گروه بنگاه‌ها- شرکت بیمه دانا در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود، یوزپلنگ‌های ایرانی و محیط‌بانان این یوزپلنگ‌ها را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار داد. در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان شرکت بیمه دانا و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید، این شرکت بیمه‌ای، نسل در حال انقراض یوزپلنگ ایرانی(آسیایی) را تحت پوشش بیمه قرار داد و محیط‌بانان این گونه یوزپلنگ همچنین پاسگاه‌های محیط‌بانی را بیمه کرد.

بیژن صادق، مدیرعامل شرکت بیمه دانا در مورد این
تفاهم نامه گفت: این بیمه‌نامه به صورت داوطلبانه و رایگان از سوی این شرکت پیشنهاد و عملیاتی شده است و با توجه به توانایی‌های بیمه دانا، امیدواریم که نقطه شروعی برای موارد مشابه در این زمینه باشد.
وی، بیمه‌نامه عمر و حادثه یوز، مسوولیت یوز در قبال اشخاص ثالث، بیمه درمان تکمیلی محیط‌بانان و خانواده‌های تحت پوشش آنان (126محیط‌بان)، بیمه‌نامه حوادث محیط‌بانان و بیمه‌نامه مسوولیت مدنی محیط‌بانان در قبال اشخاص ثالث همچنین بیمه آتش‌سوزی پاسگاه‌های محیط‌بانی را از جمله تعهدات شرکت بیمه دانا در این تفاهم‌نامه ذکر کرد.
صادق با بیان این نکته که حداقل 50 قلاده یوزپلنگ تاکنون شناسایی شده است، ادامه داد: بیمه دانا پرداخت خسارت
5 قلاده یوزپلنگ در سال (در صورت تلف شدن) هر یک به مبلغ 50 میلیون تومان را تعهد کرده است.
وی تاکید کرد: در بیمه‌نامه مسوولیت یوز هم چنانچه یوزپلنگی حادثه‌ای اعم از حمله به دام یا انسان ایجاد کند، شرکت بیمه دانا خسارت پرداخت خواهد کرد.
همچنین هومن جوکار، مدیر پروژه حمایت از یوزپلنگ آسیایی در ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: این گونه یوزپلنگ وضعیت بحرانی دارد و در خطر انقراض است و تنها جایی که امکان نگهداری آن را در شرایط کنونی دارد، ایران است.
وی با اشاره به برنامه‌های متعددی که از 11 سال پیش تاکنون برای حمایت از این گونه جانوری در سطح بین‌المللی اجرا شده است، یادآور شد: اگر این برنامه‌ها اجرا نمی‌شد تاکنون یوزپلنگ آسیایی را از دست داده بودیم.
جوکار با قدردانی از شرکت بیمه دانا بابت انجام مسوولیت اجتماعی خویش و اقدام در جهت بیمه کردن این نوع یوزپلنگ، گفت: این کار یک نوع جدید حفاظت از این گونه جانوری است که امیدواریم در آینده در مورد بقیه جانوران در خطر انقراض از جمله گوزن زرد، شیر و پلنگ ایرانی هم به مرحله اجرا در آید.