گروه بازار پول: بازارهای مالی جهان که پیش از آغاز نشست مقام‌های مالی اروپا درباره یونان، نفس خود را در سینه حبس کرده بودند، واکنش‌های انتظاری متفاوتی به برگزاری این جلسه داشتند. در حالی که روند بازارهای سهام و ارز نشان‌دهنده خوش‌بینی به نتیجه این نشست بود، بازارهای جهانی طلا با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند. اونس که هفته گذشته روی قیمت ۹/ ۱۲۲۷ دلار ایستاده بود روز دوشنبه تا بهای ۱۲۳۷ دلار هم بالا رفت، گرچه در ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۲۳۲ دلار رسیده بود. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز هفته کاری ثبت شده باشد. مهم‌ترین خبری که روز دوشنبه مورد توجه بود همان خوش‌بینی بازارها به نشست وزرای مالی منطقه یورو درمورد یونان بود. این نشست ساعت ۵ بعدازظهر به وقت تهران آغاز شد و پوشش تصمیم‌های گرفته شده در آن در این گزارش ممکن نبود، اما بررسی روند بازارها پیش از آغاز این نشست خود نشانه‌های جالبی در بر دارد. بازارهای سهام اروپا صبح دوشنبه بالاترین سطح شاخص‌ها از ماه سپتامبر را تجربه کردند و یورو نیز با تقویت روبه‌رو شد، اما اونس فلز زرد روز را با افزایش بها آغاز کرد، گرچه در مقاطعی نیز رو به کاهش داشت. به گزارش رویترز جو غالب در این بازارها این بود که وزرای مالی منطقه یورو و دولت جدید یونان بالاخره به توافقی دست پیدا خواهند کرد که خطرهای جدی را از اقتصاد اروپا دور می‌کند. دولت یونان پس از گرفتار شدن در بحران بدهی ناچار به گرفتن وام‌های هنگفتی از اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول شد که به ازای آنها شروع به اجرای سیاست‌های سختگیرانه ریاضتی و اصلاحات مالی و اقتصادی کرد. این برنامه‌ها موجب نارضایتی گسترده میان یونانی‌ها شد تا برنده انتخابات پارلمانی اخیر این کشور حزب چپ و ضدریاضت «سیریزا» باشد. دولت جدید یونان درخواست بازبینی شرایط بازپرداخت وام‌ها و بخشودگی قسمتی از بدهی‌ها را دارد، خواسته‌ای که در اتحادیه اروپا مخالفان سرسختی مانند آلمان دارد. نتایج نشست روز دوشنبه از آن رو مهم است که می‌تواند نقشه روشن تری از مسیر یونان در منطقه یورو را ترسیم کند. این روزها حتی صحبت از جدایی یونان از منطقه یورو است که پیامدهای بسیاری برای این کشور و اقتصاد قاره‌سبز خواهد داشت.

روز دوشنبه بازارهای مالی آمریکا تعطیل بودند اما رشد یورو به افت دلار و در نتیجه رشد طلا کمک کرد. انتشار داده‌های بدتر از انتظار از اقتصاد آمریکا نیز به این روند کمک کرد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان؛ یعنی ایالات‌متحده در ماه فوریه به‌طور غیر‌منتظره‌ای با کاهش روبه‌رو شده است. این در حالی است که احیای قوی در این کشور ادامه دارد. آنچه باعث افت شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا بوده، نگرانی‌ها درباره میزان رشد اقتصادی است. با این همه ادامه احیا در این غول اقتصادی باعث شده فدرال رزرو به فکر افزایش نرخ‌های بهره و انقباضی کردن سیاست‌های پولی خود بیفتد. البته با توجه به انبساطی بودن سیاست‌های پولی بیشتر بانک‌های مرکزی عمده جهان، در مورد زمان و میزان این افزایش احتیاط می‌شود. هرگونه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا موجب افزایش نسبی ارزش دلار خواهد شد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت‌تاثیر اوضاع مربوط به بحران بدهی‌های یونان، وضعیت شرق اوکراین و آمارهای اقتصادی آمریکا قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۱۶ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه مدت ۱۲۴۵ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت طلا در روزهای آینده امیدوار بود. دیگر خبری که روز دوشنبه مورد توجه قرار گرفت اعلام خروج ژاپن از رکود بود؛ اما رشد این کشور همچنان کمتر از انتظار مانده است. ژاپن در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ از رکود خارج شده، اما رشد ۲/ ۲ درصدی آن در این مقطع کمتر از رشد ۷/ ۳ درصدی مورد انتظار بوده است. آخرین داده از اقتصاد ژاپن نشان می‌دهد که احیای این کشور بسیار شکننده است.