لیلا اکبرپور

۵ درصد از سهام بیمه دانا ۲۵ مردادماه امسال در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد؛ بیمه دانا با سرمایه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درحالی وارد بازار سرمایه می‌شود که رییس سازمان خصوصی‌سازی دارایی‌های این شرکت و استقبال از سهام آن را بی‌نظیر می‌داند. در عین حال معاون نظارت بیمه مرکزی ایران در مراسم معارفه این شرکت تاکید کرد: بیمه دانا باید هرچه سریع‌تر سرمایه خود را تا ۴۰ میلیارد تومان افزایش دهد.

درآمد بیمه دانا از محل صدور بیمه‌نامه‌ها در سال مالی گذشته ۲ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال بود و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است. بعد از عرضه سهام بیمه البرز در ۱۵ مهرماه و عرضه بیمه آسیا در دوم دی ماه سال گذشته بیمه دانا سومین بیمه دولتی است که وارد بازار سرمایه می‌شود. محمدرضا رستمی معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار گفت: هرچند در روز اول ۵ درصد از سهام بیمه دانا در بورس عرضه می‌شود، اما در صورت کشش بازار، سازمان خصوصی‌سازی تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت را عرضه می‌کند.

وی یادآورشد: بیمه دانا در ۳۱ خرداد امسال در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و با توجه به احراز موارد تعیین شده از تاریخ هجدهم مرداد ۸۹ به عنوان چهارصد و پنجاه و ششمین شرکت پذیرفته شده در بخش و گروه تامین وجوه بیمه و بازنشستگی به‌جز تامین اجتماعی اجباری و طبقه بیمه غیر از بیمه عمر، با نماد «دانا» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

مراسم معارفه

مراسم معارفه شرکت بیمه دانا قبل از عرضه در بورس با حضور معاون بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد، رییس سازمان خصوصی‌سازی، معاون بیمه مرکزی و معاون شرکت بورس به همراه جمعی از فعالان بازار سرمایه بعدازظهر چهارشنبه گذشته در هتل انقلاب برگزار شد.

هادی اویارحسین مدیرعامل بیمه دانا در این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت بیمه در سال ۱۳۶۷ در راستای اجرای قانون نحوه اداره شرکت‌های بیمه‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد، گفت: بیمه دانا با ادغام ۱۰ شرکت بیمه‌ای مجوز فعالیت در رشته‌های بیمه‌ای به خصوص بیمه زندگی را کسب کرده است.

وی افزود: درآمد این شرکت از محل صدور بیمه نامه‌ها در سال ۸۸ دو هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است. به گفته وی، خسارت پرداختی این شرکت در سال گذشته ۱۹۴۸ میلیارد ریال بوده که این مبلغ نیز رشد ۱۱ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: این شرکت بیمه توانست با فعالیت‌های موفق خود در عرصه بیمه در سال ۷۵ مجوز فعالیت در همه رشته‌های بیمه اموال، مسوولیت و اتکایی را کسب نماید و در سال ۸۲ به موجب ماده ۶۲ قانون برنامه سوم توسعه، سرمایه شرکت به میزان ۱۰۵ میلیارد و ۴۷۵ میلیون ریال افزایش یافته است. مدیرعامل بیمه دانا با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه‌ای، شرکت‌های خدماتی هستند، تصریح کرد: سرمایه شرکت‌های بیمه در واقع نیروی انسانی کارآمد و اجرای خواسته‌های آنان است که اگر نیازهای آنان محقق شود شرکت‌ها رشد و توسعه بیشتری را خواهند داشت.

اویار حسین انجام عملیات بیمه‌ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیر زندگی براساس پروانه فعالیت صادره از سوی بیمه مرکزی ایران را از جمله فعالیت‌های این شرکت بیمه عنوان و خاطرنشان کرد: واگذاری بیمه‌های اتکایی در داخل و خارج از کشور در چارچوب قوانین بیمه مرکزی، سرمایه‌گذاری از محل سرمایه، ذخایر و اندوخته‌های فنی و قانونی در چارچوب آئین‌نامه‌های شورای عالی بیمه از فعالیت‌های این شرکت است. وی در ادامه اصلاح ترکیب پرتفوی بیمه‌ای و بهینه‌سازی منابع انسانی را اهداف این شرکت دانست و گفت: ارائه خدمات مناسب به بیمه‌گذاران از اهداف اصلی این شرکت است که با اتخاذ سیاست‌های مناسب و انتخاب بیمه‌گذاران و نمایندگی‌های فروش برتر، درصدد تحقق این امر هستیم.

مدیرعامل بیمه دانا به افزایش بیمه‌های خرد از جمله (اتومبیل، آتش‌سوزی، عمر، حوادث و مسوولیت) در این شرکت بیمه اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرای بیمه‌نامه‌های جدید، تدوین اجرای برنامه‌های آموزشی کارکنان و مدیران و نمایندگان، توسعه شبکه ارتباط رایانه‌ای بین ساختمان و شعب از دستاورد‌های اخیر این شرکت بیمه محسوب می‌شود.

