گروه بازار پول: بهای اونس طلا در هفته کاری گذشته با ۳۴ دلار رشد به ۱۲۲۳ دلار رسید تا حالا صحبت از احتمال حفظ این رشد در روزهای کاری آینده باشد. رشد ۵ / ۲ درصدی اونس فلز زرد در نخستین هفته کاری سال ۲۰۱۵ در کنار عدم انتشار داده‌هایی که توان تکان شدید بازار را در روزهای پیش رو داشته باشند، باعث شده که برخی کارشناسان انتظار ماندن طلا در سطوح فعلی در کوتاه‌مدت را داشته باشند. چنین تحلیلگرانی اضافه می‌کنند که تمرکز بازار بر سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، نگرانی‌ها درباره نتایج انتخابات زودهنگام یونان و چالش‌های ژئوپلیتیک قاعدتا باید به حمایت از فلز زرد در کوتاه‌مدت ادامه دهد. کارشناسان می‌گویند که طلا نه تنها اولین هفته کاری کامل سال ۲۰۱۵ را با رشدی قوی آغاز کرده، بلکه پس از انتشار آمار خوب اشتغال‌زایی ایالات‌متحده در ماه دسامبر هم به افزایش قیمت خود ادامه داده است.

آدریان دی، رئیس موسسه مدیریت دارایی Adrian Day می‌گوید: «من انتظار دارم بازار پس از اعلام میزان اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا با سودگیری در هفته جدید مواجه باشد. هفته گذشته شاهد رشد خوب طلا بودیم، اما خبری از سودگیری نبود. در حالی که برای این هفته کاری جهش عمده‌ای پیش‌بینی نشده است، این واقعیت که طلا بالای مرز روانی ۱۲۰۰ دلار بسته شده، نشانه مثبتی برای بازار فلزهای گرانبها است.»

گزارش اشتغال‌زایی وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که نرخ بیکاری این کشور به ۶ / ۵ درصد رسیده، اما رشد ۷ / ۱ درصدی حداقل حقوق باعث برخی نگرانی‌ها درباره ادامه احیای اقتصاد ایالات‌متحده شده است. شان لوسک، مدیر بخش تجاری Walsh Trading می‌گوید که داده‌های مختلف نشان می‌دهد که نرخ تورم هنوز باعث نگرانی فدرال رزرو نشده و در نتیجه نرخ‌های بهره ممکن است با سرعتی کمتر از انتظارات بازار با افزایش روبه‌رو شوند. لوسک انتظار دارد طلا این هفته خنثی عمل کند، اما روند افزایشی آن به تدریج تندتر شود. او می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که ما بلافاصله شاهد افزایش قیمت‌های طلا باشیم، اما فکر هم نمی‌کنم که به‌زودی شاهد افت شدید قیمت‌ها باشیم. ما در اولین هفته سال شروع خوبی را مشاهده کردیم و فکر می‌کنم بازار در سطوح فعلی دچار حبس بازه‌ای شود.» لوسک اشاره می‌کند که دیده بانی بازارهای دارایی برای فعالان بازار طلا مهم است: «اگر بازارهای سهام دوباره با مشکل روبه رو شوند، خرید طلا به عنوان سرمایه امن باز هم با افزایش رو به رو خواهد شد.» کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه CMC Markets با این موضوع موافق است که اونس بالای قیمت ۱۲۰۰ دلار خواهد ماند. او انتظار دارد که طلایی که به یورو معامله می‌شود بر بازار غالب بماند: «در کل من هوادار افزایش قیمت در روزهای آینده هستم. فکر می‌کنم طلا تا قبل از نشست بانک مرکزی اروپا به حرکات رفت و برگشتی خود ادامه دهد.»

آوری شنفلد، اقتصاددان ارشد موسسه CIBC نیز می‌گوید داده‌هایی که بنا است در روزهای آینده منتشر شود نور تازه‌ای بر اقتصاد ایالات‌متحده نخواهد انداخت، اما شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا ممکن است یادآور این موضوع باشد که تورم همچنان پایین است: «اوضاع تا چه زمانی می‌تواند به همین منوال ادامه پیدا کند؟ این سوال بزرگی در مورد تورم است، به‌خصوص با توجه به اینکه سقوط قیمت‌های نفت خام به نظر به پایان نرسیده است.»

سال خوب طلا؟

همزمان با پیش‌بینی‌هایی مبنی بر حفظ سطوح فعلی قیمتی در هفته‌های آینده، امیدها برای طلای ۲۰۱۵ هم بیشتر شده است. چنان که اشاره شد شروع خوب طلا در سال جدید باعث شده شمار کارشناسانی که سال ۲۰۱۵ را سال خوبی برای طلا می‌دانند افزایش پیدا کند. به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه تلگراف، اوی‌هامبرو، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری Black Rock بر این باور است که قیمت طلا پس از کاهش متوالی در دو سال گذشته، امسال با افزایش روبه‌رو خواهد شد. گرچه کاهش قیمت طلا در دو سال اخیر ضرر و زیان زیادی را به سرمایه‌گذاران بین‌المللی وارد کرده است، ولی‌هامبرو معتقد است که سال ۲۰۱۵ میلادی می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز مرحله‌ای جدید در تحولات بازار طلا باشد.

به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی قیمت‌های کنونی، کف قیمت طلا به شمار می‌رود. سیاست‌های انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا که با هدف کمک به رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو اجرا می‌شود علاوه‌بر اینکه به نفع شاخص سهام اروپا خواهد بود موجب افزایش قیمت طلا نیز خواهد شد. ‌هامبرو می‌گوید: «طلا بهترین کالا در زمان نگرانی و نااطمینانی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی و وضعیت اقتصادی جهان به شمار می‌رود. در حالی که بانک‌های مرکزی اروپا، ژاپن و چین به اجرای سیاست‌های پولی انبساطی ادامه می‌دهند این نگرانی در بین سرمایه‌گذاران به شدت رو به افزایش است.»

حکم کارشناسان به حبس طلا