دنیای اقتصاد- هر اونس طلای جهانی، دیروز صبح کار خود را با کاهش نسبتا شدید قیمت شروع کرد. طلا پس از ثبت بدترین عملکرد سه دهه اخیر خود در سال گذشته، سال ۲۰۱۴ را با روندی صعودی آغاز کرد. مسیر افزایشی قیمت طلا به‌واسطه وقوع رویدادهایی، چند بار متوقف شد، اما نزول شدیدی رخ نداد تا اینکه دیروز افزایش ارزش سهام در بازارهای مالی، بازار طلا را به گونه‌ای جدی تحت‌تاثیر قرار داد و بهای اونس ۱۰ دلار تنزل کرد. تحت‌تاثیر این اتفاق قیمت انواع سکه نیز در بازار داخلی کاهش یافت. در سال جدید میلادی رخ داد

اولین افت قیمت طلای جهانی

گروه بازار پول- قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز، تحت تاثیر افزایش ارزش سهام و کاهش کسری تجاری آمریکا پایین آمد. افت ۱۰ دلاری اونس که دیروز رخ داد، نخستین افت شدید طلا در سال ۲۰۱۴ بوده است. با این وجود، عمده تحلیلگران اقتصادی نسبت به آینده طلا خوش‌بین هستند. افت قیمت طلای جهانی بازار سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد. بر این اساس قیمت انواع سکه دیروز قدری پایین آمد. تغییر قیمت‌ها در بازار سکه محدود بوده و این بازار هنوز تمایل زیادی به حفظ قیمت‌ها در بازه موجود از خود نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، ثبات در بازار ارز نیز در حال استقرار است. قیمت دلار آمریکا در طول هفته‌ای که گذشت، پنج تومان پایین آمد تا نشان دهد که نوسانات شدید قیمتی در بازار تهران برای مدت زیادی به طول نمی‌انجامد.

افت قیمت طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی، دیروز صبح کار خود را با کاهش نسبتا شدید قیمت شروع کرد. طلا پس از ثبت بدترین عملکرد سه دهه اخیر خود در سال گذشته، سال ۲۰۱۴ را با روندی صعودی آغاز کرد. مسیر افزایشی قیمت طلا به واسطه وقوع رویدادهایی، چند بار متوقف شد، اما نزول شدیدی رخ نداد تا اینکه دیروز افزایش ارزش سهام، بازار طلا را به گونه‌ای جدی تحت تاثیر قرار داد. امیدواری نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا هنوز به معنی امکان تعدیل سیاست‌های تورمی تعبیر شده و بر قیمت طلا اثر منفی می‌گذارد. بر این اساس، کارشناسان اقتصادی کاهش کسری تجاری آمریکا در ماه نوامبر را نیز در افت اخیر ارزش فلز زرد رنگ موثر عنوان کردند. به گزارش «بلومبرگ» کسری تجاری آمریکا در ماه نوامبر به پایین‌ترین رقم خود در چهار سال اخیر رسیده است و این امر موجب افزایش امیدواری‌ها در مورد بازار کار آمریکا شد. یکی از دلایل بهبود وضعیت آمریکا در مورد کسری تجاری نیز کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان می‌شود. به هر روی، مجموعه رویدادها و اظهارنظرهای مطرح شده، تحلیلگران بازار را به این نتیجه رساند که طی ماه‌های آینده، اقتصاد جهانی به ثبات مناسبی نائل خواهد آمد و بر همین اساس بعید به نظر می‌رسد که قیمت طلا با رشد چشمگیری روبه‌رو شود. پیش‌بینی برخی از بانک‌ها و موسسات اقتصادی از آینده طلا نشان می‌دهد که فلز گرانبها بحران سال گذشته را تقریبا پشت سر گذاشته است. «کامرز بانک» آلمان و بانک «اسکاتیا موکاتا» اظهار کردند که قیمت جهانی طلا تا پایان امسال بار دیگر از سطح ۱۴۰۰ دلار عبور خواهد کرد، بانک «جی پی مورگان»، برای قیمت طلا افزایش نسبی تا پایان سال را پیش‌بینی کرده و گفته است که قیمت هر اونس فلز گرانبها به ۱۲۸۵ دلار خواهد رسید، اما همه پیش‌بینی‌ها از آینده طلا مثبت نبوده و عده‌ای نیز معتقدند قیمت طلا طی ماه‌های آینده تحت تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا پایین خواهد آمد. موسسه «گلدمن ساش» بر این باور است که قیمت طلا امسال به ۱۱۰۰ دلار خواهد رسید و موسسه «یو بی اس» نیز کاهش قیمت طلا به ۱۱۵۰ دلار را پیش‌بینی کرده است. به هر روی اوضاع طلا در سال جدید بهبود یافته و تقاضای فیزیکی این فلز زرد رنگ رو به افزایش است. لغو محدودیت‌های واردات طلا از سوی هند و کاهش تولید فلز زرد رنگ توسط شرکت‌های معدنی بزرگ جهان از جمله عواملی عنوان می‌شود که به تقویت طلا کمک خواهد کرد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران به آمار اقتصادی آمریکا و تصمیمات رئیس جدید فدرال رزرو نظر دارند تا مسیر حرکت طلا در هفته‌های آینده قدری روشن شود.