تحریم‌ها توان بیمه‌های داخلی را افزایش می‌دهند

اصغر ابوالحسنی معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد در مراسم معارفه شرکت بیمه دانا به بورس با اشاره به گذشت هشت ماه از واگذاری شرکت‌های بیمه و بانک،‌ اظهار داشت: عرضه بانک و بیمه به بورس جزو عرضه‌های خاص اقتصادی است؛ طبق قانون بودجه سال ‌جاری باید ۵۲۴ شرکت تا پایان سال واگذار شوند.

وی با اشاره به سهم بیمه دانا در قیاس با سایر بیمه‌ها در کشور، تصریح کرد: این بیمه امتیازهایی مانند نیروی انسانی کارآمد، موفقیت در عرصه‌های رقابتی و سودآوری بالا را دارد و همین امر تاثیر زیادی در استقبال از سهام آن خواهد داشت.

به گفته ابوالحسنی، عرضه بیمه‌ها می‌تواند به خط بالای سودآوری اقتصاد کشور کمک کند.

وی در ادامه اظهارات خود به تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرد ضمن اینکه این موضوع را مساله تازه‌ای برای اقتصاد ندانست، اظهار کرد: از تحریم استقبال نمی‌کنیم، ولی از آن به عنوان فرصت استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسوول در وزارت اقتصاد، ادامه داد: تحریم‌های فعلی این فرصت را برای بیمه‌های داخلی ایجاد می‌کنند که توان خود را در قیاس با بیمه‌های خارجی افزایش دهند.

ابوالحسنی با بیان اینکه توان بیمه‌های خارجی از طریق تحریم‌ها به بیمه‌های داخلی منتقل می‌شود، تصریح کرد: بیمه دانا در بهترین زمان عرضه می‌شود، چرا که فرصت‌های جدید بالقوه را به همراه دارد. معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد با اشاره به نزدیک شدن شاخص بورس به ۱۷ هزار واحد بیان کرد: بیمه دانا در این زمان به بورس عرضه می‌شود و همین امر آینده خوبی را برای بازار فراهم خواهد کرد.

شاخص ۱۷ هزار واحدی بورس

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مراسم معارفه بیمه دانا برای ورود به بورس از رسیدن شاخص بورس به مرز ۱۷ هزار واحد خبر داد.

کردزنگنه در این مراسم از رسیدن شاخص بورس به مرز ۱۷ هزار واحد و کسب رتبه دوم در جهان خبر داد و اظهار داشت: در حدود ۴ سال و نیم گذشته حدود ۸۴ شرکت در روزنامه‌ها آگهی شده که از این بین ۵۴ شرکت به صورت قطعی فروخته شد.

وی ادامه داد: ۲۸ شرکت دیگر در حال طی کردن مراحل آماده‌سازی هستند و ۲۵ درصد واگذاری‌ها از طریق مزایده و فرابورس صورت گرفته است.

زنگنه با اشاره به اینکه ۲ دهم درصد از واگذاری‌های صورت گرفته از طریق فعالیت‌های مذاکره‌ای بوده است، اظهار کرد: ۹۵ درصد از واگذاری‌ها به صورت بلوکی بوده که ۵ درصد باقیمانده نیز از طریق سهام ترجیحی انجام شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه هدف از عرضه بلوکی را سرعت در خصوصی‌سازی و کنترل مدیریت اعلام کرد و افزود: ۳۰ درصد از شرکت‌های واگذار شده از نوع گروه یک (خرد)، ۷۰ درصد از طریق گروه دو (بزرگ) انجام شده است. همچنین رستمی معاون ناشران شرکت بورس و اوراق بهادار از تکمیل امیدنامه بیمه پارسیان و بانک سرمایه خبرداد و گفت: این شرکت‌ها به زودی عرضه خواهند شد.

تاکید بر افزایش سرمایه بیمه دانا

معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به حق بیمه ۲۹۴ میلیارد تومانی شرکت بیمه دانا در سال گذشته و ضریب خسارت ۳/۷۶ درصدی، بر افزایش سرمایه این شرکت تاکید کرد.

رحیم مصدق معاون نظارت بیمه مرکزی در مراسم معارفه شرکت بیمه دانا قبل از عرضه سهام در بورس به حق بیمه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بیمه‌ای در سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حق بیمه کسب کردند.

وی در ادامه، پرداخت خسارت ۳ هزار و ۱۰۰ میلیاردی را مورد اشاره قرار داد و رشد خسارت را در بازار ۲۴/۵ درصد و ضریب خسارت بازار را ۷/۷۴ درصد ذکر کرد.

معاون نظارت بیمه مرکزی به وضعیت شرکت بیمه دانا اشاره کرد و گفت: حق بیمه این شرکت در سال گذشته معادل ۲۹۴ میلیارد تومان، پرداخت خسارت ۱۹۷ میلیارد تومان و ضریب خسارت آن ۳/۷۶ درصد بوده است.

وی بر تشدید رقابت در بازار بیمه تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۰ تقاضا برای تاسیس شرکت بیمه به بیمه مرکزی ارائه شده است.

مصدق در پایان گفت: این شرکت تاکنون مجوز عملیات اتکایی داشته است و باید سرمایه خود را به ۴۰ میلیارد تومان افزایش دهد.