ریشه‌یابی کارشناسی چالش‌های بانکی
مدیرعامل بانک تجارت به همراه چند تن از مدیران این بانک روز گذشته ضمن بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه دنیای‌اقتصاد با علیرضا بختیاری، مدیر مسوول و تنی چند از مدیران روزنامه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، مجتبی فهیم هاشمی، رییس هیات مدیره، سیامک دولتی، معاون مدیرعامل، علیرضا اکبری، عضو هیات مدیره و ابراهیم کاظم‌پور، مدیر روابط‌عمومی بانک تجارت، محمدابراهیم مقدم مدیرعامل این بانک را همراهی می‌کردند. مدیرعامل بانک تجارت در این دیدار روزنامه دنیای‌اقتصاد را رسانه‌ای معتبر دانست که در حال حاضر به مرجع فعالان اقتصادی و مدیران بخش دولتی تبدیل شده است. ابراهیم مقدم با اشاره به مشکلات نظام بانکی کشور، نقش رسانه‌ها را در تبیین این معضلات و ارائه راه‌حل‌های کارشناسان برای برون‌رفت از این مشکلات بسیار مهم دانست. مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها که این روزها در مورد آن بسیار سخن گفته می‌شود، گفت: این یک واقعیت است که در دنیا، بانک‌ها به این صورت بنگاه‌داری نمی‌کنند اما باید بررسی کرد که چرا بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی در کشور ما تمایل به بنگاه‌داری دارند. وی افزود: وقتی بانک‌های خصوصی منابعی را که مردم در اختیار آنها گذاشته‌اند باید مدیریت کنند و به دلیل شرایط سخت اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد، نگران معوق شدن تسهیلات خود هستند، ترجیح می‌دهند این منابع را با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه به درستی مدیریت کنند، زیرا بانک‌ها در صورت معوق شدن تسهیلات خود باید وثایق دریافتی را که املاک و کارخانجات است تملیک کنند و با وجود شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور، فروش این وثایق بسیار مشکل است. وی افزود: تجربه مزایده املاک بانک‌ها نشان می‌دهد تاکنون با وجود مزایده‌های چندباره، درصد ناچیزی از این املاک و وثایق به فروش رفته است. مدیرعامل بانک تجارت تاکید کرد: فروش املاک مازاد یک تکلیف قانونی است و ما نیز تسلیم این تکلیف هستیم اما آیا شرایط اقتصادی کشور این امکان را می‌دهد. وی افزود: بانک‌های دولتی هم تکالیف قانونی برای پرداخت تسهیلات تکلیفی دارند که در قالب طرح‌های زودبازده و غیره به آنها تکلیف شده است اما بازگشت این تسهیلات دچار مشکل شده و طرحی که باید در طول یک سال یا بیشتر بازدهی داشته باشد، سال‌های طولانی به درازا کشیده شده است. مقدم گفت: واقعیت این است که با تصاحب کارخانه و بنگاه‌ اقتصادی، مشکل حل نمی‌شود چون منابع بیشتری از بانک‌ها باید به این طرح‌ها تزریق شود که مشکل نقدینگی بانک‌ها را بیشتر می‌کند و اصولا کارخانه‌داری کار بانک‌ها نیست ضمن اینکه تملیک این وثایق، نسبت سرمایه ثابت به سرمایه پایه بانک‌ها را افزایش می‌دهد که این موضوع هم منع قانونی دارد. مدیرعامل بانک تجارت بار دیگر از رسانه‌ها و به ویژه روزنامه دنیای‌اقتصاد به عنوان یک رسانه موثر خواست تا این مشکلات را به درستی منعکس کنند تا راه چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. مجتبی فهیم هاشمی، رییس هیات مدیره بانک تجارت هم در این دیدار ضمن موفق خواندن روزنامه دنیای‌اقتصاد در انعکاس مسایل اصلی اقتصاد ایران گفت: سالهاست که همه مسائل و مشکلات اقتصاد کشور را به گردن بانک‌ها می‌اندازند اما واقعیت این است که بانک‌ها خود به دلایل مختلف دچار مشکل هستند و باید این مشکلات ریشه‌یابی شود. وی افزود: چنانچه دولت، بدهی خود را به بانک‌ها بپردازد که در دولت یازدهم این امر جدی گرفته شده است، بسیاری از مشکلات بانک‌ها حل می‌شود.

به گفته فهیم هاشمی در حال حاضر در ترازنامه بانک‌های خصوصی شده، بدهی دولت رقم قابل توجهی است که از محل آن درآمد هم شناسایی می‌شود اما عملا نقدینگی موردنیاز از این محل تامین نمی‌شود. رئیس هیات مدیره بانک تجارت گفت: به جز دولت، ارگان‌هایی هم هستند که از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند و در موقع بازپرداخت از این اقدام امتناع می‌کنند و می‌خواهند به جای بدهی خود، وثایق آنها تملیک شود که این امر تمام نسبت‌های مالی بانک‌ها را به هم می‌ریزد. وی یکی از راه‌حل‌های موجود را پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و همچنین فراهم کردن شرایط افزایش سرمایه بانک‌‌ها ‌دانست.

علیرضا اکبری، عضو هیات مدیره بانک تجارت هم در این دیدار گفت: چنانچه برنامه اقتصادی مشخصی وجود نداشته باشد، تزریق پول به اقتصاد تنها موجب تورم می‌شود. وی با اشاره به حجم نقدینگی یک‌هزارویکصد میلیارد تومانی در سال ۱۳۷۲ گفت: در پایان سال ۹۱ حجم نقدینگی به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که رشد اقتصادی کشور همپای این رشد نقدینگی افزایش نیافته است و این موضوع علت اصلی تورم در اقتصاد کشور است. سیامک دولتی، معاون مدیرعامل بانک تجارت هم در این دیدار ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مسایل و مشکلات بانک‌ها، جای تحلیل مالی در رسانه‌ها را خالی دانست و افزود: رسانه‌ها باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند. در پایان این دیدار مدیران بانک تجارت از بخش‌های مختلف روزنامه دنیای اقتصاد بازدید کردند و علیرضا بختیاری، مدیرمسوول، توضیحاتی را در خصوص بخش‌های مختلف سازمان رسانه‌ای دنیای‌اقتصاد ارائه کرد. به گفته مدیرمسوول روزنامه دنیای‌اقتصاد در شرایط فعلی جای خالی یک روزنامه اقتصادی به زبان انگلیسی در فضای رسانه‌ای کشور خالی بود که با تلاش دنیای اقتصاد روزنامه فایننشال تریبیون به زودی منتشر می‌شود تا ظرفیت‌های بالای اقتصاد ایران را در منطقه و جهان مطرح کند.