گروه بازار پول: بانک‌مرکزی «دستورالعمل شیوه صدور کارت هدیه و بن‌کارت ریالی» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. این بخشنامه ضوابط صدور کارت هدیه و بن‌کارت را به بانک‌ها و موسسات اعلام و مقرر کرده است. مطابق این دستورالعمل، حداکثر مبلغ مجاز هر کارت هدیه، معادل ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. به گزارش سایت رسمی بانک‌مرکزی، بر اساس این بخشنامه، بانک‌ها و موسسات باید هنگام صدور کارت هدیه یا بن‌کارت برای مشتری، اطلاعات هویتی او را دریافت و ثبت کنند تا ردیابی تمامی تراکنش‌های هر کارت صادره به آسانی میسر شود و همچنین، تعهدات لازم در خصوص اجرای قانون و مقررات مبارزه با پولشویی را از وی اخذ کنند؛ چراکه مسوولیت هرگونه سوءاستفاده از کارت هدیه یا بن‌کارت صادره بر عهده مشتری است. این دستورالعمل، صدور کارت هدیه و بن‌کارت را برای موارد زیر ممنوع کرده است: «اشخاصی که از ارائه اطلاعات خودداری می‌کنند»، «دارندگان سابقه چک برگشتی»، «اشخاصی که به حکم مراجع قضایی حق افتتاح حساب را ندارند یا حساب آنها مسدود شده یا به هر دلیل دیگری حق برداشت از حساب را ندارند» و «اشخاص حقیقی ایرانی فاقد شماره ملی، اشخاص حقوقی ایرانی فاقد شناسه ملی و اشخاص خارجی (حقیقی یا حقوقی) فاقد شماره فراگیر اشخاص خارجی.»

همچنین، این بخشنامه «صدور کارت هدیه در قبال برداشت از حساب مشتری یا دریافت وجه نقد معادل آن» را «مجاز» دانسته و «حداکثر مبلغ هر کارت هدیه» را «۵۰۰ هزار تومان» مشخص کرده است که کارت‌های هدیه، قابلیت شارژ مجدد را نیز نخواهند داشت و پس از اتمام موجودی باید ابطال شوند. این بخشنامه همچنین مدت اعتبار هر کارت را «یک سال» تعیین و عنوان کرده که پس از گذشت یک سال، «مانده مصرف نشده کارت‌های هدیه در تمام شعب موسسه اعتباری صادرکننده قابل دریافت است.»

در خصوص بن‌کارت نیز، این بخشنامه عنوان کرده که صدور کارت «فقط به نام مشتری و با درج نام او روی کارت مجاز است» و «بن‌کارت‌ها می‌توانند قابلیت شارژ مجدد داشته باشند» .

علاوه بر این، بانک‌مرکزی بانک‌ها و موسسات صادرکننده را ملزم کرده است که «مانده مصرف نشده کارت‌های هدیه و بن‌کارت‌های صادرشده را باید در سرفصل حساب «بستانکاران موقت»، تحت دو حساب معین مجزا، منظور کنند و مبالغ مزبور مشمول تودیع سپرده قانونی طبق ضوابط ذی‌ربط است.»