گروه بازار پول: پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و جهش روز جمعه بازار طلا تا حدی با سقوط روز دوشنبه جبران شد. طلا که تحت‌تاثیر عوامل بنیادین در هفته‌های گذشته با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده، روز جمعه در آستانه و پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا که داده‌های بدتر از انتظاری داشت با خیز قیمتی مواجه شد، اما بیشتر کارشناسان معتقد بودند که این خیز ناشی از پوشش کوتاه‌مدت بوده و پایدار نخواهد ماند. در نخستین روز کاری هفته بهای اونس که در پایان روز جمعه روی عدد ۱۱۷۸ دلار ایستاده بود به رقم ۱۱۵۱ دلار رسید. اونس روز جمعه ۳۷ دلار جهش کرد تا روز دوشنبه سقوط ۲۷‌دلاری را تجربه کند. روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۷ به وقت تهران قیمت ۱۱۵۵ دلار برای اونس رقم خورد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. به این ترتیب با احتساب قیمت بعدازظهر سه‌شنبه هنوز بخشی از سود به دست آمده در آخرین روز کاری هفته گذشته پابرجا مانده، با این همه هنوز تا پایان هفته کاری راه درازی باقی است.

افت روز دوشنبه را «پسروی اصلاحی» خوانده‌اند که همراه با عوامل خارجی کاهشی به سقوط قیمت اونس به محدوده ۱۱۵۰ دلار منجر شد. در این روز اصلاح نمودارهای فنی، تحلیل‌های تکنیکال و عوامل خارجی کاهشی فشار بر بازار طلا و نقره را افزایش دادند. در نخستین ساعات کاری دوشنبه دلار شاهد تضعیف و نفت خام شاهد تقویت بود، اما از میانه‌های روز روند هر دو بازار معکوس شد تا هر دو بازار ارز و نفت خام علیه رشد طلا عمل کنند. این وضعیت فشار فروش را در بازار فلزات گرانبها افزایش داد. دوشنبه دلار و نفت خام برنت، به ترتیب به نوسان روی بالاترین ارزش در ۴ سال و کمترین ارزش در ۳ سال ادامه دادند. شاخص‌های بازارهای سهام آمریکا روز دوشنبه باز هم نزدیک بالاترین سطوح در یک یا چند سال گذشته نوسان داشتند.

علاقه بیشتر به خطر کردن در بازار سهام تبدیل به عامل دیگری برای خریده نشدن طلا به‌عنوان سرمایه امن شده است. دیگر خبر بازارهای ارز در روز دوشنبه بازگشت بخشی از ارزش روبل روسیه بود که هفته گذشته ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. این بازگشت ناشی از اعلام مداخله بانک مرکزی این کشور بود که در گذشته چندان موفق نبوده است.

دوشنبه همچنین اعلام شد که تورم مصرف‌کننده چین در ماه اکتبر روی ۶/۱ درصد ثابت مانده است. این رقم همسو با انتظارات بازار بود. داده‌های اقتصادی آمریکا در روز دوشنبه سبک بود و تاثیری بر بازار نداشت، اما روز گذشته چنان که اشاره شد بهای اونس تا لحظه تنظیم این خبر به ۱۱۵۵دلار رسید. اونس روز سه‌شنبه تا قیمت ۱۱۴۴ دلار هم پایین رفت. سه‌شنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز «کهنه‌سرباز» تعطیل بودند. خبر مهم سه‌شنبه سقوط نفت به کمترین سطح در ۴‌سال گذشته بود. اما نوسان طلا در محدوده ۱۱۵۰ دلار تحلیل‌های جدیدی را باعث شده است. تازه‌ترین تحلیل فنی موسسه Fibunacci نشان می‌دهد که این احتمال وجود دارد قیمت طلا در کوتاه‌مدت بار دیگر سطح مقاومتی ۱۱۶۱ دلاری را آزمایش کند. در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا می‌تواند تا ۱۱۷۹ دلار در هر اونس افزایش یابد. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی ۱۱۵۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا بار دیگر به کمتر از ۱۱۳۱ دلار خواهد رسید. تازه ترین تحلیل فنی موسسه مالی HSBC هم نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۱۳۱ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت این فلز زرد با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

تحلیلگران موسسه اچ‌اس‌بی‌سی بر این باورند که در صورت شکسته شدن سطح حمایتی ۱۱۳۱ دلاری احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت و سرمایه‌گذاران باید برای سرمایه‌گذاری در این بازار دقت کنند. بر این اساس مهم‌ترین سطح مقاومتی قیمت طلا در بلند‌مدت ۱۲۵۵ دلار در هر اونس خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که طلا بتواند در شرایط کنونی این سطح قیمتی را بشکند. تنها در صورت شکسته شدن این سطح خواهد بود که می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت طلا در ماه‌های آینده امیدوار بود.