وضعیت بیمه آسیا در آستانه واگذاری

لیلا اکبرپور

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه آسیا چهارشنبه گذشته با حضور اعضا در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال ۸۵ مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت. عکس: احمد نادری

معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه آسیا روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی ضمن ارائه آمار عملکرد این شرکت در سال ۸۵، به نکاتی پیرامون ورود استاندارد‌های جدید حسابرسی به صنعت بیمه، افزایش ظرفیت قبولی ریسک تنها شرکت بیمه اتکایی ایران (امین) با مشارکت بیمه آسیا، تغییر اساسنامه شرکت‌های بیمه دولتی که در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به بخش‌خصوصی واگذار می‌شوند، تدوین آیین‌نامه‌ای برای محاسبه برآورد‌های خسارات معوق و احتمال افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه قبل از واگذاری پرداخت.

بیمه آسیا در سال ۸۵

ضمیری، مدیرعامل بیمه آسیا تولید حق بیمه این شرکت در سال ۸۵ را معادل ۴هزار و ۵۰۵میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال مالی منتهی به اسفند ۸۴ از رشد ۲۴/۱۴درصدی برخوردار است.

او به پرداخت خسارت ۳هزار و ۳۲۱میلیارد ریالی بیمه آسیا طی سال ۸۵ اشاره کرد و گفت:‌ اما خسارت پرداختی در سال مذکور در مقایسه با سال ۸۴ تنها از رشد ۳درصدی برخوردار است که علت خسارت بالا در سال ۸۴ وقوع خسارت مربوط به هواپیمایی ماهان و آتش‌سوزی یک چاه نفت بود.

به گفته او، حجم خسارت هواپیمایی ماهان و آتش‌سوزی چاه نفت به ترتیب معادل ۱۵ و ۲۵میلیون دلار بوده است.

ضمیری کاهش ۹درصدی خسارات بیمه‌های اتومبیل در سال ۸۵ را نیز یک دلیل کنترل رشد خسارات پرداختی بیمه آسیا عنوان کرد و اظهار داشت: بیمه آسیا بنا به سیاست‌های قبول اتکایی در بازار بیمه، از ۲ مسیر سازمان‌دهی شده بحث عملیات اتکایی را مدیریت کرده که مسیر اول قبول اتکایی به صورت انفرادی است.

او ادامه داد: بیمه اتکایی امین نیز طی قراردادی به نیابت از بیمه آسیا ۵۰درصد از ریسک‌های قبولی در بازار داخلی و خارجی را به این شرکت واگذار می‌کند که موجب افزایش ظرفیت قبولی اتکایی امین در کشور شد و عملیات قبولی اتکایی خوبی در بیمه آسیا انجام گرفت.

مدیرعامل بیمه آسیا با اشاره به شرایط بازار سرمایه در سال ۸۵ گفت: سود و زیان عملیات سرمایه‌گذاری شرکت در بازار سرمایه طی سال ۸۵ معادل سال ۸۴ بود اما حجم سرمایه‌گذاری بیمه آسیا در بورس و سایر افزایش یافت و رشد درآمد سرمایه‌گذاری ما را در مقایسه سال ۸۴ به ۱۸درصد رساند.

او حجم سرمایه‌گذاری در سال ۸۵ را معادل ۳۸۲میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان ۲۰۰میلیارد بورس اوراق بهادار، ۱۰میلیارد ریال شرکت‌های غیربورسی و ۱۲۲میلیارد ریال بانک‌ها به صورت کوتاه و بلندمدت سپرده‌گذاری شد. ضمیری گفت: ذخایر فنی بیمه آسیا در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ از رشد ۱۷درصدی برخوردار است و از رقم ۲هزار و ۱۶۷میلیارد ریال به ۲هزار و ۵۳۰میلیارد ریال بالغ شد.

او ۶۳/۷۷درصد از تولید حق بیمه در سال ۸۵ را حاصل تلاش نمایندگان اعلام کرد و گفت: ۳۷/۲۲درصد باقی نیز به‌صورت مستقیم و از طریق شعب به‌دست آمده است.

ضمیری به تاسیس ۲ سرپرستی جدید در سمنان و قم طی سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: برای گسترش بازار نیز ۸۹ نمایندگی جدید به جمع نمایندگان بیمه آسیا اضافه شده‌اند.

مدیرعامل بیمه آسیا با یادآوری اینکه این شرکت در احیای بیمه‌نامه عمر و تشکیل سرمایه پیشگام بود و طرح جدیدی را به بازار عرضه کرد خاطرنشان ساخت: بیمه آسیا با تمرکز بر گسترش بیمه‌های مسوولیت طی سال ۸۵ شرایط عرضه ۱۲ نوع بیمه‌نامه مسوولیت را فراهم کرد به طوری‌که تعداد پوشش‌های قابل ارائه این رشته از ۱۲ مورد در سال ۸۴ به ۲۵ مورد در سال ۸۵ بالغ شد. به‌گفته ضمیری تعداد پوشش‌های قابل ارائه بیمه مسوولیت در سال ۸۶ به ۴۵ مورد می‌رسد.

او در‌خصوص ضریب خسارت بیمه مسوولیت گفت: ضریب خسارت این رشته حدود ۶۰درصد می‌باشد که مورد بیمه‌های مستقیم ضریب خسارت ۷۰ تا ۸۰درصد ضریب مناسبی محسوب می‌شود. به گفته ضمیری رشته مسوولیت جای کار زیادی در بازار بیمه‌ای کشور دارد.