بازار سکه

قیمت انواع سکه در بازار داخلی، همراه با افت قیمت طلای جهانی قدری پایین آمد. تغییر قیمت‌ها محدود بوده و بازار همچنان تمایل به ثبات دارد. صرافان معتقدند که بازار سکه چند هفته‌ای است که به واسطه سطح پایین عرضه و تقاضا دچار رکود شده و امیدوارند که تقویت طلای جهانی به گرم شدن بازار داخلی کمک کنند. عده زیادی از سرمایه‌گذارانی که در بازار سکه فعالیت می‌کنند، غیر‌حرفه‌ای هستند. این افراد مانند سفته‌بازان به نوسانات جزئی قیمت طلا نظر دارند تا از این رهگذر سودی به دست آورند. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رکود این روزهای بازار سکه که باعث شده قیمت این کالا پایین بماند، ممکن است پیامدهای مثبتی نیز داشته باشد. رکود بازار سکه تا حد زیادی امکان فعالیت سفته‌بازان را محدود کرده است. برخی از فعالان اقتصادی خرد و غیر‌حرفه‌ای که به نوسانات کوچک و بزرگ بازار چشم داشتند نیز با فعالیت خود، مانند سفته بازان به نوسانات دامن می‌زدند. به اعتقاد تحلیلگران، رکود بازار سکه در حذف این افراد از بدنه بازار موثر بوده است. به هر روی بازار سکه داخلی، در نهایت با طلای جهانی همراه است و تغییرات نرخ اونس را هرچند با تاخیر و تعدیل‌شده منعکس می‌کند. بر این اساس آینده بازار داخل نیز تابع اوضاع اقتصادی آمریکا، تصمیمات «فدرال رزرو» و رویکردهای تورمی اقتصاد جهانی خواهد بود.

تغییرات نرخ ارز و طلا در طول هفته

قیمت دلار آمریکا دیروز در بازار داخلی، قدری بالا رفت. صرافان راسته بازار معتقدند که نرخ دلار در حال رسیدن به ثبات مجدد است. این امر در تغییرات هفتگی نرخ این ارز نیز قابل رویت است. دلار که به واسطه رویدادهای هفته اول دی ماه به بالای سطح ۳ هزار تومانی بازگشته بود، روند باثبات و کاهشی پیشین را از سر گرفته و در حال رسیدن به قیمت قبل از شروع دی ماه خود است. این ارز پر اهمیت برای جبران انحراف قیمتی حادث شده در شروع دی ماه، چند روز پر نوسان را پشت‌سر گذاشت، اما تغییرات قیمت آن در طول این هفته نشان می‌دهد که دلار به‌زودی ثبات خود را باز خواهد یافت. بر این اساس قیمت دلار در طول این هفته تنها پنج تومان کاهش یافت. یورو و پوند نیز به نسبت نوسانات هفته‌های پیش، هفته آرامی داشتند. البته قیمت یورو در طول هفته قدری افزایش یافت، ولی پوند انگلیس تنزل قیمت را تجربه کرده و رو به سمت قیمت‌ پیش از دی خود است.

طلای جهانی که به نسبت هفته آرامی داشت و قیمتش در عمده روزهای هفته بدون تغییر بود، دیروز افت ۱۰ دلاری را متحمل شد تا در کل برای طول هفته، افت ۸ دهم درصدی را ثبت کند. علت عمده افت اخیر طلا نیز افزایش ارزش سهام در بازارهای جهانی عنوان می‌شود. در نهایت سکه، که چند هفته‌ای است که بازار چندان گرمی ندارد، هفته را با ثبت افت جزئی قیمت پشت سر گذاشت و نشان داد که همچنان تمایل زیادی به حفظ قیمتش در بازه موجود دارد.

اولین برگشت طلا در 2014