گروه بازار پول: در اولین روز هفته جاری، شاخص بازار ارز دو نیمه متفاوت افزایشی و کاهشی را تجربه کرد. نتیجه این دو نیمه معکوس، کاهش ۱۰ تومانی و ثبت قیمت ۳۲۵۷ تومان برای دلار بود. روز گذشته بازارساز رسمی سعی کرد با عرضه ارز، قیمت‌های حبابی را بشکند؛ قیمت‌هایی که به میزان زیادی تحت تاثیر تحرکات معامله‌گران غیررسمی و فردایی شکل گرفته بود.

در نیمه اول روز شنبه، بهای دلار تحت تاثیر «پایین بودن ارزش دلار داخلی نسبت به کشور همسایه و تبدیل دینار به دلار در کشور عراق» ، «افزایش تقاضای تجاری» و «تحرکات معامله‌گران فردایی» تا نزدیک ۳۳۰۰ تومان بالا رفت اما نیمه دوم و کاهشی بازار با ورود بازیگران بازار رسمی و افزایش مستمر عرضه ارز شکل گرفت. ورود این بازیگران ساعت ۱۱ ظهر بود، اما قیمت از ساعت یک بعدازظهر درمسیر کاهشی قرار گرفت. در اولین روز هفته سکه تمام بهار آزادی، با وجود حبابی ماندن قیمت، باز هم در برابر افت مقاومت کرد و مانند روز پنج‌شنبه با قیمت ۸۷۲ هزار تومان معامله شد.

اولین کاهش پس از سه روز

روز گذشته، دلار مسیر روزهای پیشین خود را تغییر داد و با ۱۰ تومان کاهش به بهای ۳۲۵۷ تومان رسید. این اولین افت دلار پس از ۳ افزایش پیایی بود. قیمت بسته شده بازار در روز شنبه در حالی۳۲۵۷ تومان بود که در ساعات انتهایی روز نرخ‌های بالاتر بازیگران بازارساز رسمی، خریداری نداشت. در این ساعات برخی معامله‌گران غیررسمی نیز با نرخ‌های بالاتر به معامله ارز پرداختند که از نظر بازارساز رسمی قیمت‌های آنها غیرواقعی و حبابی بود.

برخلاف روز پنج‌شنبه که فضای بازار ارز نسبتا آرام بود، دامنه نوسانات دلار در روز شنبه کمی افزایش یافت و فضای بازار ارز هیجانی‌تر شد. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۲۷۸ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۱ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. برخی از فعالان بازار ارز عامل اصلی رشد دلار در ابتدای روز شنبه را افزایش تقاضا در آخر وقت پنج‌شنبه و جمعه عنوان کردند. به گفته آنها در مقاطعی از روز جمعه، برخی ازمعامله‌گران سکه، تحت تاثیر کاهش بهای اونس وارد بازار شدند تا با خرید دلار از کاهش قیمت سکه جلوگیری کنند.

البته با افزایش اونس در ساعات انتهایی روز جمعه، برخی از این معامله‌گران، ارز خود را به فروش رساندند. انجام معاملات فردایی عامل دیگر رشد بود. افزایش قیمت ابتدای روز تا نزدیک ساعت یک بعدازظهر ادامه یافت. در این ساعت کف نرخ دلار در بازار ارز ۳۲۹۵ تومان بود و این ارز در آستانه سطح ۳۳۰۰ تومان قرار گرفت. قیمت ۳۳۰۰ تومان بر تابلوی برخی از صرافی‌ها ثبت شد، اما رشد این ارز در میدان رو به روی پاساژ افشار متوقف شد و دلار قیمت بالای ۳۲۹۶ تومان را تجربه نکرد.

بازگشت به تعادل؟

برخی فعالان بازار ارز، اختلاف قیمت دلار بازار داخلی با منطقه سلیمانیه عراق را یکی از عوامل رشد قیمت دانستند. از نظر آنها عامل دوم رشد قیمت، افزایش تقاضای تجاری پس از توافق هسته‌ای بود. در همین رابطه، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که علت افزایش دلار پس از مذاکرات هسته‌ای، ورود تقاضای واقعی و تجاری به بازار بوده است. به گفته آنها پیش از آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، یک موج فروش در بازار وجود داشت؛ اما پس از آشکار شدن توافق هسته‌ای، خریدار واقعی وارد بازار شد و با تقویت سمت تقاضا به بازگشت قیمت دلار کمک کرد.

در واقع فروش هیجانی که پیش از آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای وجود داشت، با ورود تقاضای واقعی پس از مذاکرات خنثی شد؛ مجموع این اتفاقات موجب شده است که برخی از کارشناسان اذعان کنند بازار در حالت بازگشت به حالت تعادلی است. در این شرایط بازیگران بازارساز نیز در بازار حضور دارند و با عرضه خود سعی می‌کنند که از افزایش دامنه نوسانات جلوگیری کنند.

روز گذشته، عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی موجب شد که قیمت دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر در مسیر کاهشی قرار بگیرد. تا ساعت ۴ بعدازظهر بهای دلار از محدوه ۳۲۹۰ تومان خارج شد و به قیمت ۳۲۵۷ تومان رسید، رقمی که ۱۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. برخی از صرافی‌ها نیز در این ساعت قیمت ۳۲۸۵ تومان را ثبت کردند، اما قیمت واقعی ۳۲۵۷ تومان بود. به اعتقاد برخی از فعالان، در شرایط کنونی که تقاضا تا حدی افزایش پیدا کرده است، برخی از معامله‌گران غیررسمی و فردایی قصد دارند با معاملات آخر وقت روز قبل، قیمت روز بعد را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، قیمت ابتدای روز معمولا تا حدی غیرواقعی و حبابی و حاصل معاملات آخر وقت روز پیشین است؛ این معاملات معمولا زمانی انجام می‌شود که بانک‌ها یا صرافی‌ بانک‌ها تعطیل هستند و بازارساز توانایی ایجاد تعادل در بازار و مقابله با آنها را ندارد. در واقع نوسان‌گیری معامله‌گران در یک هفته گذشته بیشتر در ساعات پایانی روز قبل و ساعات ابتدایی روز بعد صورت گرفته است.

مقاومت سکه

در اولین روز هفته جاری، سکه تمام بهار آزادی همچون روزهای پیشین در برابر افت قیمت مقاومت کرد. روز ‌شنبه بهای سکه تمام بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه با قیمت ۸۷۲ هزار تومان معامله شد.

این در حالی است که ارزش ذاتی سکه زیر قیمت بازاری این کالای گران‌بها است. روز گذشته، ارزش ذاتی سکه تا ساعت ۳ بعدازظهر ۸۵۲ هزار تومان بود و اختلافی ۲۰ هزار تومانی با قیمت بازار داشت. برخی از کارشناسان مقاومت سکه را به افزایش تقاضا و کاهش حجم فیزیکی این کالا در بازار نسبت داده‌اند. به گفته آنها معامله‌گران سکه با خریدهای عمده در برابر کاهش قیمت ایستادگی کرده‌اند. این در حالی است که بهای اونس جهانی در هفته گذشته افت زیادی را تجربه کرد و نهایتا زیر کانال ۱۱۰۰ دلاری به کار خود پایان داد؛ اما سکه معاملات خود را بی‌توجه به اونس انجام داد.

حباب‌شکنی بازارساز ارز

حباب‌شکنی بازارساز ارز