بانک مرکزی مستقل می‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر سیاست‌های پولی در اختیار بانک مرکزی باشد و بانک مرکزی مستقلا این سیاست‌ها را اعمال کند، این بانک می‌تواند جلوی رشد بی رویه نقدینگی را بگیرد. غلامرضا مصباحی مقدم یکی از طراحان طرح مربوط به اخذ رای اعتماد، رییس کل بانک مرکزی از مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: حدود دو سال است که رییس کل بانک مرکزی از نظر تشکیلاتی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی نیست و وزیر اقتصاد نمی‌تواند پاسخگوی مسائل مربوط به بانک مرکزی و سیستم بانکی باشد. وی افزود: پیشنهاد شده تا رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رییس‌جمهور و رای اعتماد مجلس، مانند وزرا انتخاب شود تا پاسخگوی مجلس باشد.

مصباحی مقدم این حرکت را قدم قابل توجهی در استقلال بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی اگر استقلال داشته باشد می‌تواند سیاست‌های پولی را تنظیم کند به گونه‌ای که براساس قانون، ارزش پول ملی حفظ شود. وی تصریح کرد: متاسفانه طی سه دهه گذشته ارزش پول ملی دائما کاهش یافته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های پولی در اختیار بانک مرکزی باشد و بانک مرکزی مستقلا این سیاست‌ها را اعمال کند می‌تواند جلوی رشد بی رویه نقدینگی را بگیرد.

وی معتقد است بانک مرکزی بر مساله نظارت بر بانک‌ها و عملکرد آنها قوی برخورد نمی‌کند. به گفته مصباحی مقدم زمانی که استقلال بانک مرکزی ایجاد شود توانایی‌های این بانک و نظارت بر سیستم بانکی نیز افزایش می‌یابد. به گزارش فارس، براساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی مجلس رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی‌برای کسب رای اعتماد معرفی می‌شود. بر این اساس نحوه بررسی صلاحیت تصدی ریاست کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران در مجلس طبق مفاد مربوطه به رای اعتماد وزرا در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌خواهد بود. طبق قانون فعلی رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ توسط رییس‌جمهور انتخاب می‌شود و نیازی به کسب رای اعتماد از مجلس ندارد، که در این طرح نمایندگان خواستند تا این موضوع در قانون برنامه گنجانده شود. طراحان در لزوم تهیه این طرح عنوان کردند با توجه به اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شده و با توجه به ضرورت پاسخگو بودن بانک مرکزی در برابر مجلس و اهمیت کنترل سیاست‌های پولی و مالی کشور باید رییس‌جمهور رییس کل بانک مرکزی را به مجلس پیشنهاد کند تا با تصویب مجلس منصوب گردد.