رشد اقتصادی سه درصدی برای  سال آینده

دنیای اقتصاد - رییس‌کل بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده را در حدود ۳ درصد پیش‌بینی کرد. «ولی‌الله سیف» در گفت‌وگویی با خبرگزاری «بلومبرگ» در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن، با بیان این پیش‌بینی افزود: بانک مرکزی ایران پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد کشور پس از رشد منفی ۴/۵ درصدی در سال ۹۱، رشد قابل‌توجهی در سال ۹۲ نداشته باشد. وی در این گفت‌وگو «کاهش تورم و نقدینگی» را اولویت اصلی بانک مرکزی خواند و افزود: سیاست‌های پولی و مالی انبساطی به رشد اقتصادی کمک نخواهد کرد. رییس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد

پیش‌بینی رشد 3 درصدی اقتصاد ایران در سال 93

گروه بازار پول- رییس‌کل بانک مرکزی در اجلاس روسای کل بانک‌های مرکزی گروه ۲۴ (شامل کشورهای در حال توسعه) با تاکید بر اولویت‌های بانک مرکزی جهت برقراری نظام ارزی شناور مدیریت شده و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز، سیاست اصلی بانک مرکزی را بازگشت به شرایط مطلوب اعلام کرد.

ولی‌الله سیف که به همراه هیات بلندپایه‌ای از مقامات اقتصادی کشور به منظور شرکت در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در سال ۲۰۱۳، از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در واشنگتن، به سر می‌برد در این اجلاس اولویت کشور را بهبود تولید و اشتغال اعلام کرد و حجم قابل‌توجه ذخایر ارزی کشور با وجود محدودیت‌های موجود را از نکات مثبت شرایط کنونی خواند.

رییس‌کل بانک مرکزی در ملاقات با معاون اجرایی صندوق بین‌المللی پول و همچنین مسوولان بخش خاورمیانه و گروه میز ایران با اشاره به شرایط خاص کشور به لحاظ بین‌المللی و همچنین وضعیت اقتصاد داخلی کشور، لزوم به‌کارگیری سیاست‌های مناسب جهت رفع مشکلات را مورد تاکید

قرار داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی سیف با اشاره به لزوم استقلال بانک مرکزی، توافق و هماهنگی همه جانبه موجود در دولت و به‌ویژه نظرات مثبت رییس‌جمهور را در این رابطه از سیاست‌های مثبت آتی برشمرد.

مسوولان صندوق بین‌المللی پول نیز با تایید وجود عدم توازن در بخش‌های مختلف اقتصادی، تغییر در سیاست‌های موجود را ضروری دانستند و در این رابطه، آمادگی خود را جهت ارائه کمک‌های فنی با استفاده از تجربه سایر کشورها اعلام کردند.

جلسه سیف با اقتصاددانان ایرانی

در جلسه دیگری با حضور اقتصاددانان ایرانی شاغل در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، رییس‌کل بانک مرکزی به تشریح سیاست‌های بانکی بانک مرکزی پرداخت و از آنان درخواست کرد، تا با ارائه تجربیات خود در حل مشکلات کشور سهیم باشند.

رییس شورای پول و اعتبار و هیات همراه، همچنین در ملاقات با تعدادی از روسای کل بانک‌های مرکزی، در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین به تبادل نظر پرداخت و بر راهکارهای موجود جهت گسترش روابط تجاری و بانکی تاکید کرد.

بررسی وضعیت اقتصادی جهان در گروه پولی و مالی

رییس‌کل بانک مرکزی همچنین در جلسه گروه پولی و مالی (IMFC) حضور یافت. در این جلسه، گزارش وضعیت اقتصادی جهان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به وضعیت اقتصادی کشورها به تفکیک کشورهای توسعه یافته، بازارهای نوظهور و کشورهای با درآمد پایین، سیاست‌های مورد نیاز جهت بهبود وضعیت اقتصادی هر یک را ارائه دادند.

