دلار ممکن است در ماه‌های آتی در صورت گسترش آشفتگی سیاسی لیبی به سایر صادرکنندگان مهم نفت و شتاب افزایش قیمت‌های نفت خام به سطحی که احیای اقتصادی جهانی را از مسیر خود خارج کند، سود ببرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تحلیلگران می‌گویند، قیمت‌های بالای پایدار نفت ممکن است توجه سیاست‌گذاران را به اثرات منفی یک شوک نفتی روی مصرف و تقاضای داخلی معطوف کرده و توجه آنها را از ثبات سازی مورد نیاز برای افزایش نرخ‌های بهره به منظور کاهش فشارهای تورمی منحرف کند.

این امر ممکن است دلار را که اغلب در بحران‌های اقتصادی و مالی بزرگ، پناهگاه امنی به شمار می‌رود، تقویت کند.

به عقیده برخی از تحلیلگران، قیمت‌های نفت در صورتی که شورش در لیبی به عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است، گسترش یابد، ممکن است به رکورد بالای مشاهده شده در سال ۲۰۰۸ افزایش یابد. به گفته والنتین مارینو، استراتژیست ارز شرکت مالی «سی‌تی گروپ»، این نگرانی‌ها ممکن است موجب شود سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های معادل دلار بپردازند. نفت برنت امسال به دلیل شورش علیه معمر قذافی، رهبر لیبی که عرضه نفت را مختل کرده، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است. عدم موفقیت دلار برای سود بردن از قیمت‌های بالاتر نفت، ارتباط سنتی منفی بین دو دارایی را تقویت می‌کند.

اما این همبستگی در حال گردش ۶۶ روزه ممکن است در صورتی که قیمت‌های نفت نگرانی‌هایی را در مورد رشد جهانی به وجود آورده و تقاضا را برای دارایی‌های آمریکا برانگیزد، محکم‌تر شود. این ارتباط در اواخر سال ۲۰۰۸ پس از فروپاشی موسسه لمن برادرز قوی‌تر شده و ریسک گریزی را برانگیخت که تقویت دلار را در پی داشت. دلار با پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه بانک مرکزی آمریکا دیرتر از بانک‌های مرکزی دیگر، نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد در برابر یک سبد ارزی، به کمترین سطح در چهار ماه گذشته سقوط کرده است. این امر ممکن است زیان بازده دلار در برابر یورو، پوند و ارزهای دیگر را افزایش دهد. برخی در بازار می‌گویند این نگرانی که بانک مرکزی آمریکا اقدام کافی برای رسیدگی به ریسک‌های تورم انجام نمی‌دهد تا اندازه‌ زیادی مانع خرید زیاد دلار به عنوان متداول‌ترین ارز دنیا شده که اغلب هنگام تشدید نگرانی‌های جغرافیایی سیاسی سرمایه‌گذاران به این ارز روی می‌آورند.

علامت سیاه دیگر در برابر دلار، افزایش کسری بودجه آمریکا است که ممکن است هرگونه صعودی را محدود کند.

به نظر برخی تحلیلگران، افزایش اخیر قیمت نفت نیاز برای سیاست‌ موثرتر بانک مرکزی آمریکا را بارز کرده است، اما بن‌ برنانکه، رییس این بانک اظهار کرده که وی رشد را مورد توجه دارد و بعید است که قیمت‌های بالاتر نفت به اقتصاد لطمه زند مگر این افزایش تداوم یابد.