آرامش توام با بلاتکلیفی
گروه بازار پول - دلار آمریکا دیروز در بازار تهران افزایش قیمت محدودی را تجربه کرد، اما ثبات حاکم بر فضای بازار را به هم نزد. صرافان راسته بازار تغییر قیمت دلار را جزئی دانسته و نسبت دادن دلیلی خاص به آن را منطقی نمی‌دانند. با این وجود آنها معتقدند اظهارنظرهای برخی مقام‌های خارجی در رابطه با ایران ممکن است در تغییر قیمت اخیر موثر بوده باشد. به هر حال نرخ‌های برابری جهانی با قیمت‌های رسمی و بازاری ارز تقریبا انطباق دارد، اما اختلافاتی نیز مشاهده می‌شود. اظهارات صرافان راسته بازار نشان می‌دهد که تقاضا برای لیر تغییر چندانی نکرده و مساله خروج سرمایه از این کشور هنوز بازار تهران را به صورت جدی تحت‌تاثیر قرار نداده است.
در خصوص پیشرفت روابط خارجی ایران و امکان فعالیت سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز اخبار مثبتی به گوش می‌رسد. با وجود این اوضاع در بازار سکه تغییری نکرده است.طلای جهانی نیز تغییر قیمت چندانی را متحمل نشده و انتظار آمارهایی را که در روزهای آینده از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود می‌کشد.
بازار داخلی
قیمت دلار آمریکا، دیروز در بازار تهران قدری افزایش یافت و به بالای سطح دو هزار و ۹۵۰ تومانی بازگشت. با این وجود فضای کلی بازار ارز داخلی، همچنان مبتنی‌بر ثبات بوده و قیمت ارزهای عمده با دامنه کمی نوسان می‌کنند. صرافان راسته بازار معتقدند: این افزایش قیمت جزئی بوده و نمی‌توان دلیل خاصی برای آن ذکر کرد، با وجود این، دیدار اخیر «کری» وزیر خارجه آمریکا با «ظریف»، وزیر خارجه ایران و اخباری که
در خصوص اظهارات «جان کری» انتشار یافت، ممکن است در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده باشد. البته نگاه کلی بازار نسبت به آینده روابط خارجی همچنان مثبت است و اخبار امیدوار‌کننده در این خصوص بر فضا تسلط دارد.
به هر روی مقایسه برابری‌های جهانی با نسبت نرخ‌های رسمی و بازاری ارز در داخل کشور نشان می‌دهد که برابری جهانی دلار به لیر ترکیه با نسبت نرخ رسمی این ارزها در داخل کشور انطباق دارد؛ اما نرخ رسمی پوند قدری بالا و نرخ رسمی یورو قدری پایین است. بر این اساس انطباق نسبت نرخ‌های رسمی با برابری‌های جهانی، مستلزم کاهش قیمت پوند و افزایش قیمت یورو است، اما در مورد قیمت‌های بازاری اوضاع قدری متفاوت است. نسبت پوند به دلار در بازار داخل، با برابری جهانی این ارزها مطابقت دارد و تطابق قیمت‌های بازاری با برابری‌های جهانی، کاهش قیمت یورو و لیر ترکیه در بازار تهران را طلب می‌کند. البته اظهارات صورت گرفته، با فرض ثبات قیمت رسمی و بازاری دلار صورت گرفته است. به هر روی مساله خروج سرمایه از بعضی از اقتصادهای نوظهور، روند قیمتی لیر را حائز اهمیت کرده است. مسائل بروز کرده در این کشورها عده‌ای را متوجه این خطر کرده بود که ترکیه به‌منظور جذب سرمایه، لیر خود را تضعیف کرده و تا تجار ایرانی را به سمت خود جذب کند و واردات ترکی جای تولیدات داخلی را بگیرد، اما اظهارات برخی صرافان حاکی از آن است که به‌رغم کاهش قابل توجه ارزش لیر در بازار طی هفته‌های گذشته، تقاضا برای این ارز تغییر چندانی نکرده است. تقاضا برای لیر از قبل محدود بوده و در جریان تغییرات اخیر نیز چندان جابه‌جا نشده است. اظهارات بازاری‌ها مبنی‌بر این است که تقاضا برای لیر، صرفا به مسافران مربوط می‌شود و آنها نیز تنها بخشی از دارایی خود را به لیر تبدیل کرده و بخش عمده آن را به صورت دلار حمل می‌کنند. تقاضای حواله نیز برای تجاری که با ترکیه کار می‌کنند، عمدتا به صورت دلار بوده و تغییر چندانی نیز نکرده است. از این رو در حال حاضر به نظر نمی‌رسد محصولات ترکی به خطری برای تولیدات داخلی تبدیل شده باشند، ولی به هر روی باید در خصوص احتمالات موجود محتاط بود.
