سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. خسارت جزیی،‌ خسارت کلی

در بیمه بدنه خسارت کلی آن است که هزینه نجات و تعمیر و تعویض قطعات خسارت دیده اتومبیل بلافاصله پس از وقوع حادثه بیش از ۷۵درصد ارزش روز اتومبیل مشابه باشد.

چنین اتومبیلی معمولا ارزش بازیافتی دارد. اگر بیمه‌گذار ارزش بازیافتی تعیین شده را بپذیرد خسارت قابل پرداخت برابر است با تفاوت ارزش روز اتومبیل با ارزش بازیافتی آن و کسر فرانشیز مقرر به اضافه هزینه نجات و حمل. در بیمه بدنه اگر خسارت اتومبیل مطابق با تعریف خسارت کلی نباشد خسارت جزیی محسوب خواهد شد.

ارزش بازیافتی اتومبیل توسط بیمه‌گر تعیین می‌شود. در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار با ارزش تعیین شده بیمه‌گر پس از تملک اتومبیل و انتقال سند خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسور و اضافه نمودن هزینه‌های متعارف نجات و حمل خواهد پرداخت (شرطی در بیمه نامه بدنه). با پرداخت خسارت کلی قرارداد بیمه پایان می‌یابد. اگر مدت این قرارداد بیش از یک سال باشد حق بیمه سال‌های بعد به بیمه‌گذار مسترد می‌شود (شرطی در بیمه نامه بدنه).

خسارت بدنی شخص ثالث

اصطلاحات مشابه: خسارت جانی، صدمات مالی، صدمه جانی، خسارت، زیان بدنی شخص ثالث طبق قانون بیمه اجباری شخص ثالث، «دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و قطارهای راه‌آهن، مسوول جبران خسارت بدنی شخص ثالث هستند که به علت حوادث این وسایل و یا محمولات آنها ایجاد شود» در بیمه شخص ثالث جبران خسارت بدنی عبارت است از تامین و جبران هزینه معالجه صدمات بدنی و یا جرح حاصل از حوادث رانندگی و نیز جبران زیان‌های نقص عضو، از کار افتادگی دائم و مطلق یا نسبی یا فوت ناشی از حوادث تحت پوشش. در زمان وقوع خسارت بدنی، شخص یا اشخاص ثالث ممکن است داخل یا خارج از اتومبیل موردنظر باشند.

خسارت جزئی خسارت کلی

در بیمه بدنه،‌ خسارت کلی آن است که هزینه نجات و تعمیر و تعویض قطعات خسارت‌دیده اتومبیل، بلافاصله پس از وقوع حادثه، بیش از ۷۵درصد ارزش روز اتومبیل مشابه باشد. چنین اتومبیلی معمولا ارزش بازیافتی دارد.اگر بیمه‌گذار ارزش بازیافتی تعیین شده را بپذیرد خسارت قابل پرداخت برابر است با تفاوت ارزش روز اتومبیل بازیافتی آن و کسر فرانشیز مقرر به اضافه هزینه نجات و حمل.در بیمه بدنه، اگر خسارت اتومبیل مطابق تعریف خسارت کلی نباشد خسارت جزئی محسوب خواهد شد.

ارزش بازیافتی اتومبیل توسط بیمه‌گر تعیین می‌شود. در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار با ارزش تعیین شده، بیمه‌گر پس از تملک اتومبیل و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسور و اضافه کردن هزینه‌های متعارف نجات و حمل خواهد پرداخت (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه پایان می‌یابد. اگر مدت این قرارداد بیش از یک سال باشد حق بیمه سال‌های بعد به بیمه‌گذار مسترد می‌شود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).