بانک‌ها صاحب منشور امنیتی می‌شوند

دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک از اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از سوءاستفاده الکترونیکی از بانک‌ها خبر داد. انصار نعمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: شش کارگروه، بانکداری الکترونیک زیرمجموعه کارگروه اصلی در معاونت امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت دارند.

دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک افزود: کارگروه دبیرخانه، کارگروه فرهنگ‌سازی، کارگروه شبکه ارتباطات و امنیت اطلاعات، کارگروه خدمات نوین، قوانین بانکداری الکترونیک و خدمات کارت، کارگروه استانداردسازی، بانکداری اساسی Core Banking و نظام پرداخت‌ها و کارگروه آموزش، شش کارگروه بانکداری الکترونیک هستند. نعمتی گفت: کارگروه‌های یاد شده تاکنون ۱۱ نشست در کارگروه اصلی دبیرخانه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کرده‌اند و نشست‌های فرعی کارگروه‌ها در مجموع ۶۳ مورد (شامل ۶۲ نشست و یک همایش) برگزار کرده‌اند.

دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک خاطرنشان ساخت: بانک تجارت سرپرست کارگروه فرهنگ‌سازی در زمینه بانکداری الکترونیک است و بانک‌های کشاورزی، سپه، سامان و پارسیان هم عضو این کارگروه هستند.

نعمتی گفت: در کارگروه شبکه ارتباطات و امنیت اطلاعات سرگروه آن بانک ملت است و بانک‌های اقتصاد نوین، تجارت، ملی، سپه، صنعت و معدن نیز عضو این کار گروه هستند، البته سایر بانک‌ها هم مختارند در نشست‌ها شرکت کنند، ولی اینها اعضای اصلی هستند. وی گفت: بانک سامان سرپرست کارگروه خدمات نوین، قوانین بانکداری الکترونیک و خدمات کارت است، بانک‌های سپه، کارآفرین و تجارت هم عضو این کارگروه هستند.

نعمتی ادامه داد: در کارگروه استاندارد‌سازی و بانکداری اساسی که نظام پرداخت‌ها را دنبال می‌کند، سرپرست آن گروه بانک کشاورزی و بانک ملی است و بانک‌های مسکن، رفاه و پارسیان هم عضو کارگروه هستند. نعمتی ادامه داد: در کارگروه آموزشی، سرگروه بانک تجارت است و بانک کشاورزی نیز عضو آن است. وی خاطرنشان ساخت: بانکداری الکترونیک با هدف کاهش ترافیک کاری بانک‌ها، کاهش حجم اسکناس، افزایش کارایی بانک‌ها، افزایش ضریب امنیت و کاهش ریسک در نظام بانکداری کشور اجرا می‌شود. دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک گفت: در کارگروه فرهنگ‌سازی با صدا و سیما نشست‌هایی برگزار شده، محورهای فرهنگ‌سازی مشخص شده و مسوولان در جریان فعالیت کارگروه هستند.

نعمتی گفت: با هماهنگی انجام شده با صدا و سیما، سریال‌هایی با موضوع فرهنگ در زمینه بانکداری الکترونیک ساخته و پخش خواهد شد که این کار در مرحله بستن قرارداد است.

وی گفت: چون هدف، فرهنگ‌سازی است، قرار شده هزینه ساخت سریال‌ها یک سوم یا یک چهارم مشابه هزینه شرکت‌های دیگر باشد، زیرا فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک مزایای فراوانی برای مردم و دولت دارد. دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک در مورد شبکه و امنیت اطلاعات، گفت: در این کارگروه وضع ارتباطات و امنیت در شبکه بانکی بررسی و با بانک‌های پیشرفته و کشورهای مشابه مقایسه می‌شود.

وی افزود: برای فراهم کردن بستر ارتباطات در نظام بانکداری با شرکت فناوری اطلاعات نشست‌هایی برگزار شده و در زمینه زیرساخت ارتباطی، رشد چشمگیری حاصل شده است.

نعمتی گفت: بر اساس اعلام مسوولان کارگروه شبکه و امنیت اطلاعات، تاکنون از ۱۶‌هزار قرارداد خط ارتباطی One Point ، Multi Point (ارتباط یک نقطه به چند نقطه) ۷‌هزار قرارداد بسته شده است که ۵‌هزار قرارداد فعال شده و ۲‌هزار قرارداد در مرحله فعال‌سازی است. دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک افزود: روند واگذاری خطوط ارتباطی به بانک‌ها بهتر شده و بر اساس وعده شرکت فناوری اطلاعات، نیاز اولیه زیرساخت ارتباطی بانک‌ها فراهم می‌شود. نعمتی افزود: در نشست‌های کارگروه امنیت اطلاعات نیز اهمیت امنیت اطلاعات بانکی مردم و ضرورت ایجاد سایت پشتیبان برای بانک‌ها بررسی شد.

وی گفت: هیچ‌کدام از بانک‌ها تاکنون واحد امنیت اطلاعات نداشته‌اند که باید از این پس ایجاد شده و بانک‌ها باید «منشور امنیتی» داشته باشند.

نعمتی در مورد کارگروه خدمات نوین و بانکداری الکترونیک گفت: در این کارگروه اطلاعات خدمات کارت، خدمات پایانه‌های فروش p.o.s و دستگاه‌های خودپرداز در یک جدول تکمیل می‌شود و با شبکه کارت بانک دنیا مقایسه می‌شود و پس از آن ضریب رشد و موقعیت بانک‌های داخلی مشخص می‌شود. دبیر کارگروه بانکداری الکترونیک، گفت: طبق برنامه بانک‌های ایران از نظر بانکداری الکترونیک باید ظرف سه سال آینده تا پایان برنامه چهارم توسعه به سطح کشورهای مشابه ایران از نظر رشد و ضریب رشد بانکداری الکترونیک برسد. وی افزود: برای رشد خدمات کارت، پایانه‌های فروش و دستگاه‌های خودپرداز، بانک‌ها اصلاحاتی در مقطع کوتاه مدت برای سال‌جاری، میان مدت برای سال ۸۶ و درازمدت برای سال ۱۳۸۸ انجام خواهند داد. وی گفت: بانک‌ها در زمینه گسترش خدمات کارت، pos و Atm کار می‌کنند و کارگروه مربوط به آن نظارت دارد. نعمتی گفت: در کارگروه استانداردسازی و بانکداری اساسی core banking که ماهیت نرم‌افزاری و روح بانکداری الکترونیک می‌باشد، قرار است یک الگویی برای کل بانک‌ها طراحی شود که تا پایان سال ۱۳۸۸ کل بانک‌ها همین مرحله بانکداری اساسی را داشته باشند.