گروه بازار پول - معاون اقتصادی بانک مرکزی سیاست دولت یازدهم در بخش نظارتی را تحت پوشش قرار دادن موسسه‌های خارج از چتر نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد.
اکبر کمیجانی به خانه ملت گفت: تلاش بانک مرکزی بر این است که موسسات مالی و اعتباری که زیر پوشش نظارتی بانک مرکزی نیستند شناسایی و بر آنها نظارت شود و فعالیت این موسسات تحت پوشش بانک مرکزی قرار گیرد که این موضوع از گذشته بوده و در حال حاضر نیز مورد توجه جدی بانک مرکزی است. کمیجانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره سختگیری بانک در اعطای وام‌های خرد به مردم افزود: منابع سپرده‌ای، مهم‌ترین منابع بانک‌ها برای ارائه تسهیلات است و هر بانکی که در جذب سپرده‌ها موفق باشد، توان تسهیلات دهی آنها افزایش می‌یابد. وی تاکید کرد: اگر بانک‌ها به طور کامل قادر به تامین تقاضاهای متقاضیان نیستند قطعا به دلیل محدودیت منابع سپرده آنها است. کمیجانی افزود: به‌رغم رشد نقدینگی بسیار نامطلوبی که طی سال‌های گذشته داشته‌ایم و نرخ سود سپرده‌ها نیز بالا بود، یکی از دلایل افزایش تقاضای تسهیلات پایین بودن نرخ سود تسهیلات است که صف‌های طویل را برای دریافت تسهیلات ایجاد کرده که در این راستا دستورالعمل‌های بانک مرکزی در دست بررسی هستند. معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات در زمان مناسب در شورای پول و اعتبار باید اصلاح شود، گفت: البته این درخواست‌ها را اخیرا به شورای پول و اعتبار ارسال کردیم، اما این شورا فعلا ضرورتی برای تغییر در نرخ سودها تشخیص نداده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سپرده‌ها جایی جز بانک ندارند؛ اما آنچه مهم است ماندگاری سپرده‌ها در بانک‌ها خواهد بود که هر چقدر سپرده‌های بلندمدت در بانک‌ها بیشتر باشد توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد که در این راستا ما باید شرایط و انگیزه‌ها را برای جذب سپرده‌گذاری مورد بازبینی قرار دهیم تا دوره توقف سپرده‌ها در بانک‌ها افزایش یابد که این موضوع به منطقی شدن نرخ‌های سود سپرده‌ها در شرایط تورمی بستگی دارد که عملا دارندگان سپرده‌ها در بانک‌ها با یک زیان روبه‌رو هستند و انگیزه برای سپرده‌گذاری نیز محدود است و با توجه به این شرایط ماندگاری سپرده‌ها نیز محدود‌تر می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در شورای پول و اعتبار در شرایط کنونی مصلحت ایجاب می‌کند که به جای افزایش نرخ سودها از طریق انضباط مالی در قالب اصلاح جدی سیاست‌های اقتصادی کلان بر تورم فائق آییم و در کنار آن طی ماه‌های آینده می‌توان در جهت افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گام برداشت؛ اما باید منتظر زمان مناسب برای این موضوع باشیم. معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: تاکید ما در بانک مرکزی بر این است که با اعمال انضباط مالی و پولی روند کاهشی تورم که در ماه‌های اخیر نیز شاهد هستیم، ادامه داشته باشد و در صورت اطمینان از کاهش انتظار تورمی، نگاه مجدد به نرخ سود سپرده‌ها و سود تسهیلات داشته باشیم.
کمیجانی همچنین درباره عدم استقبال مردم از خرید اوراق مشارکت به خانه ملت گفت: این موضوع نیز مربوط به نرخ سود اوراق مشارکت می‌شود که در حال حاضر موضوعی در این راستا مبنی بر اینکه در صورت انتشاراوراق مشارکت، این اوراق دیگر مانند گذشته قابل بازخرید از سوی بانک‌ها نباشد و قبل از سر رسید در بازار سرمایه خرید و فروش شود؛ این سیاست‌ها ملاحظاتی است که درباره اوراق مشارکت در بانک مرکزی در دست کارشناسی است.