خاوری:  نمی‌شود با قوانین 50 سال پیش بانکداری کرد

عکس: حمید جانی‌پور

مدیرعامل بانک ملی گفت: باید با استفاده از عقل و دانش امتیازاتی که داریم، تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. به گزارش ایسنا، محمودرضا خاوری در جلسه‌ هم‌اندیشی با مدیران بانک ملی تصریح کرد: امروز ما به‌‌رغم پیشینه‌ قوی که داشته و داریم درگیر جامعه‌ واحد جهانی هستیم که در این جامعه متاسفانه بعضی از کشورها برای ادامه حیات به اصل تنازع بقا توسل جسته‌اند، بدین معنا که برای راحتی و رفاه خویش درصدد آزار دیگران هستند و نمونه‌های آن را امروز در بحث تحریم می‌بینیم البته تحریم‌ کشورها نیز چیز جدیدی نیست.

خاوری افزود: در یک‌سال گذشته ما ابعاد مختلف تحریم را لمس کرده‌ایم و خوشبختانه مقاومت هم کرده‌ایم و این مقاومت حاصل کوشش و تلاش همه‌ افراد این جامعه است در هر بخشی از کشور که مشغول فعالیت بوده‌اند از جمله فعالان ما در بخش تولید.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: در جهانی که دولت‌هایش اصل تحریم را در مقابل ما به کار برده‌اند و این خواست ملت‌ها هم نیست، زیرا ملت‌ها با ما در تماس و تعامل هستند و آنچه مسلم است دولت‌های زورگو از تسلط بر ملت‌ها بهره‌ می‌جویند و دست به تحریم‌ها می‌زنند.

وی گفت: به ناچار ما در مقابل قدرت طلبی قدرت جویان زورگو باید با کمک عقل و دانش و با استفاده از امتیازاتی که داریم، تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و بتوانیم مثل گذشته دیرینه‌ تاریخی خویش به حیاتمان ادامه دهیم، چون ما از موضع حق صحبت می‌کنیم.

خاوری با بیان اینکه امروز دیگر جنگ نظامی معنا ندارد و جنگ اصلی اقتصادی است، عنوان کرد: ایران نیز در این جنگ اقتصادی ایستاده است، اگر به کمک عقل و تدبیر بخواهیم کار کنیم باید روش‌هایی را انتخاب کنیم که تهدیدات را تبدیل به فرصت‌ها کنیم و از فرصت‌ها پایه‌های مستحکمی بسازیم.

وی ادامه داد: یک بخش از این قامت این است که ابزارهای تامین مالی خود را قوی کنیم، در کشور ما هم تامین مالی فعلا محدود به بانک‌ها است؛ چرا که ما در بحث بازار اولیه گرچه در قوانین اصول ناقصی مثل اصل شرکت‌های سهامی یا اوراق مشارکت و قرضه داریم، اما از اینها کمتر استفاده شده است.

خاوری افزود: در بازار اولیه که یک صنعت را ایجاد می‌کند ما به بانک‌ها متوسل می‌شویم و باید بانک‌ها را تجهیز کرد، عقل حکم می‌کند که ما از بانک‌های خویش دفاع کنیم، پیشینه تاریخی ما هم نشان می‌دهد که در ۱۵۰ سال گذشته امکان رشد به بانک‌های ما نمی‌دادند.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: استعمار بیگانه با تمام قدرت، چنگ به منابع مالی،‌ پول اقتصادی، معادن انداخته بود و دو ابرقدرت وقت هر دو برای از بین بردن پایه‌های استقلال مالی کشورمان با هم رقابت می‌کردند (هم بانک استقراضی روسیه و هم بانک ایران و انگلیس).

خاوری گفت: شکل‌گیری بانک ملی حاصل رشادت‌ها بود و این بانک با یک سرمایه‌ بسیار اندک به وجود آمد، اهمیت تشکیل بانک ملی کمتر از ملی شدن صنعت نفت نبود؛ صنعت نفت ما جزئی از منابع ما است و معادن ما جزئی از قرارداد دادرسی بود که در زمان ناصرالدین شاه واگذار شده بود.

وی گفت: در سال ۱۳۰۷ که دوباره یک بانک تاسیس شد، بانک شاهنشاهی در مقابلش قد علم کرد، حتی امتیاز چاپ اسکناس نیز به عهده بانک شاهنشانی بود و سه یا چهار سال بعد از تاسیس بانک ملی امتیاز چاپ اسکناس را به بانک ملی دادند.

خاوری تصریح کرد: نزدیک به ۲۷ سال برای تشکیل بانک ملی مبارزه ملی شد و حتی به خاطر نداشتن سرمایه، مردم سرمایه‌ آن را تامین کردند. مجلس خواستار تشکیل این بانک بود؛ ولی دولت که برای تامین سرمایه‌ آن خواست از بیگانه استقراض کند، مجلس در مقابل آن مقاومت کرد.

خاوری اظهار کرد: همین بانک ملی که با تلاش بسیار به وجود آمده است، در طول حیات ۸۲ ساله‌اش چه کاری برای آن انجام داده‌ایم پیشینیان آن را تاسیس کردند، سرمایه‌ آن را دادند، ولی ما کار خاصی برای این بانک انجام نداده‌ایم. آیا کسی به فکر افزایش سرمایه‌ این بانک‌ بود؟

وی ادامه داد: اگر دو بار هم در طول ۳۰ سال گذشته افزایش سرمایه‌ داشته‌ایم، از محل تجدید دارایی‌ها این کار را کرده‌ایم. ما باید بانک‌هایمان را تقویت کنیم، اگر انتظار است که به بانک‌ها نگاهی ملی داشته باشیم که به هر نیازی در جامعه پاسخ دهد پس راه و روشی که در پیش گرفته‌‌ایم درست نیست، نمی‌شود با قوانین ۵۰ سال پیش امروز بانک‌ها را نگهداری کرد.

مدیرعامل بانک ملی گفت: معوق شدن تسهیلات بانک‌ها به معنی نابود شدن آنها نیست. ما با یک بحران مالی در جهان

رو به رو شده‌ایم و در دوره‌ رکود زندگی می‌کنیم، مگر سرعت گردش پول چقدر است. عده‌ای از تسهیلات سوء استفاده کرده‌اند که باید با آنها برخورد شود و حقوق ملی را باید از گلویشان استیفا کنیم، کسی که مثلا از ۳۰۰ میلیون تومان سوءاستفاده کرده است باید با آن برخورد کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: امروز انجام ندادن تعهدات صنعت ناشی از پایین بودن ظرفیت تولید، نبود سرمایه‌ در گردش کافی و ابزارهای مالی برای تامین سرمایه‌گذاری اولیه است.