لیلا اکبرپور- هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که یکشنبه شب گذشته با ۹۴ مسافر و ۱۲ نفر خدمه گروه پروازی فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد ارومیه ترک کرد؛ پس از آنکه خلبان این پرواز (کاپیتان دادرس) نتوانست به علت شرایط نامساعد جوی در فرودگاه ارومیه فرود آید، مجبور به بازگشت به تهران شد. در حین بازگشت به علت شرایط نامساعد جوی خلبان اقدام به فرود اضطراری در نزدیکی یکی از روستاهای حاشیه شهرستان ارومیه نمود که در پی آن دچار سانحه شد. به دنبال این سانحه ۷۷نفر کشته و ۲۷ نفرمجروح شدند.

ازآنجا که ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) تحت پوشش شرکت بیمه ایران قرار دارد؛ برای گرفتن آمار دقیق تلفات و خسارات پیش آمده با سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران تماس گرفتیم . او که برای سفر به ارومیه از۵ صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد در انتظار بازشدن خطوط هوایی بود، در رابطه با سانحه پیش آمده ضمن عرض تسلیت به هموطنان به خصوص مردم آذربایجان غربی گفت: هرچند پرداخت خسارت قلب غم زده بازماندگان را التیام نمی‌بخشد؛ اما مرهمی خواهد بود برزخم آنان و بیمه ایران به عنوان بیمه‌گر وظیفه خود می‌داند از هم اکنون برای پرداخت غرامات و خسارات اعلام آمادگی کند. وی افزود: به محض تکمیل پرونده و ارائه مدارک بیمه ایران بلافاصله خسارات را پرداخت می‌کند.

سهامیان در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه «آیا بیمه ایران برای پرداخت خسارات در انتظار آماده شدن گزارش علت حادثه با توجه به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما می‌ماند؟» گفت: پوشش بیمه هواپیما کامل است و بیمه‌گر در قبال خسارت پیش آمده متعهد و بنابراین علت سانحه در اولویت نیست و بیمه ایران به عنوان بیمه‌گر مستقیم آماده ایفای تعهداتش است.

او در پاسخ به پرسش دیگر دنیای‌اقتصاد مبنی بر «نقش بیمه‌گران اتکایی با توجه به تحریم علیه صنعت بیمه کشورمان در سانحه هوایی فوق» خاطرنشان کرد: بیمه ایران با داشتن بیش از ۷۶سال تجربه باید بتواند در مواقع لزوم با استفاده از دوراندیشی و درایت بهترین تصمیمات را برای ایفای تعهداتش بگیرد. او ادامه داد: بیمه ایران قبل از تحریم بیمه گران اتکایی خود را به جای بازار اروپا از سایر کشورها انتخاب کرد و امروز از بابت پرداخت خسارت هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

سهامیان ادامه داد: بیمه ایران به منظور تسهیل در کارها و کوتاه شدن فرآیند خسارات دو پایگاه ویژه خدمت‌رسانی در ارومیه، سرپرستی مدیریت استان آذربایجان غربی و سرپرستی مدیریت هواپیما در تهران راه‌اندازی کرده است.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: ناوگان هوایی شرکت ایران ایر به همراه خلبان، گروه پرواز، مسافران و بار آنها تحت پوشش بیمه بدنه هواپیما، غرامت فوت و هزینه‌های پزشکی سرنشینان، خسارت بار و مسوولیت هواپیما در قبال اشخاص ثالث بیمه ایران قرار دارد.

سهامیان با بیان اینکه میزان خسارت هواپیما هنوز اعلام نشده است، درخصوص غرامت کشته‌شدگان توضیح داد: آنچه مسلم است، بیمه ایران باید برای هریک از کشته‌شدگان معادل ۴۵ میلیون تومان غرامت و به ازای هر کیلو بار ۲۰ دلار که با احتساب ۲۰ کیلو معادل ۴۰۰ دلار خسارت بار مسافران را پرداخت نماید.طبق گزارش ستاد بحران آذربایجان غربی از بین ۲۷ نفر مجروح ۹ نفر خانم و ۱۸ نفر آقا هستند.