گروه بنگاه‌ها: ۱۵ آبان سالروز تاسیس شرکت بیمه ایران است که می‌توان ازآن به‌عنوان ملی شدن صنعت بیمه نام برد. بیمه ایران در سال ۱۳۱۴ با ۲ میلیون تومان سرمایه که تمامی آن توسط دولت پرداخت شد، کار خود را آغاز کرد و در نخستین سال فعالیتش توانست۶۲ درصد از بازار بیمه کشور را که صد درصد در اختیار موسسات بیمه خارجی بود، تصاحب کند. در اولین روزی که شرکت سهامی بیمه ایران شروع به‌کار کرد مرحوم داور، وزیر مالیه وقت چنین گفته بود: «من به شرکت بیمه جدیدالتاسیس به اندازه بانک ملی ایران علاقه‌مندم و اهمیت این شرکت برای کشور به اندازه بانک ملی است.»

خیلی زود تشکیلات منظمی ایجاد شد و گروهی از فارغ‌التحصیلان اقتصاد برای آموزش مفاهیم بیمه به خارج از کشور اعزام شدند. برنامه تاسیس شعب در خارج از کشور مثل بغداد، کراچی و بمبئی تدوین شد. بیمه ایران برای توسعه صنعت بیمه کارهای عمده‌ای کرد و صرف‌نظر از رشته باربری که اجباری بود در بقیه زمینه‌های بیمه‌ای فعالیت می‌کرد و یکی از وظایفش بیمه اجتماعی بود که سال‌های بعد با تاسیس سازمان تامین اجتماعی، این بخش به این سازمان تحویل داده شد و اقداماتی نظیر بیمه فرهنگیان، دانش‌آموزان، کامیون‌داران و ... انجام شد.

نقش پررنگ بیمه ایران درجنگ تحمیلی، در زمانی که لویدزلندن نرخ حق بیمه‌های کشتی‌هایی را که باید به بنادر ایران می‌آمدند چند برابر افزایش داد، انکارناپذیر است. کشتی‌هایی که با همان سرمایه اما با نرخ‌های پایین تحت پوشش بیمه ایران قرار گرفتند و کارها به خوبی پیش رفت.

قریب ۸۰ سال از تاسیس بیمه ایران می‌گذرد. اینک این تنها شرکت بیمه دولتی با ۳ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال سرمایه پرداخت شده، ۸ هزار و ۳۵۰ نماینده و ۲۴۱ شعبه در سراسر کشور نزدیک ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد.

طبق آمار منتشرشده از سوی بیمه مرکزی ایران کل پرتفوی شرکت‌های بیمه در پایان سال ۹۲ مبلغ ۱۶۲ هزار میلیارد ریال بود که ۴۴ درصد آن توسط بیمه ایران تولید شده است و آخرین آمارهای بیمه مرکزی از ۶ ماه اول سال ۹۳ نشان می‌دهد ۴۷ درصد از ۹۸ هزار میلیارد ریال حق بیمه در این دوره را بیمه ایران تولید کرده است. مجموع سرمایه‌گذاری‌های بیمه ایران درسال ۹۲ البته به‌جز دارایی‌های ثابت ۲۶ هزار و ۵۳۷ میلیارد و ۸۱۹ میلیون ریال است که نسبت به سال ۹۱ بیش از ۳۳ درصد رشد دارد.

هر چند برخی بیمه ایران را عامل به هم خوردن بازار رقابتی بیمه می‌دانند و اعتقاد دارند با وجود بیمه ایران بازار بیمه کشور کماکان بازار رهبری قیمت خواهد ماند و گروهی با مبرا دانستن بیمه ایران عوامل التهاب بازار بیمه کشور را به موارد دیگری مانند کهنگی قوانین و مقررات حواله می‌دهند، اما آنچه مسلم است حضور یک بیمه قدر مزایای بیشماری دارد.

طی چند سال اخیر که صنعت بیمه تحریم بود و نمی‌توانست پوشش اتکایی مناسبی از بازار خارجی بگیرد، بیمه ایران توانست با ظرفیت قابل توجهی که داشت نقش یک بیمه‌گر اتکایی را به خوبی ایفا کند و پشتوانه خوبی برای سایر شرکت‌های بیمه باشد.

بدون تردید چنانچه ایران بتواند از سد تحریم‌های کنونی عبور کند، بیمه ایران برای اجرای برنامه‌های بالا دستی و ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در منطقه می‌تواند ابزار مناسبی باشد. حضور شرکت‌های قوی بیمه‌گر داخلی می‌تواند تراز واردات و صادرات بیمه‌ای را همسان کند و در بسیاری از موارد موجب توسعه صادرات بیمه به کشورهای همسایه باشد.

یادآوری خاطرات گذشته صنعت بیمه در این برهه زمانی شاید موجب شود تا نگاه گروهی از مسوولان و جامعه به بیمه در کشور تغییر کند. بیمه‌گران ایرانی همواره در خدمت جامعه بوده و هستند و در موارد سخت نشان داده‌اند در کنار مردم ایستاده‌اند.