مسعودرضا طاهری- بررسی قیمت متوسط سالانه طلا در 176 سال گذشته تا پایان سال 2009 نشان می‌دهد که این فلز گرانبها تحت تاثیر عوامل و شرایط سیاسی، اقتصادی و نظامی در عرصه جهانی بیش از 5036 درصد رشد کرده و از آن زمان تا کنون ارزش آن 51 برابر شده است.

در جداول به‌دست آمده از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای جهانی طلا و سایت کیتکو از بازار لندن متوسط قیمت طلا از سال ۱۸۳۳ تا ۲۰۰۹ درج شده است . سال ۱۸۳۳ متوسط قیمت طلا معادل ۹۳/۱۸ دلار بوده است این رقم در سال ۲۰۰۹میلادی ۳۵/۹۷۲ دلار بود. متوسط قیمت طلا هنوز به طور رسمی برای سال ۲۰۱۰ اعلام نشده است و با این وجود قیمت لحظه‌ای طلا در پایان سال ۲۰۰۹ روی رقم ۱۰۹۶ دلار بسته شد و در پایان دسامبر ۲۰۱۰ نیز قیمت طلا ضمن ثبت رکورد ۱۴۳۲ دلاری در ۷ دسامبر، روی رقم ۶/۱۴۲۱ دلار بسته شد. از جمله عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا در دوقرن اخیر، پایه‌گذاری نظام مالی برتون وودز در کنفرانسی به همین نام در سال ۱۹۴۴ پس از جنگ جهانی دوم در شهر برتون وودز ایالت نیوهمپشایر در آمریکا بود. بر اساس توافقات صورت گرفته در این کنفرانس، طلا برای دلار آمریکا پشتوانه قرار گرفت. آمریکا در این کنفرانس به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان متعهد شد تا در عوض دریافت دلار از کشورها به آنها طلا تحویل دهد. قیمت هر اونس طلا از سال ۱۹۳۴ توسط روزولت، رییس‌جمهور آمریکا ۳۵ دلار تعیین شده بود. این قیمت تا سال ۱۹۶۸ ثابت بود. بروتون وودز در سال ۱۹۷۱ از هم پاشید و دلار آمریکا یکه‌تاز بازارهای مالی و پولی جهان و مهم‌ترین ارز ذخیره شده در پرتفوی ارزی بانک‌های مرکزی دنیا شد.
تقریبا از زمان فروپاشی بروتون وودز تا زمان تولد یورو، واحد پول اتحادیه اروپا در ژانویه 1999، دلار آمریکا رقیب تجاری طلا بود. یورو یکی دو سال بعد در کنار طلا رقیب تازه دلار آمریکا شد.11 سال پس از تولد یورو با بحرانی شدن اقتصاد کشورهای اروپایی همچون پرتغال، ایرلند، اسپانیا و یونان زمزمه‌هایی از فروپاشی یورو به گوش می‌رسد. در عین حال طلا ضمن حفظ زاویه تقریبا 45 درجه منحنی رشد خود، افق‌های تازه‌ای را درمی‌نوردد.
از جمله رویدادهای مهم سیاسی اقتصادی در تاریخ اروپا طی قرن بیستم پیمان موسوم به «ماستریخت» بود. پیمان اتحادیه اروپا یا به طور غیررسمی پیمان ماستریخت در تاریخ ۷ فوریه ۱۹۹۲ در شهر ماستریخت کشور هلند و پس از مذاکرات صورت گرفته در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۱ بین اعضای European Community امضا و در تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۹۳ به اجرا گذاشته شد. این پیمان منجر به ایجاد اتحادیه اروپا و خلق یورو شد.
بررسی قیمت طلا در بیش از 170 سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت طلا برای دهه‌های متوالی ثابت مانده است. ایساک نیوتن، فیزیکدان معروف در سال 1717 به ریاست ضرابخانه انگلستان برگزیده شد. وی قیمت هر اونس طلا را در این سال 17/3 لیره تعیین کرد. این قیمت نزدیک به دو قرن تا سال 1914 بدون تغییر باقی ماند. در این مدت در یک دوره 24 ساله بین سال‌های 1797 تا 1821 به دلیل جنگ‌های ناپلئون، قیمت طلا با نوساناتی همراه بوده است.
دنیای‌اقتصاد در جدولی با خلاصه کردن اعداد قیمت‌های تاریخی طلا در ۱۷۶ سال گذشته تا پایان سال ۲۰۰۹ مهم‌ترین حوادث و رویدادهای تاریخی جهان که گمان می‌رفت بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد را به ستون‌های این جدول افزوده است.