مدیریت موفق «سیمان فارس نو» با کاهش هزینه و افزایش سودآوری

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس نو مبلغ ۱۵۰۰ ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد. در این مجمع که با حضور بیش از ۹۲ درصد سهامداران این شرکت برگزار شد، حسین فاتح سمت ریاست جلسه را بر عهده داشت. همچنین بیژن جواهری و حسین غرب علی دوستی به عنوان ناظرین مجمع و سمت منشی جلسه را کشاورزی برعهده داشت. در ابتدای جلسه عبدالمجید نیکنام به قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره برای سال مالی ۹۳ پرداخت و گفت: در سالی که گذشته با ادامه تحریم‌ها در کشور، دسترسی به مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی برای بسیاری از صنایع من جمله صنعت سیمان با دشواری همراه بود. نیکنام افزود: علی‌رغم تمام مشکلات کوچک و بزرگ موجود، فارس نو توانست سال ۹۳ را نیز با کارنامه‌ای رضایت‌بخش پشت سر بگذارند. وی ادامه داد: طی سال گذشته در تولید کلینکر ۱۷ درصد افزایش در تولید سیمان سه درصد افزایش داشتیم. نیکنام تصریح کرد: رضایت مشتریان، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، فقط ظرفیت علمی تولید و فروش محصول، کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری، بهبود مستمر سازمان و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی از اهداف کلان شرکت است. پیام هیات‌مدیره

موجب افتخار ما است که گزارش عملکرد یک سال گذشته خود را به شما سهامداران محترم تقدیم داریم. سالی که گذشت سالی پرفراز و نشیب برای فعالیت‌های اقتصادی بود، در این سال به‌رغم ثبات نسبی قیمت ارز و طلا، شاهد افت شاخص بورس اوراق بهادار و عدم رونق و جنب و جوش در بازار سرمایه، همچنین رکود بازار مسکن و افزایش بهای مواد غذایی و سایر کالاها بودیم و ادامه تحریم‌ها دسترسی به مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی را برای بسیاری از صنایع دشوار کرد. روند نزولی درآمدهای نفتی دولت و افزایش هزینه‌های ریالی آن تقاضای بخش دولتی برای سیمان را کاهش داد. کاهش تقاضا با افزایش عرضه رقبا همراه شد. لیکن به‌رغم تمامی مشکلات کوچک و بزرگ موجود، فارس نو سال ۱۳۹۳ را هم با کارنامه‌ای رضایت‌بخش پشت سر گذاشت و همچنان آماده است با دریافت رهنمودهای سودمند کماکان در خدمت شما سهامداران عزیز و گرامی باشد. هیات‌مدیره و کارکنان سپاس خود را از سهامداران محترم که همواره در کنار و حامی شرکت بوده‌‌اند ابراز و به‌منظور روشن ساختن وضعیت عمومی شرکت موارد قابل توجه را در ادامه به اطلاع می‌رساند. امید است مجموعه اطلاعات فراهم شده نیازهای اطلاعاتی سهامداران را برآورده و درک روشنی از وضعیت شرکت سیمان فارس نو ارائه دهد.

عملکرد فارس نو در سال ۱۳۹۳

شرکت در سال ۱۳۹۳ مقدار ۱.۲۵۶.۳۶۲ تن کلینکر و ۱.۲۸۴.۳۹۷ تن سیمان تولید کرد که نسبت به عملکرد سال گذشته افزایش ۱۷ درصد در تولید کلینکر و ۳ درصد در تولید سیمان را نشان می‌دهد. افزایش تولید سیمان مرهون هماهنگی و همکاری کلیه واحدهای تولیدی و پشتیبانی، تعمیر و نگهداری به موقع و افزایش راندمان ساعتی ماشین‌آلات است.

استراتژی‌های شرکت

* کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی

* افزایش رضایت مشتریان شرکت

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌های نو

* بهسازی فرآیند تولید به‌منظور کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی

* کاهش آلودگی (غبار)

اهداف کلان

* رضایت مشتریان

* توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی

* حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی

* کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی

برنامه‌ها

در تعقیب برنامه‌ریزی استراتژیک، بودجه‌بندی استراتژیک نیز انجام و نهایتا برنامه‌ریزی‌ لازم برای اجرای پروژه‌های برگزیده انجام شده است.

