فروشندگان طلا خسته شدند؟

گروه بازار پول: اونس فلز زرد روز دوشنبه بالاخره توانست از مرز ۱۱۰۰ دلار عبور کند تا بازار فلزهای گرانبها پس از حدود یک ماه شاهد افزایش معاملات باشد. اونس فلز زرد که هفته گذشته روی قیمت ۱۰۹۳ دلار ایستاده بود، روز دوشنبه به قیمت ۱۱۰۴ دلار رسید. روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۰۸ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز دوشنبه خود نوشته است در حالی که اونس در میانه‌های ماه جولای به کمترین قیمت در ۵/ ۵ سال گذشته رسیده بود، رسیدن قیمت به بالاترین سطح در ۳ هفته گذشته نشان می‌دهد که فروشندگان بازار طلا خسته شده اند. البته کیتکو اشاره کرده که «افزایشی»‌های بازار برای بالا بردن قیمت‌ها به میزان قابل توجه کار سختی پیش رو دارند.

شروع هفته با جهش

اونـس روز دوشـنبه به بـالاترین قیـمت در ۳ هفته گذشته رسید. این روند با «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران و همچنین اثرگذاری عوامل خارجی رقم خورد. عبور اونس از مرز روانی جدید در روز دوشنبه، بازار روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. روز دوشنبه بازار آتی شاهد «پوشش کوتاه‌مدت» و بازار آنی شاهد «شناسایی سود» بود تا افت رشد نفت خام و رشد شاخص دلار هم به کمک اونس بیایند.

اتفاق جالب توجه بازارهای جهانی در روز دوشنبه رسیدن بهای نفت خام نایمکس به کمترین قیمت‌ در ۴ ماه گذشته بود. افت نفت خام باعث افت قیمت‌ها در بازار کالاهای خام می‌شود، اما نفت در این روز از کف روزانه خود بالا آمد تا همراه با افت شاخص دلار به اونس کمک کند. نفت هفته گذشته روی کمترین قیمت در ۵/ ۴ ماه گذشته نوسان می‌کرد.دیگر خبر روز دوشنبه مربوط به داده بد دیگری از دومین اقتصاد بزرگ جهان بود. چین روز دوشنبه اعلام کرد که صادرات ماه جولای این کشور در مقایسه با یک سال گذشته، ۳/ ۸ درصد و واردات در دوره مشابه ۱/ ۸ درصد افت داشته است.

همزمان، شاخص بهای مصرف‌کننده هم در ماه جولای نسبت به یک سال قبل ۶/ ۱ درصد افت داشته است. البته در این دوره بهای تولید‌کننده ۴/ ۵ درصد رشد داشته است. این داده‌ها روز دوشنبه بازارهای سهام اروپا را تحت فشار قرار داد. چین حالا احتمالا ناچار خواهد شد سیاست‌های تحریکی خود را تشدید کند.

روز دوشنبه، استنلی فیشر، نفر دوم فدرال رزرو در گفت و گو با بلومبرگ گفت در حالی که اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل نزدیک می‌شود، تورم پایین مانده، اما این تورم ضعیف موقتی و به خاطر افت بهای کالاهای پایه است. او هشدار داد که بانک مرکزی آمریکا باید به نرخ تورم توجه داشته باشد، اما صحبت‌های او برای ناظران بازار در کل «خنثی» بود.

تحلیل‌های فنی و بنیادی

اونس روز سه‌شنبه را با رشد قیمت آغاز کرد و باوجود افت در برخی مقاطع چندان به مرز روانی نزدیک نشد. به این ترتیب اونس روز سه‌شنبه از ماندن قیمت بالاتر از سطح ۱۱۰۰ دلار نفع برد. البته با توجه به عوامل بنیادین، به‌ویژه احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال‌جاری میلادی، طلا کار سختی برای قدرت‌نمایی دوباره دارد. تحلیل کارشناسان «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا تا پایان هفته جاری تحت‌تاثیر انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. ارزش دلار در هفته‌های اخیر با افزایش نسبی روبه‌رو شده است که علت اصلی آن گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست‌های آتی بوده است.

شاخص دلار با بهای طلا نسبت عکس دارد، اما همزمان نگرانی‌ها نسبت به وضعیت شکننده اقتصاد چین می‌تواند عامل مهمی برای نوسانات قیمت طلا در هفته‌های آینده باشد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان به شمار می‌رود و همراه هند از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلا نیز محسوب می‌شود. تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر نوسانات مربوط به ارزش دلار آمریکا، اوضاع اقتصادی چین و گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «اف‌ایکس استریت»، قیمت جهانی طلا تحت‌تاثیر انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی در چین و کاهش ارزش یوان با افت نسبی روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش کاهش ارزش یوآن چین تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار آمریکا داشته و این مساله بار دیگر فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.بانک مرکزی چین پس از اعلام آمارهای ناامید‌کننده درخصوص وضعیت تجارت خارجی در ماه جولای ارزش یوآن در برابر دلار را ۲ درصد کاهش داده است. در این شرایط بنیادین، تحلیل فنی حاکی است که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۱۱۱ دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا تا ۱۱۱۹ دلار نیز افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت ۱۰۹۰ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا ۱۰۸۳ دلار کاهش خواهد یافت.