رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه این سازمان تمام اقدامات لازم را در خصوص تاسیس بیمه تعاون انجام داده است، گفت: تا زمانی که خبری از سایر مسوولان مرتبط با این امر نباشد بقیه مراحل و مجوزهای لازم صادر نخواهد شد.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» در خصوص تاسیس بیمه تعاون در کشور، اختلاف نظر در مورد یکی از بندهای تقاضانامه تاسیس بیمه «تعاون» را از جمله دلایل تاخیر در تاسیس این شرکت دانست و تصریح کرد: واژه تعاونی در «سیستم اجازه تاسیس شرکت‌های سهامی خاص و قوانین بیمه مرکزی» وجود نداشت و به همین دلیل وزارت تعاون درصدد ثبت شرکتی با ماهیت تعاونی شد. وی در ادامه گفت: درخواست وزارت تعاون در شورای عالی بیمه مورد تصویب قرار گرفت و بیمه مرکزی هم اجرای آن را ابلاغ کرده است، به صورتی که علاوه بر شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های تعاونی نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز نمایند.

کسی پیگیر تاسیس شرکت بیمه تعاون نیست

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه اجرایی شدن شرکت‌هایی با عنوان «تعاونی» نیازمند پیگیری‌های هیات موسس است، اضافه کرد: با وجود اینکه وزارت تعاون و بیمه مرکزی به شدت به دنبال تاسیس شرکت بیمه «تعاون» هستند، ولی به‌خاطر نبود افراد پیگیر، اجرایی شدن این مصوبه هنوز عملی نشده است.

فرشباف در پاسخ به این سوال که چه کسانی باید اجرای مصوبه تشکیل شرکت بیمه تعاون را پیگیری کنند، گفت: در گذشته عده‌ای برای این امر مشخص شده بودند، اما به دلیل آنکه از سیستم خارج شده یا مسوولیت‌های دیگری را قبول کرده‌اند، این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون مسوول اصلی تاسیس بیمه تعاون است، افزود: البته مسوولیت پیگیری بر عهده افراد خاص حقیقی یا حقوقی که دارای ماهیت تعاونی و مورد پذیرش وزارتخانه باشند، است که باید از طریق اقدامات لازم و با هماهنگی با بیمه مرکزی این کار را انجام دهند.

آمادگی بیمه مرکزی برای تاسیس شرکت بیمه تعاون

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح مذکور زمان طولانی‌ای را سپری کرده است، خاطر نشان کرد: بعد از آنکه این مصوبه‌ به شورای عالی بیمه ارائه شد انتظار می‌رفت با مشارکت وزارت تعاون و سهامداران حقیقی و حقوقی تاسیس این شرکت به سرعت انجام شود، ولی متاسفانه پیگیری‌های لازم صورت نگرفته است.

فرشباف در ادامه گفت: اخیرا مدیر آموزش و توسعه بیمه مرکزی نیز بر ضرورت فعالیت جدی‌تر متولیان این امر تاکید کرده است و بیمه مرکزی آمادگی لازم را جهت اجرایی شدن تعاونی‌ها فراهم نموده و مجوز قانونی آن را از چند وقت پیش صادر کرده است.

رییس کل بیمه مرکزی در پایان با تاکید براینکه تمامی مراحل اخذ مجوز برای تاسیس شرکت‌های بیمه تعاونی طی شده است، به ابهام در مورد تاسیس این شرکت‌ها از جانب وزارت تعاون و تعاونگران اشاره کرد و گفت: بیمه مرکزی نمی‌داند آیا مشکلی بین این افراد با وزارت تعاون یا بالعکس به وجود آمده است یا خیر.

تاسیس شرکت بیمه تعاون در راستای تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از برنامه‌های آتی صندوق تعاون کشور به حساب می‌آید که وزیر تعاون نیز از تاسیس این بیمه در هفته تعاون خبر داده بود، ولی با توجه به گفته‌های رییس کل بیمه مرکزی هنوز پیگیری‌های لازم در تشکیل این نوع شرکت‌های بیمه انجام نمی‌شود و با این حساب باید دید که آیا وعده وزیر تعاون در تاریخ مذکور عملی خواهد شد یا خیر.

تاسیس شرکت‌های بیمه مستلزم طی مراحل قانونی است

فرشباف در ادامه اظهارات خود در خصوص تاسیس شرکت‌های جدید بیمه در کشور اظهار داشت: هر شرکتی با توجه به امکانات، سیاست‌ها و اهداف خود اگر بخواهد مجوز تاسیس بگیرد باید مراحلی را در این مسیر طی نماید.

وی، اولین مرحله اخذ مجوز برای تاسیس شرکت‌های بیمه در کشور را ارائه تقاضا و معرفی برنامه کاری از جانب موسسان دانست و افزود: معرفی مدیران فنی و تنظیم هیات موسس که دارای صلاحیت لازم باشند در مراحل بعدی قرار دارد، به صورتی که در این روند باید هدف خود را از ایجاد این شرکت‌ها بیان نمایند.

رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: بعد از طی کردن این مراحل و کسب مجوز ابتدایی از بیمه مرکزی موسسان باید فعالیت‌های مالی شرکت و سهامداران و منابع مالی را معرفی کنند.