گروه بازار پول: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهار روز کاری گذشته، نرخ رسمی ارز در بانک مرکزی روند صعودی را پشت‌سر گذاشته و طی این مدت ۹۱ ریال به بهای دلار افزوده شده است. همچنین در این مدت بهای ارز در بازار آزاد نیز در سطح ۳ هزار و ۳۷۰ تومان بوده و تغییر قابل توجهی نداشته است. این روند باعث شده با تغییر فضای بازار و بازگشت آرامش، سیاست‌گذار پولی نیز در پی کاهش اختلاف نرخ رسمی و آزاد ارز باشد. بازگشت آرامش به بازار

بهای دلار روز گذشته با ثبت قیمت ۳ هزار و ۳۷۰ تومان نسبت به انتهای هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند. شروع دلار در روز ابتدایی هفته قابل ‌مقایسه با شروع بازار در ابتدای هفته گذشته نیست. در روز نخست هفته گذشته بهای دلار با ۸۰ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه قبل از آن، جهش قابل ‌توجهی را پشت سرگذاشته بود و در شنبه هفته قبل شاخص بازار ارز روی قیمت ۳ هزار و ۳۹۵ تومان ایستاده بود، این روند افزایشی در یکشنبه هفته گذشته نیز تداوم داشت و قیمت ارز تا سطح ۳ هزار و ۴۸۰ تومان افزایش یافت، اما بازار پتانسیل باقی ماندن در سطح بالای ۳ هزار و ۴۰۰ تومان را نداشت و در دوشنبه هفته قبل بهای دلار به زیر ۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، پس از نوسان قابل توجه در ابتدای هفته گذشته بهای ارز رفتار با ثبات همراه با کاهش جزئی را انتهای هفته گذشته از خود به‌جا گذاشت. حال فضای بازار پس از نوسانات قابل توجه روزهای قبل، به روزهای آرام خود بازگشته تا در این فضا قیمت واقعی برای دلار تعیین شود. به‌نظر می‌رسد که بهای دلار در سطح ۳ هزار و ۳۷۰ هم از سوی عرضه‌کنندگان و خریداران پذیرفته شده و در بازار خرید و فروش نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است. بهبود خرید و فروش، بر انتظارات بازار نیز تاثیر گذاشته و گروهی از افراد که تقاضای خود را در روزهای پرنوسان بازار به تعویق انداخته بودند، حال با بازگشت آرامش به بازار با اطمینان خاطر بیشتری مشغول تهیه ارز شده‌اند.

عوامل موثر بر نوسان بهای ارز

کارشناسان و فعالان معتقدند دلایل مختلفی باعث بروز نوسانات ارزی در هفته گذشته شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل شوک ارزی را می‌توان اثر کاهش قیمت نفت در روز‌های گذشته عنوان کرد. در حالی که برخی از کارشناسان به انتظار افزایش قیمت نفت چشم به جلسه اوپک دوخته بودند، با تصمیم به حفظ ظرفیت فروش اوپک در بازار نفت، بهای طلای سیاه نیز روند نزولی روزهای قبل خود را ادامه داد. این موضوع به دلیل آنکه درآمدهای نفتی، بخش قابل توجهی از منابع بودجه را تشکیل می‌دهد، تردید‌هایی را درخصوص چشم‌انداز اقتصادی کشور به‌وجود آورد که این واکنش‌ها بلافاصله در بازار ارز مشاهده شد. علاوه‌بر این برخی از فعالان بازار معتقدند با تمدید مذاکرات هسته ای، بخشی از تقاضای مردم که به دلیل انتظار در مذاکرات، کاهش یافته بود، به یکباره افزایش یافت و بازار با تقاضای اضافی نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شد.

افزایش بهای نرخ رسمی

با تغییر فضای بازار و افزایش نسبی بهای ارز در بازار، قیمت رسمی بانک مرکزی نیز نسبت به روز انتهایی هفته گذشته کمی افزایش یافت. بانک مرکزی در روز شنبه نرخ رسمی دلار را با ۲۴ ریال افزایش نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته معادل ۲۶ هزار و ۹۳۶ ریال اعلام کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش نوسانات در بازار، بانک مرکزی نیز با افزایش نرخ دلار سعی دارد تا شکاف بین نرخ‌های رسمی و آزاد دلار را کاهش دهد. بر این اساس نرخ رسمی دلار در سه روز کاری گذشته معادل ۹۱ ریال افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد این روند صعودی در روزهای آینده نیز وجود داشته باشد و با ثبات قیمت آزاد دلار، سیاستگذار پولی در پی کاهش شکاف ارزی است.

افت قیمت سکه

اما با ثبات در بازار ارز و همسو با کاهش اونس جهانی بهای سکه نیز کاهش پیدا کرد. در روزهای گذشته روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی نزولی بوده، این عامل بر بهای سکه و طلای داخل تاثیر گذاشته است. بر این اساس روز گذشته سکه با کاهش ۷ هزار تومانی نسبت به انتهای هفته گذشته معادل ۹۵۲ هزار تومان معامله شد. همچنین در این روز بهای نیم سکه نیز به ۴۷۷ هزار تومان رسید.