مشتریان کلان و صنایع بزرگ را از جمله برنامه‌های پیش روی بانک سامان اعلام کرد. وی به ارتباطات بین‌المللی این بانک اشاره کرد و افزود: با ظرفیت‌های بین‌المللی این بانک امیدواریم بتوانیم با افزایش فعالیت‌های ارزی و همچنین فعالیت‌های ریالی، از محل سود کسب شده، افزایش سرمایه بانک را تحقق بخشیم.