گروه بازار پول: روز دوشنبه که نخستین روز آغاز برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و نخستین روز کاری پس از اعلام گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا بود، روندهای مختلفی را در بازارهای گوناگون شکل داد. اونس طلا نخستین ساعات هفته جدید کاری را به رشد از کف قیمتی ۹ هفته گذشته گذراند. هر اونس طلا که هفته گذشته با ۴۵ دلار کاهش به بهای ۱۱۶۸ دلار رسیده بود، روز دوشنبه با آغاز به کار بازارهای فلزهای گرانبها رو به رشد گذاشت و تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۷۱ دلار رسید، اما در ادامه تا ۱۱۶۷ دلار نزول کرد وتا ساعت ۸شب به ۱۱۶۸ دلار بازگشت. گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

رشد ابتدایی روز دوشنبه به کمک «شناسایی سود» برخی معامله‌گران در حالی رخ داد که فلز زرد همچنان تحت فشار ادامه احیای اقتصاد آمریکا است. وزارت کار ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد که اقتصاد آمریکا در ماه فوریه ۲۹۵ هزار شغل ایجاد کرده تا نرخ بیکاری به ۵/ ۵ درصد کاهش یابد. این نرخ بیکاری پایین‌ترین سطح از آغاز ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ میلادی است. فشار این گزارش و همچنین دلار قوی در نخستین روز کاری هفته نیز روی قیمت‌های طلا فشار وارد کرد، اما هنوز تا پایان هفته راه درازی در پیش است.

با این همه چشم‌انداز فنی و حتی بنیادین طلا به‌گونه‌ای است که صحبت از افت فلز زرد به زیر مرز ۱۱۰۰ دلار هم هست. تحلیلگر برجسته موسسه مالی یو‌بی‌اس سوئیس پیش‌بینی می‌کند که روند نزولی قیمت طلا ادامه خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا تا ۳ ماه دیگر به کمتر از ۱۱۰۰ دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «ایج بیزینس دی»، جوباترشیل کارشناس اقتصادی موسسه یو‌بی‌اس تاکید می‌کند که قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر گزارش وزارت کار آمریکا و افزایش ارزش دلار با افت نسبی روبه‌رو شده و این احتمال وجود دارد که این مساله طی ماه‌های آینده تکرار شود. بر اساس این گزارش قیمت طلا با شکستن سطح حمایتی ۱۲۰۰ دلاری اکنون به زیر ۱۱۷۰ دلار در هر اونس رسیده است. او می‌گوید: «انتشار آمارهای مربوط به وضعیت بازار اشتغال آمریکا تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا در ۱۸ ماه گذشته داشته است. بهای ۱۱۸۵ دلار در هر اونس سطح حمایتی مهمی برای طلا بوده و با شکسته شدن آن احتمال افت بیشتر قیمت طلا وجود دارد. به نظرم طی ۳ ماه آینده جنگ اصلی در بازار طلا بین افزایش نرخ بهره آمریکا از یکسو و تقاضای فیزیکی در کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند خواهد بود.»

اما روز دوشنبه بازارهای سهام و ارز نیز اخبار جالب توجهی داشتند. بازارهای سهام پس از افزایش احتمال بالا رفتن نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن به دلیل ادامه احیای اقتصاد آمریکا با افت روبه‌رو شدند. بازارهای وال استریت اواخر وقت جمعه با افت روبه‌رو شدند تا بازارهای آسیایی را در روز دوشنبه تحت‌تاثیر قرار دهند. خود بازارهای آسیایی روز گذشته بر بازارهای اروپایی اثرگذار شدند. همزمان با افزایش هیجانات درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا، روز دوشنبه روز آغاز برنامه یک تریلیون دلاری خرید اوراق قرضه منطقه یورو نیز بود. با این حال ارزش اوراق دولتی این منطقه پولی روز دوشنبه با افت مواجه شد. افت بازارهای سهام مانند افت نسبی شاخص دلار به رشد اونس کمک کرد. افزایش تقاضای فیزیکی چین نیز چنین اثری داشت. مهم‌ترین خبر بازارهای جهانی ارز در روز دوشنبه ثبات نسبی ارزش دلار ایالات متحده بود. دلار ماه‌ها است که با ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به تقویت خود ادامه داده است. شاخص این ارز جهانی که پول آمریکا را در مقابل ارزش ۶ ارز عمده بین‌المللی مقایسه می‌کند روز جمعه پس از انتشار داده‌های بسیار بهتر از انتظار گزارش وزارت کار آمریکا به بالای رقم ۹۷ رفت. این شاخص که احتمالا در روزهای پیش رو مهم‌ترین عامل خارجی تاثیرگذار بر قیمت طلا خواهد ماند روز دوشنبه اندکی از اوج حدودا ۵/ ۱۱ ساله خود پایین آمد. جرمی استرچ، رئیس بخش استراتژی ارز در CIBC World Markets لندن در گفت‌و‌گو با رویترز می‌گوید: «دلار در مدتی کوتاه راه درازی را آمده و بازارهای دارایی ایالات‌متحده نیز با رشد مواجه بوده‌اند اما به کاتالیزور بیشتری برای رشد نیاز دارند؛ بنابراین تا موقعی که شرایط تغییر کند، بازارها با تثبیت نسبی مواجه خواهند بود.»