دنیای اقتصاد: واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد» با توجه به استقبال از بولتن‌های تخصصی پنجگانه، بولتن‌های مسکن، ارز، بورس، طلا و نفت را تجدید چاپ کرد. نظارت مستمر بر بازارها برای درک روندهای قیمتی و پیش‌بینی علمی، وظیفه‌ای است که این واحد بر عهده گرفته تا با استفاده از کارشناسان و متخصصان خود، بولتن‌هایی را منتشر کند که شرایط بازارها را در ماه‌های پیش رو تجزیه و تحلیل ‌کند. این بولتن‌ها کمک شایانی به انتخاب استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای دارایی در سال ۱۳۹۴ می‌کنند. بازارها سال آینده به کجا می‌روند؟

استقبال بی‌نظیر از بولتن‌های «دنیای اقتصاد»

نظر به استقبال مخاطبان از بولتن‌های تخصصی پنج‌گانه بازارهای دارایی، واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد»، اقدام به چاپ مجدد این بولتن‌ها کرد. بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده از خریداران چاپ اول، مهم‌ترین دلیل انتخاب بولتن‌های مذکور، کیفیت بالای این گزارش‌ها و تحلیل‌های دقیقی است که مبتنی بر آخرین روش‌های علمی و اقتصادسنجی روز دنیاست. همچنین گروه کثیری از خریداران اذعان داشته‌اند که زمان انتشار این بولتن‌ها بسیار مناسب بوده و به آنها در انتخاب استراتژی‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای دارایی در سال ۱۳۹۴ کمک شایانی کرده است.

علاوه‌بر این با توجه به آمار به دست‌آمده از این نظرسنجی، تقریبا همه خریداران فعالان اقتصادی بوده‌اند که یا زمینه فعالیت اقتصادی‌شان مرتبط با یکی از بازارهای مسکن، ارز، بورس، نفت و طلا بوده است یا این بازارها تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت اقتصادی آنها داشته است. نظارت مستمر بر بازارهای دارایی برای درک روندهای قیمتی و پیش‌بینی علمی، وظیفه‌ای است که واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد» با استفاده از کارشناسان و متخصصان خویش در قالب بولتن‌های تخصصی و گزارش‌های مستمر انجام می‌دهد. در این سری از بولتن‌های تخصصی، پنج بازار مسکن، ارز، بورس، طلا، نفت و شرایط آنها در سال ۱۳۹۴ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این بولتن‌ها علاوه‌بر استفاده از به روزترین ابزار علمی و نرم‌افزارهای تخصصی پیش‌بینی که امری کم‌سابقه در بازار ایران است، با نظرسنجی‌های فراگیر از فعالان بزرگ این بازارها اقدام به تحلیل روند آتی قیمتی این دارایی‌ها کرده است. در بولتن مسکن، واحد مطالعات بازار با بررسی عوامل سیاسی و اقتصادی به بیان مشخصات ادوار رونق و رکود در این بازار اشاره داشته و به این پرسش کلیدی پاسخ داده است که بازار چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟ آیا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در شرایط فعلی سودآور است؟ همچنین این بولتن نگاهی نیز به بازار مسکن در کشورهای همسایه داشته است. از سوی دیگر در بولتن تخصصی بازار ارز ایران در سال ۹۴ با رصد دقیق بازار ارز، وقایع سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی اثرگذار بر این بازار تحلیل شده و اقدام به سناریوسازی و پیش‌بینی آینده بازار شده است. به علاوه در این بولتن پرسیده شده است که آیا در سال آینده شوک پیش‌بینی‌نشده‌ای در راه است؟ سیاست ارزی بانک مرکزی چه خواهد بود؟ نیروهای موثر در بازار ارز کدامند؟ واحد مطالعات بازار «دنیای اقتصاد» در بولتن بورس سعی کرده است با ارائه تحلیل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بازار سهام، فعالان این حوزه را در مقابل نوسانات این بازار واکسینه کند. برای نیل به این هدف به پرسش‌هایی پاسخ داده شده است که در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه بورس مطرح است. این پرسش‌ها عبارتند از: بورس ایران در گذر زمان چه پیچ‌وخم‌هایی را پیموده است؟ مروری بر آمار معاملات بورس، حباب بازار سهام چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ نیروهای موثر بر بازار سهام ۱۳۹۴ چه هستند؟ آیا تکانه نفتی بازار سهام ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؟ مقایسه بازار سهام و سایر بازارهای دارایی، پیش‌بینی شاخص کل بورس تا پایان ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، کارشناسان بازار سهام چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟ جذابیت کدام‌یک از صنایع بورسی بیشتر است؟ مقایسه وضعیت ابزار مشتقه در بورس ایران و جهان، آیا بازار معاملات آتی رونق می‌گیرد؟

در بازار نفت، تدوین‌کنندگان تلاش کرده‌اند به این پرسش پس از گذشت ۹۳ روز پاسخ دهند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ به کدام سو می‌رود و آیا احتمال وقوع شوک مثبت نفتی در آینده نزدیک وجود دارد؟ تاثیر این شوک بر متغیرهای کلان اقتصادی در کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت چیست؟ از سوی دیگر واحد مطالعات دنیای اقتصاد به این پرسش که در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی، سیاست‌گذاران و حتی عامه مردم پیش آمده پاسخ داده است که شوک نفتی اخیر چه تاثیری بر کسب‌و‌کار آنها و شرایط اقتصادی کشور خواهد گذاشت و تاثیر چنین افت قیمتی بر رشد اقتصادی و تورم در ایران چقدر است؟ در بخش طلا نیز در کنار روایت پیش‌بینی‌های موسسات بین‌المللی از قیمت طلا متناسب با آن به اثرگذاری چشم‌انداز قیمتی این فلز گرانبها در سال ۹۴ پرداخته شده است. در عین حال با رصد شوک‌های جهانی به این پرسش پاسخ داده شده است که آیا در سال آتی بازار طلا با شوک قیمتی کاهشی یا افزایشی روبه‌رو خواهد شد؟ با توجه به وضعیت بازار ارز، آیا این امکان وجود دارد تا افتراقی بین بازار داخلی و جهانی وجود داشته باشد؟ اگرچه این بولتن‌ها تا اوایل سال ۱۳۹۴ نیز برای خرید در دسترس خواهد بود؛ اما بدون تردید فعالان اقتصادی دقیق که مایل به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های سال آتی خود هستند، آخرین فرصت را برای خرید این بولتن‌ها در هفته پایانی سال از دست نخواهند داد.علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این بولتن‌ها در ساعات اداری با شماره تلفن‌های ۳۱۰-۳۰۹-۴۲۷۱۰۳۰۱ تماس بگیرند.