گروه بازار پول- در صفحات بانک وبیمه روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۳۰ تیرماه گذشته، گزارشی به نقل از خبرگزاری فارس منتشر شد که به ارائه آمار ضد و نقیض از وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی پرداخته بود. این گزارش به نقل از رییس کل بانک مرکزی از کاهش مطالبات معوق بانک‌ها به ۴۲ هزار میلیارد تومان خبر داده بود. این در حالی است که وزیر اقتصاد روز آخر خرداد از کاهش ۷ هزار میلیارد تومانی مطالبات معوق نسبت به رقم ۴۴ هزار میلیارد تومانی دی‌ماه ۸۸ خبر داده بود که این رقم حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در پی چاپ این مطلب، روابط عمومی بانک مرکزی در نمابری توضیحاتی را برای روزنامه ارسال کرده است. در این توضیحات آمده است: طبق جدول پیوست مانده تسهیلات غیرجاری بانک‌ها در پایان شهریور ماه ۱۳۸۸ مبلغ ۵/۴۶ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان آبان‌ماه ۱۳۸۸ به ۵/۴۸ هزار میلیارد تومان بالغ گردید و در پایان دی و بهمن‌ماه ۱۳۸۸ مانده مذکور به ۳/۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در ادامه این نمابر آمده است: در پایان اسفندماه گذشته مانده تسهیلات غیرجاری با ۶/۸ هزار میلیارد تومان کاهش نسبت به ماه قبل به ۷/۴۱ هزار میلیارد تومان رسید و در پایان اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ این رقم ۴/۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

در توضیحات بانک مرکزی آمده است: در گزارش آن روزنامه تحت عنوان ارائه آمارهای متناقض از مطالبات معوق بانک‌ها به چند مقطع متفاوت اشاره گردیده که قاعدتا ارقام آن نیز با هم تفاوت دارد و نشان‌دهنده تناقض در آمار نیست.