گروه بازار پول: پس از اینکه قیمت دلار در ۳ روز ابتدایی هفته جاری با افت مواجه شد، روز گذشته بهای این ارز با ۱۵ تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به ۳۱۹۵ تومان رسید. فعالان بازار همچنان اعتقاد دارند بازار در حال حاضر بیشتر از جو روانی و عوامل انتظاری تاثیر می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد زمانی‌که انتشار یک خبر نشان از بهبود در روند مذاکرات دارد، واکنش بازار مثبت می‌شود و دلار در جهت کاهشی قرار می‌گیرد و زمانی‌که خبری از روند مذاکرات منتشر نمی‌شود، بازار در جهت دیگری حرکت می‌کند. به این ترتیب شاخص بازار ارز در حال حاضر بیشتر تحت تاثیر روند مذاکرات اخیر و اخبار پیرامون آن به نوسان بالای ۳۱۸۰ تومان ادامه می‌دهد. همچنین درحالی‌که بهای سکه در روز دو شنبه به کمترین قیمت خود در سال جاری (۹۱۸ هزار تومان) رسیده بود، روز گذشته بهای این فلز قیمتی تحت تاثیر افزایش بهای اونس جهانی و دلار بالا رفت و به ۹۲۷ هزار تومان رسید. علاوه‌بر این مروری بر روند قیمتی دلار در شهریورماه نشان می‌دهد قیمت این ارز در این ماه نسبت به ابتدای آن افزایشی ۵/۲ درصدی داشته است.

مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت

درحالی‌که گروهی از فعالان افزایش قیمت را ناشی از انتشار برخی اخبار دیپلماتیک مبنی‌بر عدم وجود طرحی که در حال حاضر مورد پذیرش همه طرف‌های مذاکرات باشد، می‌دانستند، گروهی دیگر از تحلیلگران عنوان می‌کنند بازار در برابر کاهش قیمت به زیر ۳۱۸۰ تومان مقاومت می‌کند و این سطح قیمتی در دو هفته گذشته کف قیمت دلار بوده است. به گفته این فعالان روز دوشنبه هفته جاری نیز درحالی‌که در ساعاتی از روز قیمت دلار به ۳۱۷۵ تومان رسید، اما در ادامه بازار در برابر کاهش بیشتر مقاومت کرد و در انتهای ساعات کاری دلار به ۳۱۸۰ تومان رسید. بانک مرکزی نیز در نخستین روز پاییز نرخ رسمی دلار را افزایش داد. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را ۲۶ هزار و ۶۵۳ ریال اعلام کرد که افزایشی ۵ ریالی نسبت به روز دوشنبه داشته است.

همچنین روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای ۹۲۷ هزار تومان معامله شد که افزایشی ۹ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. فروشندگان سکه وطلا افزایش ۴/۱درصدی قیمت اونس جهانی و رسیدن آن از بهای ۱۲۱۳ دلار به ۱۲۳۱ دلار را عامل اصلی افزایش قیمت سکه و بازگشت آن به کانال ۹۲۰ هزار تومانی دانسته‌اند.

آمار و ارقام دلار در شهریور

درحالی‌که دلار در هفته ابتدایی شهریورماه در بازه ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ تومان نوسان کرد، در ابتدای هفته دوم شهریورماه دلار با ۳۰ تومان افزایش از سطح مقاومتی دو ماهه تیر تا شهریور عبور کرد و به ۳۱۶۵ تومان رسید. کارشناسان علت افزایش قیمت دلار در این روز را انتشار خبر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دانسته‌اند. به این ترتیب قیمت دلار از تاریخ ۸ شهریورماه وارد محدوده نوسانی جدیدی شد که سطح حمایتی این ارز در آن ۳۱۵۰ تومان و سطح مقاومتی ۳۲۰۰ تومان بود. درحالی‌که تا تاریخ ۲۶ شهریور بازار چندین بار در برابر افزایش قیمت به بالای ۳۲۰۰ تومان ایستادگی کرد، در این روز بهای دلار از ۳۲۰۰ تومان عبور کرد و به ۳۲۰۵ تومان رسید. پس از این نیز دلار سه روز به نوسان بالای ۳۲۰۰ تومان ادامه داد، ولی با آغاز هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای از روز جمعه ۲۸ شهریورماه، قیمت دلار در سه روز ابتدایی هفته جاری کاهش پیدا کرد و به سطح زیر ۳۲۰۰ تومان بازگشت.

دلار در تاریخ یک شهریورماه با ۳۱۰۰ تومان کار خود را در این ماه آغاز کرد و در تاریخ ۳۱ شهریورماه با نرخ ۳۱۸۰ تومان به کار خود در تابستان جاری پایان داد. محاسبات «دنیای اقتصاد» با استفاده از داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان می‌دهد میانگین نرخ سکه در مردادماه به میزان ۹۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان و میانگین نرخ دلار ۳۱۷۰ تومان بوده است. همچنین کف قیمت دلار در این ماه به اولین روز شهریورماه برمی‌گردد که بهای دلار در آن روز به ۳۱۰۰ تومان رسید، این در حالی است که سقف قیمتی دلار در این ماه به ۲۸ شهریور برمی‌گردد که دلار در این روز به ۳۲۱۵ تومان رسید. همچنین سکه در آخرین روز شهریورماه به ۹۱۸ هزار تومان رسید که کف قیمت سکه در ماه گذشته بوده است. سقف قیمتی سکه در این ماه به ۸ شهریور بر می‌گردد که قیمت سکه در آن روز ۹۵۱ هزار تومان بود. بیشترین نوسان قیمتی دلار نیز به روزهای ۸ شهریور و ۱۲ شهریورماه برمی‌گردد که این ارز در این روزها ۳۰ تومان افزایش قیمت راتجربه کرد.

رفت و برگشت دلار روی مرز روانی