بیمه‌ آسیا و خصوصی‌سازی

مدیرعامل بیمه آسیا در مورد زمان واگذاری شرکت‌های بیمه دولتی به بخش‌خصوصی گفت: زمان دقیق واگذاری معلوم نیست چون ایجاد شرایط جدید و تغییر مقررات شکلی لازمه واگذاری این شرکت‌ها است و تهیه اقدامات موجب تاخیر در امر واگذاری می‌شود اما کار گروه به‌طور شبانه‌روزی فعالیت کرده و دولت تصمیم دارد تا پایان سال‌جاری این اقدام انجام شود. ضمیری ادامه داد: شرکت‌های بیمه دولتی طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران در سال ۶۸ اداره می‌شوند و برای خصوصی شدن اساسنامه آنها باید تغییر کرده و به صورت سهامی عام تهیه شود.

او گفت: مراحل تغییر اساسنامه و تصویب آن طی شده است و سازمان خصوصی‌سازی در این جلسات حضور دارند تا اساسنامه شرکت‌های بیمه مطابق با قانون تجارت تدوین شد.

ضمیری با بیان اینکه برای ارزیابی ارزش سهام و تجدید دارایی شرکت‌ها باید راهکار مناسبی ارائه کرد گفت: دارایی‌های ثابت امروز بیمه آسیا در مقایسه با ۱۰سال پیش از ارزش افزوده قابل توجهی برخوردار است و قطعا این افزایش در ارزش‌گذاری سهام بیمه آسیا تاثیرگذار است.

او در خصوص خسارات معوق گفت: خسارات معوق برآورد خسارات جاری است که شرکت‌های بیمه براساس سلایق خود آن را محاسبه می‌کنند اما شورای‌عالی بیمه درصدد است با تصویب آیین‌نامه‌ای شرکت‌های بیمه به یک روش خسارات معوق را محاسبه نمایند.

شفافیت صورت‌های مالی

ضمیری گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس مجمع شرکت‌های بیمه دولتی بر شفافیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها تاکید دارد و همایشی را هم با عنوان چالش‌های پیش روی این صنعت برگزار کرد.

او افزود: اعمال محاسبات سلیقه‌ای در نحوه ارائه گزارش‌ها و ابهام در مقررات و چگونگی محاسبات آن موجب شده تا صورت‌های مالی آن طور که باید از شفافیت برخوردار نباشد که این موضوع با ورود بیمه‌های دولتی به بورس حل خواهد شد.به گفته او پایه ارائه گزارش‌های صحیح موجب عرضه سهام بیمه‌های دولتی در بازار سرمایه خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی سود (EPS) بیمه آسیا برای سال پس از واگذاری گفت: تعیین EPS رابطه مستقیم با سرمایه و میزان سود دارد تا این دو مشخص نشود نمی‌توان رقمی را اعلام کرد.ضمیری ادامه داد: اکنون دو نظریه درخصوص واگذاری بیمه‌های دولتی وجود دارد، گروهی معتقدند شرکت‌های بیمه پیش از واگذاری افزایش سرمایه دهند که این افزایش سرمایه قطعا در توانمندی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

استاندارد ۲۸ و ۲۹

ضمیری در خصوص استاندارد ۲۸ و اجرای آن از ابتدای سال مالی ۸۶ گفت: استاندارد ۲۸سال گذشته تهیه و ابلاغ شد که اجرای آن فقط مشمول بیمه‌های عمومی (غیرزندگی) است.

او با اشاره به اینکه با اجرای استاندارد ۲۸ ذخایر واقع‌بینانه‌تر دیده می‌شود گفت: از آنجا که ذخایر به عنوان پشتیبان حقوق صاحبان سهام است در اندوخته‌های حقوق صاحبان سهام جمع شود.

ضمیری در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه با اجرای استاندارد ۲۸ آیا ذخایر بیمه‌های زندگی از غیر زندگی تفکیک می‌شود گفت: همانطور که اشاره شد استاندارد ۲۸ تنها شامل بیمه‌های غیر زندگی است اما سازمان حسابرسی درصدد تهیه استاندارد ۲۹ است که تا پایان امسال آماده می‌شود که این استاندارد بیمه‌های زندگی را در بر می‌گیرد و از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود. ضمیری یادآور شد: از گذشته تا ابلاغ استاندارد ۲۹ عملکرد شرکت‌های بیمه به گونه‌ای بود که اطلاعات مالی هر رشته در پرتفوی شرکت‌های بیمه مشخص است و شرکت‌های بیمه توان ارزیابی درآمد و هزینه‌ هر رشته را دارند.

ثبات مدیریتی

ضمیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا بیمه آسیا پس از واگذاری موفق خواهد بود و به سوددهی بیشتری دست خواهد یافت؟ گفت: بحث سهامداران و پایداری مدیریتی ارکان اصلی سوددهی یک شرکت بیمه هستند. هر چند یک شرکت سهامی عام دارای سهامداران خردی است اما هیات‌مدیره آن باید دارای برنامه و پایداری بلندمدتی باشد.

او خاطرنشان کرد: حضور سهامداران عام نباید موجب جابه‌جایی مدیریت و اعمال سلایق گوناگون در نحوه اداره آن شود، در واقع محور مدیریتی باید همواره حفظ شود. مدیرعامل بیمه آسیا تاکید کرد: دیدگاه سهامداران در اداره شرکت‌هایی مانند بانک و بیمه مهم است و در کنار سهامداران خرد حضور سهامداران عمده باید همواره موجب استحکام مدیریتی باشد. او در خصوص اینکه چرا ضریب خسارت بیمه آسیا از سایر شرکت‌ها بالاتر است؟ گفت: بیمه آسیا دومین شرکت بیمه‌ای کشور از نظر حجم عملیات و گسترش شبکه فروش می‌باشد، این شرکت نه به بزرگی بیمه ایران است و نه به کوچکی سایر شرکت‌های بیمه و رشته اتومبیل حجم عمده‌ای از پرتفوی آن را در انحصار دارد.