عضو کار گروه بانکداری اسلامی‌گفت: براساس بسیاری از قراردادهای شرعی مانند اجاره، مرابحه، مضاربه، شرکت، مزارعه، مساقات، صلح، سلف و قراردادهایی چون جعاله می‌توانیم اوراق بهادار طراحی کنیم که در حال حاضر کار طراحی چنین اوراقی آغاز شده است.

سیدعباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: کمیته بانکداری اسلامی‌بر مبنای عقد اجاره هشت نوع روش تامین مالی با حذف ربا (صکوک) را در دستور کار شورای عالی بورس قرار داده است. وی افزود: این ابزارها، ابزارهای مالی هستند که بیشتر در اختیار بازار سرمایه قرار دارند، از آن جهت مراحل طراحی، تصویب و اجرای آنها به شورای عالی بورس واگذار شده است.

موسویان در ادامه تصریح کرد: بازار ثانویه این ابزار مالی، بازار بورس اوراق بهادار است.

وی خاطرنشان کرد: براساس بسیاری از قراردادهای شرعی مانند اجاره، مرابحه، مضاربه، شرکت، مزارعه، مساقات، صلح، سلف و قراردادهایی چون جعاله می‌توانیم اوراق بهادار طراحی کنیم که در حال حاضر کار طراحی چنین اوراقی آغاز شده و نقطه شروع، قرارداد اجاره در نظر گرفته شده است.

عضو کارگروه بانکداری اسلامی‌از طراحی این ابزار مالی با حذف ربا و ورود هر چه سریعتر این ابزار به بازار سرمایه خبر داد.

وی یادآور شد: یک کمیته تخصصی فقهی در شورای عالی بورس تشکیل شده و زمانی که این ابزار مالی در این کمیته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نتیجه رسید، آیین نامه های اجرایی و عملیاتی آن تهیه و تنظیم شده و به مسوولان اجرایی پیشنهاد می‌شود.