بازگشت طلا به کانال 1300 دلار

گروه بازار پول- بازار ارز در دو روز آخر هفته گذشته تقریبا افزایش محسوسی را به خود دید. در عین حال به دلیل افت قیمت جهانی طلا نوسان زیادی متوجه بازار سکه و طلا نبود. بهای جهانی طلا البته روز شنبه با افزایش قابل توجهی به پایان هفته کاری خود رسیده که ممکن است امروز یکشنبه در افزایش ملموس قیمت سکه و طلا تاثیر بگذارد. در بازار ارز البته تقاضای موقتی مسافری و کمبود اسکناس دلار موجب نوسان قیمت آن در ظهر روز چهارشنبه نیز شد، به طوری که به گفته برخی صرافان تقاضای ۱۰۰ هزار دلاری نیز بازار را با افزایش ۱۵ تا ۲۰ تومانی روبه‌رو می‌کرد. در همین راستا بهای هر دلار ظهر چهارشنبه تا ۳۲۴۰ تومان هم افزایش یافت، اما در ادامه بازار ۳۲۲۵ تومان بسته شد. روز پنجشنبه نیز دلار ۳۲۱۵ تومان فروخته شد که عملا تعدیل قیمت را به خود دید. با این حال این رقم نسبت به روز سه‌شنبه تقریبا ۲۰ تومان بالاتر بسته شد. امروز یکشنبه تا فردا که تعطیلات عید فطر در امارات به پایان می‌رسد، امکان افزایش تقاضای ارز برای حواله به امارات وجود دارد که با تعیین رقم حواله از این مسیر، قیمت جدیدی برای دلار اسکناس و حواله آن رقم می‌خورد و نرخ سایر ارزها نیز بر این مبنا بر تابلوها نقش خواهد بست.

در بازارهای جهانی

با وجود خوشبینی به تداوم گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه آمریکا از ماه سپتامبر، اعلام برخی شاخص‌های اقتصادی موجب صعودی شدن دوباره منحنی قیمت طلا از روز جمعه شد و در نهایت در پایان معاملات این هفته بهای طلا در سطح ۱۳۱۴ دلار بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه تقریبا ۱۷ دلار افزایش ثبت کرد. از چین خبر رسید که تولیدات صنعتی این کشور در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۹ درصد افزایش ثبت کرده است. این خبر انتظارات را در بازارهای کالایی و به ویژه طلایی جهان افزایش داد و موجب بالا رفتن دوبار قیمت طلا شد. اعلام گزارش تجاری چین در این ماه به‌عنوان بزرگترین کشور مصرف‌کننده فلزات در جهان بهای طلا را نسبت به کف قیمت ۱۲۷۱ دلاری میانه هفته ۴۳ دلار و نسبت به نرخ ۱۲۹۰ دلاری پنجشنبه تقریبا ۲۴ دلار افزایش ثبت کرده است.

روز سه‌شنبه قیمت جهانی طلا تا ۱۲۷۱ دلار کاهش یافت. در این روز دو مقام بانک مرکزی آمریکا از کاهش میزان خرید اوراق قرضه ماهانه این بانک از ماه سپتامبر خبر دادند بهای جهانی طلا با نوسان همراه شده و روند نزولی را در پیش گرفت.

برخی از روسای بانک‌های مرکزی ایالتی تحلیل کردند که آمارهای اقتصادی نشانگر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا است و این مساله موجب متوقف شدن احتمالی بخشی از برنامه محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری از ماه آینده خواهد شد.

از سال ۲۰۰۸ میلادی پس از بروز بحران مالی از آمریکا، اجرای برنامه انبساطی پولی با هدف حمایت از رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در اولویت قرارگرفت و طی چند برنامه تقریبا نزدیک به ۳ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا تزریق شده است که دور سوم این برنامه نیز با خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار در حال ادامه است. با این حال افت روزهای اخیر قیمت طلا متاثر از افزایش احتمال کم شدن از میزان خرید این اوراق بوده است. در ماه جولای نرخ بیکاری آمریکا به ۴/۷ درصد رسید که این رقم پایین‌ترین میزان در ۴ سال اخیر بود. از این رو برخی نسبت به قانع شدن فدرال رزرو برای کاستن از برنامه محرک‌های اقتصادی خوشبین هستند و البته برخی نیز همچنان انتظار افت بیشتر نرخ بیکاری را دارند.

