گروه بازارپول- تقویت دلار در مقابل ارز‌های عمده موجب شد تا روز گذشته ارزش هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۶/۶دلار کاهش مواجه شود. به گزارش بلومبرگ، انتشار آمار جدیدی از اقتصاد آمریکا روز گذشته پول این کشور را تقویت کرد. بنابراین گزارش، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که صنایع خدماتی آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای تقویت شده و از روند کاهشی ۲۰ماهه آن در مقابل ارز‌های عمده جلوگیری کرده است. قیمت طلا در واکنش به این روند ۶/۶دلار کاهش یافت و تا حد ۳۰/۶۳۶دلار در ساعت ۱۴ به وقت تهران افت کرد.

آمار اشتغال در آمریکا یکی از شاخص‌هایی است که تجار طلا برای ارزیابی وضعیت دلار و پیش‌بینی قیمت طلا موردنظر قرار می‌دهند. طی یک‌ماه گذشته ۱۰۰هزار نفر به شاغلان آمریکا افزوده شدند. این میزان رشد در ماه اکتبر ۹۲هزار نفر بوده است. قیمت طلا در ماه نوامبر ۶/۷درصد رشد داشته است و در عوض قیمت دلار طی این مدت در مقابل ارز‌های عمده رو به کاهش گذارد.

در حالی که تب افزایش ارزش یورو در مقابل دلار هنوز فروکش نکرده است، برخی تحلیلگران سال آینده را برای دلار سال موفقی پیش‌بینی می‌کنند. جوی پرندرگاست، از تحلیلگران گروه مالی کردیت سوئیس معتقد است که سال آینده (۲۰۰۷) دلار آمریکا به دلیل رشد مجدد اقتصاد این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از رشد فزآینده‌ای در مقابل سایر ارزها برخوردار خواهد بود. وی معتقد است که انتظار دلالان بازار ارز برای کاهش نرخ بهره آمریکا از اول سال ۲۰۰۷ به کاهش ارزش دلار طی یکی دو هفته اخیر دامن زده است. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا طی سه ماه گذشته در حد ۳۲/۱ بوده است. این میزان طی ۱۲ ماه قبل از آن نیز در حد ۲۸/۱ باقی مانده بود و طی هفته‌ گذشته این میزان به حد ۳۳۶۴/۱ نیز رسید که در ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

این کارشناس ارز معتقد است، بانک‌ مرکزی آمریکا انتظار دلالان را در مورد کاهش نرخ بهره برآورده نخواهد کرد و نرخ بهره آمریکا کاهش نخواهد یافت.به گفته وی، آنان انتظار دارند که نرخ بهره در اول ماه مارس سال ۲۰۰۷ به سطح ۵درصد و در نیمه سال ۲۰۰۷ به ۷۵/۴درصد کاهش یابد که این امر به دلیل پیش‌بینی اوضاع مطلوب‌تر و رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۷ امکان‌پذیر نیست و اوضاع دلار در مقابل یورو از وضعیت بهتری برخوردار خواهد بود. از ژاپن نیز خبر می‌رسد که بانک مرکزی این کشور قصد دارد نرخ بهره را در این کشور بالاتر ببرد و همین امر موجب شده است که نرخ برابری دلار در مقابل ین به رقم بی‌سابقه ۶۸/۱۱۴ در روز دوشنبه و ۹۰/۱۱۴ در روز گذشته برسد.