پایش شاخص‌های استراتژیک بر مبنای مدل BSC در مقاطع ماهانه و با استفاده از ۲۰ شاخص صورت می‌گیرد.

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت در سال ۱۳۹۴

شرکت در سال ۱۳۹۴ معادل ۱.۱۰۰.۰۰۰ تن کلینکر و ۱.۲۵۰.۰۰۰ تن سیمان تولید خواهد کرد. ۱.۱۹۰.۰۰۰ تن سیمان در بازار داخلی و ۶۰.۰۰۰ تن سیمان به همراه ۲۵.۰۰۰ تن کلینکر در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید و بدون اعمال افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود ۱.۳۶۲.۰۱۲ میلیون ریال از محل فروش سیمان عاید شود و شرکت نهایتا ۴۶۵.۶۹۰ میلیون ریال سود معادل ۱.۳۳۱ ریال برای هر سهم عاید سهامداران کند. با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها در سال طی شده و سال پیش رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه‌ با جدیت تعقیب خواهند شد. تکمیل پروژه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعضی از پروژه‌های در دست مطالعه، به روز رسانی استراتژی‌های منتخب، تمدید و ارتقای گواهینامه‌ها و استانداردها، راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش، راه‌اندازی نظام مدیریت ریسک، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی، ادامه تامین قطعات یدکی لازم و... سایر برنامه‌هایی هستند که در دستور کار شرکت برای سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی شده‌اند.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال (۳۰۰.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی) بوده که تا پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۴ در چند مرحله افزایش یافته و در نهایت در اسفندماه سال ۱۳۸۰ به ۳۵۰.۰۰۰ میلیون ریال (متشکل از ۳۵۰ میلیون سهم ۱.۰۰۰ ریالی) بالغ شده است.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت سیمان فعالیت می‌کند. فروش صنعت سیمان در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل ۵ درصد کاهش یافته است که به‌رغم این کاهش، فروش شرکت با رشد ۲/ ۲ درصد روبه‌رو بوده است. در این صنعت ۷۱ شرکت فعال هستند و سیمان فارس نو با فروش ۱ ۲۷۴.۵۸۶ تن سیمان معادل ۹/ ۱ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

شرکت که در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسیده، از تکنولوژی مناسب و کارکنان جوان و باتجربه استفاده می‌کند. در سالیان گذشته فارس نو در میان تولیدکنندگان سیمان همیشه در رده‌های بالای کارکرد نسبت به ظرفیت بوده و با توجه به اینکه تنها تولیدکننده سیمان تیپ ۵۲۵-۱ (عالی‌ترین درجه کیفی و گران‌ترین نوع سیمان) بوده، موقعیتی استثنایی در صنعت دارد.

طرح‌های توسعه و برنامه‌های آینده شرکت

همانند سنوات گذشته، در سال ۱۳۹۳ نیز سیمان فارس نو با انجام مطالعات مدیریت استراتژیک و بودجه‌بندی سرمایه‌ای پروژه‌ها، نقشه راه خود را ترسیم کرده و مطابق با آن عمل خواهد کرد. برنامه‌های تعریف شده در چارچوب مذکور و منافع و هزینه‌های مترتب بر آنها در دو بخش خرد و کلان می‌باشند.

گزارش عملکرد اجتماعی

* اهداء ۲۵۰ تن سیمان به اشخاص و موسسات نیازمند

* اهداء ۴۴۲ میلیون ریال کمک نقدی و جنسی به اشخاص نیازمند، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، سمینارها و تحقیقات علمی و تخصصی

* استخدام دو مربی تمام وقت قرآن برای آموزش رایگان قرآن در مناطق نزدیک به کارخانه

مدیریت موفق «سیمان فارس نو» با کاهش هزینه و افزایش سودآوری