کارگروه امنیت برای مقابله با تحریم‌های احتمالی بانک‌ها تشکیل شد

سید‌حمید پورمحمدی، رییس شورای‌عالی بانکداری الکترونیک کشور از ایجاد کارگروه امنیتی برای مقابله با تحریم‌های احتمالی بانکی، حذف انتقال فیزیکی لاشه چک‌ها و ایران چک‌ها تا مهرماه، آماده شدن بانک جامع اطلاعات مشتریان تا آبان ماه و رشد سریع کارت‌های بانکی، دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش الکترونیکی خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، سید‌حمید پورمحمدی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد روزگذشته در جلسه شورای‌عالی بانکداری الکترونیک کشور گفت: این شورا در ۵ کارگروه شبکه و امنیت، نظام جامع بانکی (core banking)، ابزارهای الکترونیکی (دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های بانکی و دستگاه‌های pos)‌، آموزش، و فرهنگ‌سازی در حال فعالیت است.

پورمحمدی افزود: به منظور مقابله با مخاطرات امنیتی و همچنین پیشگیری ریسک‌های تحریم‌های بانکی به زودی کارگروه جدیدی به ۵ کارگروه شورای‌عالی بانکداری الکترونیک اضافه می‌شود.

به گفته وی، در کارگروه فوق، علاوه بر روسای ۵ کارگروه دیگر، نمایندگان بانک مرکزی، شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات نیز حضور خواهند داشت.

معاون وزیر اقتصاد در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در کشور نیز اظهار داشت: در کارگروه شبکه و امنیت، خطوط دیتای شبکه بانکی کشور در ۹‌ماه گذشته تقریبا ۲ برابر شده و از ۵‌هزار خطوط دیتا در مردادماه سال گذشته به بیش از ۱۰‌هزار و ۵۰۰ خط دیتا تا پایان اردیبهشت رسیده است.

به گفته وی، در ۱۰ ماه گذشته معادل کل ۶ سال اخیر خطوط مخابراتی در سیستم بانکی کشور ایجاد شده که گام مهمی در راستای توسعه بانکداری الکترونیک محسوب می‌شود.

پورمحمدی با تحسین توسعه و اجرای کارت هوشمند سوخت، توسعه خطوط الکترونیک به تمامی جایگاه‌های سوخت بنزین سراسر کشور را کار شجاعانه‌ای خواند که شجاعت سیستم بانکی در گسترش توسعه بانکداری الکترونیک را افزایش می‌دهد.

وی به جلسه روز چهارشنبه خود با رییس‌جمهوری درباره توسعه بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: دکتر احمدی‌نژاد علاوه بر تاکید بر توسعه کارت‌های بانکی و شبکه پایانه‌های فروش pos خواستار ایجاد هر‌چه سریع‌تر بانک جامع اطلاعات مشتریان سیستم بانکی شدند.

پورمحمدی ادامه داد: رییس‌جمهوری همچنین خواستار همکاری و مشارکت نمایندگان صنوف و شورای‌عالی بانکداری الکترونیک برای توسعه شبکه پایانه فروش شدند و به همین جهت، شورای‌عالی بانکداری الکترونیک قصد دارد با همکاری اصناف، برنامه ضربتی تامین pos را اجرا کند.

پورمحمدی از آماده شدن بانک جامع اطلاعات مشتریان تا آبان ماه امسال خبر داد و درباره پیشرفت سیستم‌های pos گفت: تعداد دستگاه‌های پایانه فروش الکترونیکی از ۱۰۸‌هزار دستگاه در مردادماه سال گذشته در اردیبهشت ماه امسال با رشدی ۱۳۰‌درصدی به بیش از ۲۳۱‌هزار دستگاه رسید.

همچنین تعداد دستگاه‌های خودپرداز از ۶‌هزار دستگاه در مردادماه سال گذشته به بیش از ۷۹۰۰ دستگاه در اردیهبشت رسیده است و تعداد کارت‌های بانکی نیز با رشد ۵۰‌درصدی در همین مدت از ۱۶‌میلیون کارت به ۲۵‌میلیون کارت رسید.

معاون وزیر اقتصاد افزود: اکنون به ازای هر‌یک شعبه بانک در کشور ۴۴/۰ دستگاه خودپرداز، ۸/۳ دستگاه pos و ۱۲۰۰ کارت بانکی وجود دارد که این نسبت‌ها نشان دهنده ناکافی بودن هر ۳ ابزار نسبت به مشتریان بانک‌ها است و توسعه آنها ضروری است.

پورمحمدی همچنین در توضیح اقدامات اتاق پایاپای بانکی کشور (اتاق کلر) اعلام کرد تا مهرماه امسال انتقال فیزیکی لاشه چک‌ها و ایران چک‌ها از بانکی به بانک دیگر حذف می‌شود و سیستم‌های الکترونیکی جایگزین آن خواهد شد و بدین ترتیب، مدت زمان انتقال چک از بانکی به بانک دیگر از ۱۰ تا ۱۵ روز کنونی به یک روز کاهش خواهد یافت.