نوسان یورو در روزهای آرام طلا
گروه بازار پول- خوش‌بینی‌ها به اقتصاد آمریکا از سویی و عدم تغییر بزرگی در اوضاع اوکراین از سوی دیگر، این هفته روند بازار طلا را معکوس کرده است.
در حالی که تنش‌های اوکراین در آخرین روزهای هفته کاری گذشته، قیمت طلا را بالا برد، در سه روز نخست فعالیت بازارهای مالی جهان در این هفته میلادی، طلا افت کرده است. سه‌شنبه طلا تقریبا بدون تغییر ماند، اما در کل طلا که هفته گذشته را با قیمت بالای ۱۲۹۰ دلار برای هر اونس به پایان رسانده بود تا لحظه تنظیم این خبر، روز چهارشنبه به ۱۲۹۱ دلار رسید. روند تغییر تحلیل‌های فنی (تکنیکال) از روز دوشنبه و انتشار آمار خوب اقتصادی آمریکا آغاز شده است که به‌نظر می‌رسد در تمام طول هفته ادامه یابد.
سه‌شنبه فشار فروش بر اساس جداول فنی افزایش یافت، چراکه وضعیت فنی فلز زرد برای آینده نزدیک رو به کاهش مانده است. سه‌شنبه همچنین بازارهای سهام آمریکا از دیگر بخش‌های دارایی سرمایه جذب کردند تا این هم بر قیمت فلز گرانبها اثرگذار
باشد.
بازار طلا، هم در بخش نقدی و هم در خرید آتی، سه‌شنبه با تغییرات اندکی مواجه شد تا با همه نوسان‌های اندک دوشنبه و سه‌شنبه، قیمتی پایین‌تر از هفته گذشته داشته باشد. با این حال خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن همچنان ادامه دارد؛ زیرا بسیاری از معامله‌گران روی تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین حساب باز کرده‌اند.
درواقع با وجود انتشار اخبار و آمار متعدد اقتصادی، بحران روسیه-اوکراین هنوز بسیار مورد توجه است. دلیل واضح این مساله این است که شرایط در شرق اروپا، تغییر عمده‌ای در جهت آرامش نکرده و اوضاع همچنان در آستانه انفجار است و این فعالان بازار را گوش‌به‌زنگ نگه می‌دارد. تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه غرب که از دوشنبه همین هفته آغاز شده‌اند عامل تازه‌ای هستند که مسیر تحولات را نشان می‌دهند؛ اما مساله دیگر هم این است که تحریم‌ها کمتر از آنچه انتظار می‌رفت سختگیرانه بودند تا تلاش برای متعادل نگاه‌داشتن اوضاع به چشم کارشناسان بیاید. درهرحال عدم ثبات در اوکراین، طلا و دیگر دارایی‌های سرمایه‌ای را در کانون توجه سرمایه‌گذاران نگاه خواهد داشت.
طلا سه‌شنبه در بازار لندن تا ۱۲۹۷ دلار هم بالا رفت، اما بعد بخشی از ارزشش را از دست داد تا چهارشنبه را با قیمت ۱۲۹۵دلار آغاز کند و بیشتر وقت بازار را در همان مرز نوسان داشته باشد؛ اما در نهایت تا لحظه تنظیم این خبر به بهای ۱۲۹۰ دلار برای هر اونس برسد. با این حال چهارشنبه تا جمعه به دلیل برگزاری نشست فدرال رزرو و انتشار داده‌هایی مانند نرخ بیکاری آمریکا، روزهای حساسی برای خریدهای فنی خواهند
بود.
اما چهارشنبه وضعیت بازار ارز هم شاهد تحولاتی بود. چهارشنبه پس از اعلام قوی ماندن تورم منطقه یورو، ارز واحد اروپایی احیا شد و اوراق قرضه کشورهای استفاده‌کننده از این ارز عقب‌نشینی داشتند. قوی ماندن تورم به این معنا است که بانک مرکزی اروپا در نشست هفته آینده خود تصمیم بزرگی نخواهد گرفت. تورم منطقه یورو در ماه آوریل ۷/۰ درصد بوده و گرچه این رقم پایین‌تر از نرخ هدف بانک مرکزی اروپا است؛ اما باعث آرامش مقامات مالی اروپایی خواهد شد.
یورو چهارشنبه اندکی در برابر دلار افزایش داشت، اما انتظار برای نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و همچنین تحولات تازه در اوکراین فعلا فشار بر یورو را حفظ کرده است. دلار هم تا لحظه تنظیم این خبر، بخش زیادی از ارزش از دست‌رفته‌اش در طول روز را باز پس گرفت و در برابر ین به برابری ۵۴/۱۰۲ رسید.