در خصوص فضای کلی بازار صرافان معتقدند که علاوه‌بر ثبات، نوعی بلاتکلیفی در خصوص آینده نرخ ارز در بازار مشاهده می‌شود و فعالان اقتصادی توانایی پیش‌بینی آینده نرخ ارز را ندارند. نرخ دلار به ثبات مناسبی رسیده، اما بقیه قیمت‌ها تحت‌تاثیر عوامل متعددی تغییر می‌کند. این مساله در کمرنگ کردن سفته‌بازی در بازار نیز نقش مهمی را بازی کرده است. به هر روی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران و بهبود فضا به عملکرد طبیعی و پویایی بیشتر بازار کمک خواهد کرد. از اخبار خوشی که در این خصوص به گوش می‌رسد، می‌توان به اظهارات اخیر «کاترین اشتون»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌ «وال استریت ژورنال» در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که توافق نهایی باید جامعه بین‌المللی را مطمئن کند که برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران تا هر زمانی که لازم باشد برای رسیدن به توافق گفت‌وگو خواهد کرد.سرمایه‌گذاران خارجی نیز اکنون به ایران به عنوان محلی مناسب برای فعالیت اقتصادی نظر دارند. یک هیات تجاری اروپایی، صبح دیروز به تهران وارد شد. «مهدی میرابوطالبی»، معاون کل سازمان توسعه تجارت و سفیر سابق ایران در فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا هیات فرانسوی که صبح دیروز وارد تهران شده، بزرگ‌ترین هیات تجاری از این کشور است، اظهار کرد: «این هیات تجاری نه تنها بزرگ‌ترین هیات فرانسوی، بلکه بزرگ‌ترین هیات اروپایی پس از انقلاب است که به تهران سفر می‌کند.»
به رغم اخبار خوشی که حکایت از آینده‌ای پویا برای بازار ارز داخلی دارند، خبر جدیدی در خصوص وضعیت بازار سکه به گوش نمی‌رسد. تغییر قیمت‌ انواع سکه دیروز نیز بسیار محدود بوده و سطح عرضه و تقاضا در این بازار بسیار پایین است.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز نیز تغییر چندانی را ثبت نکرد.غیبت چینی‌ها به واسطه تعطیلی بازارهای این کشور در روزهای اول سال نو، تا حدی در عدم تغییر قیمت طلا تاثیرگذار بوده است. طلا سال ۲۰۱۴ را به گونه‌ای امیدوارکننده شروع کرد و در طول اولین ماه سال بیش از ۳ درصد افزایش قیمت داد. برخی از تحلیلگران علت اصلی تقویت طلا از ابتدای سال‌جاری را افزایش تقاضای فیزیکی این فلز گرانبها از سوی چین و تعدادی از کشورهای در حال توسعه عنوان کرده‌اند. به هر روی بانک مرکزی آمریکا در نشست ژانویه خود نیز از بسته محرک پولی کاست و باعث شد که دلار در برابر بسیاری از ارزهای مهم اقتصاد جهان به مقدار قابل‌توجهی تقویت شود. عده‌ای از تحلیلگران بازار در شرایط جدید، افت قیمت طلا را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده‌اند و معتقدند که طلا در هفته‌های پیش‌رو افت بیشتری را نیز متحمل خواهد شد. به‌علاوه تازه‌ترین گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۱۳ افزایش یافته و این مساله نیز فشار زیادی بر نرخ اونس وارد کرده است. به هر روی بازار فلز زرد رنگ در حال حاضر، انتظار آمار بازار کار آمریکا را که در ادامه هفته جاری منتشر خواهد شد، می‌کشد و اظهارنظر قطعی در خصوص روند آینده طلای جهانی میسر نیست.