چگونگی‌ اختصاص ۱۰ میلیارددلار به کالاهای اساسی

هفته گذشته پس از ترخیص تعهدی برخی اقلام دارویی از گمرک فرودگاه امام (ره) مواردی در خصوص تامین ارز وارداتی بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت مطرح شد که در تازه‌ترین اظهارات مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی به تشریح چگونگی روند اختصاص ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی از ابتدای سال، پرداخته است. غلامرضا قاسمی گفت: ابلاغیه بانک مرکزی درباره اختصاص ارز مبادله‌ای مساله جدیدی نیست و در فروردین ماه بخش‌نامه مربوط به اختصاص ارز با نرخ مبادله‌ای صادر شده بود.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره اختصاص ارز توسط بانک مرکزی برای ورود کالا اظهار کرد: اوایل سال‌جاری جلسه‌ای بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و مقرر شد ۱۰ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی طی دوره‌های سه ماهه (هر سه ماه ۵/۲ میلیارد دلار) اختصاص داده شود. مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون هشت میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار ارز معادل ۸۴ درصد مبلغ تعیین شده به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده است، تصریح کرد: ‌در مورد برخی کالاها مانند کنجاله و سویا ضمن اینکه سهمیه اختصاص داده شده که یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون دلار بوده به اتمام رسیده، ۳۸۲ میلیون دلار معادل ۳۴ درصد بیشتر نیز ارز اختصاص داده شده است. قاسمی همچنین با بیان اینکه سهمیه روغن خام یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده که ۱۹ درصد معادل ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: در مورد کره، برنج، ذرت، شکر، جو و گوشت به ترتیب ۸۲، ۹۵، ۹۵، ۱۱، ۱، ۶۱ و ۴۸ درصد از ارز تعیین شده اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه در مورد چهار کالای گندم، جو، کنجاله و سویا تا ابلاغ قانون بودجه به بانک مرکزی، ارز با نرخ ۱۲۲۶ تومان اختصاص داده شده است، تصریح کرد: ‌در مورد سایر کالاها مانند شکر، کره و شیر خشک هرچند که از یک تاریخ مشخص بنا شد به بخش خصوصی ارز با نرخ مبادله‌ای اختصاص داده شود، اما واردکنندگان مباشر شرکت بازرگانی دولتی ایران یا شرکت پشتیبانی امور دام شدند و این اقدام به معنای آن است که کالاها برای این شرکت‌ها خریداری شده و باید ارز با نرخ ۱۲۲۶ به آنها اختصاص داده شود. قاسمی درباره تغییر نرخ ارز دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی از مرجع به مبادله‌ای گفت: با توجه به جلسات برگزار شده در پایان سال گذشته و الزام به اجرای قانون بودجه ۱۳۹۲ و ضرورت اعمال نرخ واحد، برای این کالاها ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد.

مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی در این باره مساله جدیدی نیست و تکرار مسائل گذشته است، گفت: در فروردین ماه بخش‌نامه مربوط به اختصاص ارز با نرخ مبادله‌ای صادر شده بود. قاسمی درباره حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و گمرک در فرودگاه امام (ره) برای تسهیل ترخیص کالاها اظهار کرد: از روز شنبه با توجه به موضوعات مطرح شده در گمرک فرودگاه امام حاضر شدیم و به هیچ موردی بر نخوردیم که بانک مرکزی تامین ارز را انجام نداده باشد. مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی با اشاره به اینکه با تاکید رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی بانک به بانک‌ها اعلام شده که اختصاص ارز به مواد اولیه دارو و دارو در اولویت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: روند کار به‌گونه‌ای است که فردی ثبت سفارش می‌کند، می‌تواند در همان روز ارز را دریافت کند. وی درباره چگونگی اختصاص مابه‌التفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و مرجع به کالاهای اساسی تصریح کرد: در این راستا دستگاه واردکننده کالا باید با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هماهنگ باشند.