خشایار امینی

روز جمعه گذشته تعداد مشاغل اضافه شده به بخش غیرکشاورزی(NFP) آمریکا در شرایطی که بازار به شدت منتظر این خبر بود اعلام شد.

عموم فعالان بازار انتظار عددی در حدود یکصد هزار را داشتند اما در کمال ناباوری نه تنها این عدد اعلام نشد بلکه حتی عدد نهایی مثبت هم نبود و منفی ۴ هزار آماری بود که سرانجام بازار از آن آگاه شد. به عبارتی نه تنها شغلی به این عرصه اضافه نشد بلکه این عدد نشان داد که میزان اخراج‌ها

۴ هزار عدد بیشتر از استخدام‌ها بوده که بی‌هیچ تردیدی آماری اسفناک است.

آخرین مرتبه‌ای که NFP به محدوده منفی خزید آگوست ۲۰۰۳ بود و از آن زمان تا کنون بازار کار آمریکا همواره رشد داشته است به طوری که مقامات آمریکایی از جمله رییس‌‌جمهور این کشور گاه و بیگاه که اقتصاد این کشور به آستانه رنجوری می‌رسید برای راضی کردن منتقدان دم از بازار کار سالم جامعه آمریکا می‌زدند که ادعایی درست نیز بود اما آیا اکنون نیز چنین امری ممکن است؟

نه تنها رییس‌‌جمهور بلکه مقامات فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز در بیانیه های خود حکایت از سلامت بازار کار می‌کردند، واکنش دلار به این خبر نیز کاملا مطابق انتظار بود. این ارز تقریبا در برابر تمامی ارزهای رایج سقوط کرد و موجی را پدید آورد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند اولین موج از یک طوفان باشد.ارزش یورو در برابر دلار (EUR/USD) تقریبا برای دو هفته متوالی مابین خطوط ۳۷۰۰/۱. ۳۷۰۰/۱ نوسان می‌کرد، خبر روز جمعه موجب شکست خط ۳۷۰۰/۱ و قوی شدن یورو تا محدوده ۳۸/۱ شد.

ادامه این روند بستگی به ادامه بحران در آمریکا دارد.

هفته آینده ۱۸ سپتامبر فدرال رزرو تشکیل جلسه خواهد داد و در رابطه با نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد شد. در حال حاضر چیزی در حدود ۷۵/۰ کاهش نرخ بهره آمریکا که اکنون ۲۵/۵ است در بازار لحاظ شده اما ترتیب این کاهش مهم است. دو نظریه وجود دارد اول آنکه هفته آینده ۵/۰ واحد نرخ کاهش می‌یابد و کاهش‌های بعدی منوط به ادامه بحران است و نظریه دوم اینست که نیازی به کاهش ۵/۰ واحدی نیست و فدرال رزرو طبق روال همیشگی خود گامی بلند تر از ۲۵/۰ بر نخواهد داشت و کاهش‌های بعد نیز بستگی به وضعیت اقتصاد آمریکا خواهد داشت. به اعتقاد من هر چند بحران به‌وجود آمده بر اثر بخش مسکن آمریکا که بعد اعلام ضعیف NFP ظاهرا به بخش‌های مختلف اقتصاد سرایت کرده جدی است اما این مساله باعث کاهش ۵/۰ واحدی نرخ نخواهد شد. ۵/۰ واحد کاهش گامی بزرگ است و برخلاف قاعده بازی به اعتقاد من در شرایط فعلی فدرال رزرو احساس نیاز به چنین کاری را در خود نمی‌بیند.

سناریو احتمالی اینست که ۲۵/۰ کاهش در دستور کار باشد و در بیانیه‌ای که منتشر می‌شود مقامات دست خود را برای کاهش‌های بعدی باز بگذارند. اما سرنوشت دلار چه خواهد شد؟ به اعتقاد من بحران مسکن آمریکا مساله‌ای نیست که در یک یا دو روز حل شود و بی‌هیچ تردیدی تاثیر خود را بر دیگر ارکان اقتصاد خواهد گذاشت و یا شاید گذاشته، بنابراین اقتصاد آمریکا دوران عبور از مسیر پر خطری را تجربه می‌کند که کاهش نرخ بهره شاید تنها کمک آن باشد بنابراین ظاهرا دلار باید بهای این مساله را بپردازد و احتمالا روزهای خوشی را انتظار ندارد.

www.fxacm.com