نگاه مجلس به تصویب افزایش سرمایه بانک‌ها واقع‌بینانه است

ایسنا- معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی، نگاه مجلس شورای اسلامی برای افزایش سرمایه ۲۰ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی را واقع‌بینانه توصیف کرد. اصغر ابوالحسنی‌هستیانی درباره احتمال تصویب لایحه افزایش توان اعتباری بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ من به تصویب این قانون خوشبین هستم و باید همیشه خوشبین بود.

وی درباره فضای مجلس در مورد تصویب این افزایش سرمایه را واقع‌بینانه توصیف کرد و افزود: افزایش سرمایه بانک‌های دولتی به گسترش اشتغال و حمایت از تولید در کشور کمک می‌کند.

ابوالحسنی گفت: با توجه به حجم اقتصاد کشور و نیاز به رقابت با اقتصاد جهانی، بانک‌های ما باید بزرگ باشند و بتوانند در قالب جهانی رقابت کنند.

طرح افزایش سرمایه بانک‌ها هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و قرار است پس از تصویب بودجه ۹۰، به صحن علنی مجلس برود.

قرار است افزایش سرمایه بانک‌ها از محل درآمدهای مازاد نفتی منهای ۲۰ درصدی که باید به صندوق توسعه ملی واریز شود، فروش اوراق مشارکت و صکوک، فروش اموال و املاک مازاد بانک‌ها و تهاتر بدهی دولت با بانک‌ها تامین شود.

در واقع از رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل مازاد درآمدهای نفتی و ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق و صکوک خواهد بود.

این پیشنهاد تاکنون بارها در طول سال‌های گذشته در صحن علنی مجلس رای نیاورده است. رییس‌کل بانک مرکزی در این زمینه چندی پیش گفته بود تا این پیشنهاد تصویب نشود بر ارائه آن به مجلس پافشاری می‌کنیم.