آخرین تدابیر بانکی برای هدفمندی یارانه‌ها
عکس: حمید جانی‌پور
مدیرعامل بانک ملت به تشریح برنامه‌های شبکه بانکی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت، از ارائه تسهیلات غیرتکلیفی به بنگاه‌های زودبازده خبر داد و ناگفته‌های تازه‌ای از جزئیات راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را تشریح کرد.

علی دیواندری در گفت‌وگو با فارس به تشریح وضعیت و میزان آمادگی شبکه بانکی برای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک انقلاب اقتصادی در کشور تلقی می‌شود که در شرف اجرا است.
وی با بیان اینکه قانون مذکور برای ایجاد شفافیت در زیربناهای اقتصادی کشور اجرا خواهد شد، افزود: این شفافیت کمک خواهد کرد تا هزینه‌ها و درآمد‌های کشور از نسبت بالایی از شفافیت و دقت برخوردار شود، بنابراین، تمامی نهادهای اقتصادی و تولیدی و آحاد مردم باید به اجرای مطلوب این هدف بزرگ کمک کنند.
مدیرعامل بانک ملت با تاکید بر اینکه بانک‌ها بنگاه‌هایی هستند که در اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اثرات بالایی دارند، گفت: بانک‌ها در چند مرحله با این قانون روبه‌رو هستند؛ مرحله اول زمانی است که یارانه نقدی به حساب مردم واریز می‌شود، زیرا این حساب‌ها باید مشخص و آمادگی برای واریز این مبلغ وجود داشته باشد.
دیواندری اضافه کرد: باید ابزارهایی وجود داشته باشد تا هنگامی که مردم به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، بتوانند به راحتی یارانه نقدی خود را در زمان مقرر دریافت کنند.
وی گفت: نظام بانکی به ویژه بانک ملت برای کمک به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آمادگی کامل دارد، افرادی که حساب‌های خود را در بانک ملت انتخاب کرده‌اند بلافاصله بعد از واریز یارانه‌ها به راحتی می‌توانند از میزان موجودی اطلاع پیدا کنند و از کانال‌های شعب و خودپرداز، آن را برداشت کنند.
مدیرعامل بانک ملت با اشاره به طراحی برخی اقدامات در این بانک برای افزایش ارزش افزوده یارانه‌های نقدی مردم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که بخشی از این منابع به صورت سپرده‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت یا گواهی سپرده با نرخ‌های مناسب جذب شود.
طرح آف‌لاین؛ گام نخست برای هدفمندی یارانه‌ها
این مقام مسوول در شبکه بانکی ادامه داد: در ارتباط با طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، بانک ملت اقدام بزرگ و ملی « پرداخت الکترونیک بهای سوخت در جایگاه‌های فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی» را عملیاتی کرده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 15 میلیون کارت سوخت در اختیار دارندگان خودرو در کشور قرار دارد، افزود: کیف پول الکترونیک در تمامی کارت‌های سوخت که از سال‌های گذشته در اختیار مردم قرار گرفته، تعبیه شده و به عبارت دیگر، امکان پرداخت الکترونیک به صورت بالقوه روی کارت‌های سوخت گذاشته شده است. به گفته دیواندری، هم‌اکنون رمز فرضی (1234) روی کارت‌های سوخت برای فعال کردن کیف پول الکترونیک قرار دارد که البته در اولین فرصت باید رمز مذکور تغییر کند.
وی با بیان اینکه بانک ملت تاکنون پرداخت الکترونیک بهای سوخت به دو صورت آن‌لاین و آف‌لاین را به مرحله اجرا درآورده است، اظهار کرد: در طرح آن لاین فرد در جایگاه‌هایی که به خطوط پرسرعت و مخابراتی مجهز هستند می‌تواند از طریق اتصال کارت بانکی خود به کارت سوخت، از کارت سوخت به عنوان کارت بانکی استفاده کند و عمل پرداخت بهای سوخت را انجام دهد. دیواندری تاکید کرد: به خاطر اینکه در تمامی جایگاه‌های سوخت امکان دسترسی به خطوط پرسرعت نبود، بانک ملت با هماهنگی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ، از شهریور ماه امسال طرح آف‌لاین پرداخت بهای سوخت را عملیاتی کرد. وی در توضیح طرح آف‌لاین، تصریح کرد:‌ در این طرح، صرفنظر از خطوط مخابراتی ،کیف پول از روی تراشه الکترونیکی که روی کارت هوشمند سوخت نصب شده است، قابلیت شارژ پیدا می‌کند.
دیواندری در خصوص نحوه شارژ کارت‌های مذکور گفت: این کارت‌ها می‌توانند از طریق کارتخوان‌های منصوب در جایگاه‌های سوخت یا شعب بانک، شارژ شوند. وی ادامه داد: زمانی که وجهی روی کارت سوخت واریز شود در طول زمان (مشابه سهمیه سوخت که زمان معینی واریز و در طول ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد) قابلیت ذخیره‌سازی پول و خرج شدن را به تدریج پیدا می‌کند.
