گروه بازار پول: جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته گذشته روند مشابه در قیمت کالاها وجود نداشت، به‌نحوی‌که از یازده گروه کالاهای خوراکی قیمت در پنج گروه افزایش، در سه گروه کاهش و در سه گروه بدون تغییر بوده است. در هفته مورد بررسی قیمت گروه تخم‌مرغ با ۴/۴ درصد کاهش و قیمت گروه قند و شکر با ۳/۳ درصد افزایش بیشترین نوسان هفتگی را به نام خود ثبت کردند. همچنین بررسی‌های این آمار حاکی از آن است که در چهار هفته گذشته، قیمت در گروه گوشت قرمز بدون تغییر بوده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی است. در این گزارش قیمت منتشرشده برخی مواد خوراکی، متوسط بهای آن در سطح شهر است و این امکان وجود دارد که در برخی از مناطق قیمت‌های مواد خوارکی متفاوت از این گزارش باشد.

رشد قیمت هفتگی در قند و شکر

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت (هفته گذشته) قیمت در پنج گروه «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «قند و شکر» و «چای» طی یک هفته افزایش یافته است. در این هفته، از قیمت سه گروه «گوشت مرغ»، «تخم‌مرغ» و «سبزی‌های تازه» نیز کاسته شد و سه گروه «لبنیات»، «گوشت قرمز» و «روغن نباتی» این هفته را بدون افزایش قیمت پشت‌سر گذاشتند. در بین این ۱۱ گروه، قند و شکر با ۳/۳ درصد رشد قیمتی در هفته، بیشترین افزایش را طی یک هفته به نام خود ثبت کرده است. در هفته قبل از این (هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت) رشد قیمتی این گروه ۲/۰ درصد گزارش شده بود. روند قیمتی این گروه متاثر از نوسانات قیمتی دو کالای «قند» و «شکر» است. این هفته قیمت قند، ۵/۲ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و هر کیلو از آن ۲ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید. قیمت شکر نیز در این هفته رشد ۲/۴ درصدی را پشت‌سر گذاشت و بهای آن در این هفته، به ۲ هزار و ۴۵۰ تومان در هر کیلو رسید.

در این هفته علاوه‌بر گروه قند و شکر، تورم هفتگی در گروه میوه‌های تازه نیز قابل‌توجه بود. سطح قیمت‌های این گروه نسبت به هفته گذشته ۷/۲ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سه هفته گذشته، روند قیمتی این گروه نزولی گزارش شده بود. در بازه ماهانه نیز ۲/۱۱ درصد از سطح قیمتی این گروه کاسته شده است و این گروه بیشترین کاهش قیمت ماهانه را بین گروه‌های خوراکی به نام خود ثبت کرده است؛ اما با نگاهی به کالاهای این گروه نیز می‌توان دریافت که اکثر میوه‌ها طی هفته افت قیمت داشته‌اند، اما افزایش ۶/۲۲ درصدی قیمت نارنگی، برآیند تورم هفتگی این گروه را مثبت کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد با در نظر نگرفتن این میوه خوراکی، روند هفتگی در این گروه نیز کاهشی گزارش می‌شد. قیمت هر کیلو نارنگی در این هفته به ۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، اما قیمت آن هفته گذشته ۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. احتمال می‌رود رشد هزار تومانی این میوه طی یک هفته به دلیل کاهش عرضه آن در فصل بهار بوده است. این هفته قیمت سیب قرمز ۹/۱ درصد کاهش قیمت داشت و بهای هر کیلو از آن به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت هندوانه نیز در این هفته ۷/۱ درصد افت کرد و هر کیلو از این میوه، هزار و ۱۰۰ تومان عرضه شد. قیمت هندوانه نسبت به ماه گذشته نیز ۲۸ درصد کاهش یافته است، براساس آمار منتشر شده هر کیلو هندوانه در ماه گذشته، هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شده بود و طی یک ماه حدود ۵۰۰ تومان از ارزش آن کاسته شده است. در این هفته قیمت پنج گروه از ۱۱گروه مواد خوراکی، افزایش یافته است، اما نکته قابل‌توجه این موضوع است که تورم هفتگی در سه گروه حبوب، چای و برنج زیر نیم درصد بوده است، به نحوی که قیمت حبوب ۵/۰ درصد، چای ۱/۰ و برنج ۳/۰ درصد افزایش یافته است.

افت قیمت در مرغ و تخم‌مرغ

اما در این هفته بیشترین کاهش قیمت هفتگی در گروه تخم‌مرغ گزارش شده است. براساس آمار بانک مرکزی، این هفته ۴/۴ درصد از سطح قیمتی تخم‌مرغ کاسته شده است. بررسی آمارهای هفته گذشته حاکی از آن است که در چهار هفته گذشته نیز تورم هفتگی این ماده خوراکی کاهشی گزارش شده بود. همچنین طی یک ماه، ۹/۶ درصد از قیمت آن کاهش یافته است. در این هفته قیمت یک شانه ۲کیلویی تخم‌مرغ ۷ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است، حال آنکه قیمت آن هفته قبل ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. در ماه گذشته نیز یک شانه ۲ کیلویی تخم‌مرغ، ۸ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

در این هفته قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۶هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده است، حال آنکه هر کیلو از این ماده پروتئینی هفته قبل ۶ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسید؛ بنابراین طی یک هفته ۱/۲ درصد از بهای گوشت مرغ کاسته شده است. گزارش‌ها عنوان می‌کند در بازه ماهانه نیز پنج درصد از قیمت این ماده پرمصرف خوراکی کاسته شده است. بر این اساس، هر کیلو گوشت مرغ در ماه گذشته حدود ۷ هزار تومان به فروش می‌رسید؛ بنابراین طی یک ماه هر کیلو از آن ۳۰۰ تومان کاهش یافته است. در این هفته علاوه‌بر تخم‌مرغ و گوشت مرغ، قیمت در گروه سبزی‌های تازه نیز ۶/۲ درصد کاهش یافته است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که از سطح قیمت‌های این گروه در بازه ماهانه نیز ۲/۷ درصد کاسته شده است. در این هفته قیمت هر کیلو خیار ۲ هزار و ۱۵۰ تومان گزارش شده است، حال آنکه یک ماه پیش قیمت هر کیلو خیار ۲ هزار و ۷۵۰ تومان بوده است و طی یک ماه قیمت هر کیلو از آن ۶۰۰تومان کاهش یافته است. قیمت خیار در این هفته نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۱۳درصد پایین تر بود و بهای آن در سال گذشته، بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده بود. همچنین هر کیلو گوجه فرنگی در این هفته ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رفت، در حالی‌که قیمت آن در ماه گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو بود و ۲۰۰ تومان از بهای این خوراکی پرمصرف کاهش یافته است.

بهای گوشت قرمز در چهار هفته ثابت ماند

آمارهای بانک مرکزی گویای این مطلب است که در این هفته سه گروه روغن نباتی، گوشت قرمز و لبنیات تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته و روند قیمتی آنها ثابت بوده است. بر این اساس، هر کیلو گوشت قرمز با استخوان در این هفته ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید، آمار منتشر شده می‌گوید که در چهار هفته گذشته نیز گوشت قرمز با همین قیمت عرضه می‌شد و طی این مدت، تغییری نداشته است. در این هفته قیمت یک حلب پنج کیلویی روغن نباتی جامد ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده که نسبت به سال قبل ۳/۹ درصد کاهش یافته است. قیمت یک حلب پنج کیلویی روغن نباتی جامد در سال گذشته ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده بود.

روند ناهمگون در قیمت مواد خوراکی