همچنین وی با توجه به ارتباط تنگاتنگ اقتصاد کشورها، به لزوم هماهنگی سیاست‌گذاری‌ها تاکید کرد و نقش مدیریتی صندوق و حمایت مالی آن سازمان را با اهمیت دانست.

نگرانی گروه ۲۴ از تغییر سیاست‌های پولی

گروه ۲۴ با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به کاهش قابل‌ملاحظه‌ در رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به علت اثرات ناشی از مشکلات و عدم‌اطمینان در کشورهای توسعه‌یافته، نگرانی خود را از بروز بی‌ثباتی ناشی از تغییر سیاست‌های پولی در کشورهای توسعه‌یافته اعلام کرد. به این لحاظ از این کشورها درخواست شد در سیاست‌گذاری‌ها به نقش خود در رونق اقتصاد جهانی توجه داشته باشند.

همچنین گروه ۲۴ با ابراز نارضایتی از عدم اجرای اصلاحات مدیریتی و سهمیه‌ای صندوق بین‌المللی پول مصوبه سال ۲۰۱۰، از کشورها در خواست کرد تا هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای تعهداتشان در زمینه اصلاحات اقدام کنند، تا به این طریق منابع لازم جهت اجرای وظایف صندوق ایجاد و نقش کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور در رشد جهان به درستی بیان شود.

اعضای گروه ۲۴ همچنین با تاکید بر لزوم تلاش جهت دستیابی به اهداف هزاره سوم در راستای توسعه پایدار، اصلاحات اقتصادی برای دستیابی به رشد فراگیر و اشتغال، از بین‌بردن فقر مطلق و ایجاد نهادهای پاسخ‌گو برای توسعه، از بانک جهانی خواستند تا بر اساس اختیاراتش در راستای رسیدن به این اهداف تلاش کند.

رییس‌کل بانک مرکزی و هیات همراه، همچنین در ملاقات با مسوولان بخش‌های مختلف صندوق بین‌المللی پول ؛ تعاملات صندوق بین‌المللی پول و کشورمان را مورد بحث و بررسی قرار داد. همچنین کامیاب معاون ارزی بانک در اجلاس معاونین گروه ۲۴ شرکت کرد.

پیش‌بینی رشد ۳ درصدی اقتصاد در سال ۹۳

رییس بانک مرکزی همچنین در گفت‌و‌گو با «بلومبرگ» کاهش تورم و نقدینگی را اولویت اصلی بانک مرکزی شمرد و تاکید کرد که سیاست‌های پولی و مالی انبساطی به رشد اقتصادی کمک نخواهد کرد.

سیف گفت: هیات دولت به منظور دادن استقلال بیشتر به بانک مرکزی، برای جدا کردن سیاست‌های پولی و مالی موافقت کرده است. این امر کنترل نقدینگی و پایین آوردن نرخ تورم را برای بانک مرکزی امکان‌پذیر می‌کند.

رییس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: در دولت قبلی اختصاص نقدینگی به بخش‌های بسیاری بر پایه تحلیل کارشناسی نبود و پروژه مسکن مهر که برای طبقه ضعیف جامعه به اجرا درآمد، منابع زیادی را به خود اختصاص داد که حدود ۴۰ درصد از حجم نقدینگی بود.

سیف گفت: ریال ایران بیش از نیمی از ارزش خود در برابر دلار را طی ۱۲ ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از دست داد؛ اما پس از انتخابات، حدود ۲۰ درصد از ارزش ریال احیا شد و بازار ارزهای خارجی نسبتا باثبات است.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سیاست‌های پولی دولت قبلی را تغییر خواهد داد، گفت: بانک مرکزی برای کاهش تاثیر سیاست پولی سخت گیرانه‌تر، منابعی را برای فعالیت‌های تولیدی اختصاص خواهد داد و در تلاش برای بهبود محیط کسب و کار است. وی اظهار کرد: بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند اقتصاد ایران پس از رشد منفی ۴/۵ درصد در سال ۹۱، رشد قابل‌توجه در سال ۹۲ نخواهد داشت و برآورد می‌شود سه درصد در سال ۹۳ رشد کند.