تشریح ارائه خطوط اعتباری به رانندگان خودروهای حمل‌ونقل عمومی
این مقام مسوول در شبکه بانکی با اشاره به احتمال افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تصریح کرد: در این شرایط به حمل‌ونقل حجم زیادی پول از سوی افراد برای پرداخت بهای سوخت نیاز است که این امر از لحاظ امنیتی به مصلحت نیست ضمن اینکه کار جایگاه‌ها نیز سخت می‌شود. دیواندری با بیان این نکته که چون افراد ماه به ماه یارانه نقدی را دریافت می‌کنند در طول ماه ممکن است نیازمند استفاده از خطوط اعتباری باشند، یادآور شد: حالت مذکور برای خودروهایی مانند تاکسی‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها که حالت کار دارند و به سوخت بیشتری احتیاج دارند، بیشتر صدق می‌کند. دیواندری تاکید کرد: در سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها تدابیری برای ارائه خطوط اعتباری مذکور در نظر گرفته شده است البته زمانی که این خطوط اعتباری داده شود به سیستمی نیاز است که مصرف آن منحصرا در ارتباط با سوخت باشد. وی ادامه داد: سامانه‌ای که در بانک ملت برای پرداخت الکترونیک بهای سوخت راه‌اندازی شده است می‌تواند کمک خوبی برای اجرا و پیاده ‌سازی طرح‌های دولت در این زمینه باشد. این مقام مسوول در شبکه بانکی با بیان اینکه سامانه پرداخت آف‌لاین بهای سوخت ، بزرگ ترین سامانه پرداخت خرد الکترونیک در کشور محسوب می‌شود، افزود: تعداد تراکنش‌های مالی این سامانه بسیار بالا خواهد بود و حتی شاید با تراکنش‌های سامانه شتاب برابری کند.
تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه‌های تولیدی
دیواندری در ادامه اظهارات خود موضوع «تسهیلات دهی» بانک‌ها در زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها را یکی دیگر از وظایف این بخش در زمان مذکور عنوان کرد.
به گفته مدیرعامل بانک ملت، برای کنترل هزینه‌های تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی قرار است با همکاری نظام بانکی تسهیلات ارزان قیمتی به این بنگاه‌ها پرداخت شود تا هزینه تامین مالی این بخش‌ها کاهش یابد. وی با بیان اینکه به دلیل کاهش هزینه‌‌های مالی بخش‌های مذکور، افزایش قیمت‌های ناشی از هدفمند‌سازی یارانه‌ها جبران خواهد شد، افزود: در این راستا ، قرارداد‌هایی میان سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در حال نهایی شدن است. مدیرعامل بانک ملت با تاکید براینکه در این بخش نیز بانک‌ها آماده خدمات رسانی هستند، اظهار داشت: بانک ملت و سایر بانک‌های بزرگ کشور همیشه در خدمت نظام و دولت بوده‌اند و در صحنه‌های مختلف و هر زمان که دولت طرح‌های بزرگ و کلیدی داشته، تمام همکاری‌های ممکن را انجام داده‌اند. دیواندری ادامه داد: طرح خرید نقدی محصولات کشاورزی مانند گندم و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با هدف حمایت از بنگاه‌های زودبازده و کارآفرین از طرح‌هایی بود که بانک ملت به صورت جدی در آنها وارد و باعث افزایش رضایت قشر عظیمی از مردم جامعه شد.
تسهیلات بنگاه‌های زودبازده در زمان هدفمندی «تکلیفی» نیستند
مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره کف و سقف تسهیلاتی که قرار است به بنگاه‌های تولیدی و مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی پرداخت شود، گفت: معاونت بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی مسوولیت این اقدام را به عهده دارد و تا جایی که من بنده در جریان هستم، طی هماهنگی‌ که با سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها صورت گرفته، مسوولان مربوطه در حال برنامه‌ریزی برای تعیین سقف و کف یارانه‌ای که دولت در این زمینه قرار است پرداخت کند، هستند. وی ادامه داد: به احتمال زیاد طی مهرماه این موارد به بانک‌ها ابلاغ شود تا آنها بتوانند کار خود را شروع کنند، البته بنده از جزئیات این مورد مطلع نیستم. دیواندری در مورد ماهیت این تسهیلات گفت: به این دلیل این که یارانه تسهیلات مذکور از سوی دولت پرداخت می‌شود، مابه‌التفاوت نرخ‌های جاری بانک با تسهیلات ارزان قیمتی که بانک باید در اختیار بنگاه‌ها قرار دهد تکلیفی تلقی نمی‌شود ضمن اینکه از نظر بانک نیز ارائه تسهیلات مذکور اقتصادی خواهد بود.
13 درصد خانوارها بانک ملت را برای دریافت یارانه‌ انتخاب کردند
این مقام مسوول در شبکه بانکی در خصوص سهم بانک ملت در شبکه بانکی برای واریز یارانه نقدی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ۱۳ درصد افرادی که فرم پر کرده‌اند، بانک ملت را برای دریافت یارانه نقدی در زمان اجرای این قانون انتخاب کرده‌اند.
برنامه‌های نظام بانکی برای مقابله با تحریم‌ها
دیواندری در ادامه اظهارات خود تحریم‌ها را ابزاری برای فشار آوردن به بخش اقتصادی کشور دانست و افزود: هدف غربی‌ها از تحریم لطمه زدن به اقتصاد کشور است.
وی در مورد دلایل تحریم شدن بانک ملت، گفت: تحریم بانک ملت جای سوال دارد؛ این بانک برای صنعتی شدن بخش‌های مختلف کشور و همچنین برای افزایش تولید بنزین و سیمان فعالیت‌های ملی انجام داده است. مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: بانک خطوط اعتباری بزرگی در زمینه‌های مذکور داشته که در نهایت به اقتصاد کشور کمک شایان توجهی کرده است؛ کشورهای غربی نمی‌توانند به خاطر اجرای فعالیت‌های مذکور، بانک‌ را تحریم کنند به همین دلیل با کلی‌گویی مانند شریک بودن در فعالیت‌های هسته‌ای کار خود را توجیه می کنند.