گروه بنگاه‌ها - بانک کشاورزی باهدف حمایت از تولید، به دانش آموختگان بخش کشاورزی بدون وثیقه و تنها با ضمانت 50 میلیون تومان وام می‌دهد. دکتر محمد طالبی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی از روند مناسب اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: مطابق آنچه که تصویب شده، برای مکانیزاسیون کشاورزی مبلغ 750 میلیارد تومان باید تخصیص یابد که تاکنون 210 میلیارد تومان آن؛ یعنی حدود 25 تا 30 درصد، به طرح‌های مکانیزاسیون معرفی‌شده به بانک تخصیص یافته است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی دکتر طالبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران «ایانا» با اعلام این مطلب افزود: روند اعطای تسهیلات تنها به بانک مربوط نمی‌شود؛ زیرا بخشی از فرآیند تسهیلات به معرفی طرح تا ارزیابی اختصاص دارد و بخش دیگری نیز مختص به کارخانه‌های تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی است.
دکتر طالبی ادامه داد: اولویت بانک کشاورزی، اعطای تسهیلات مربوط به مکانیزاسیون است، اما ضمانت و وثیقه به‌عنوان خط قرمز تلقی شده و باید وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: منابع تسهیلاتی، سپرده‌های مردمی است و کسی که وام می‌گیرد باید تضمین کافی برای بازپرداخت را داشته باشد در غیر این صورت از اعطای وام ممانعت می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی درباره اعطای ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات به دانش‌آموختگان بخش کشاورزی تاکید کرد: هر فردی که بخواهد فعالیت کشاورزی داشته باشد، با ارائه طرح به بانک، ۲۰ میلیون تومان به‌صورت ضمانتی وام می‌گیرد، اما برای دانش‌آموختگان کشاورزی ۵۰ میلیون تسهیلات که نیازی به وثیقه ندارد و به‌صورت ضمانتی قابلیت بازپرداخت دارد، امکان‌پذیر است. دکتر طالبی اظهار کرد: برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی، فقط به طرح‌هایی که توجیه اقتصادی داشته باشد، وام تعلق می‌گیرد. وی همچنین گفت: بخش کشاورزی از تسهیلات مناسبی در سال جاری برخوردار بوده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. دکتر طالبی یادآوری کرد: بر اساس تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی، خط اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان در این راستا برای کمک به شرکت‌های فوق باز شده است.