جمهوری اسلامی ایران با ۵۱۸ میلیارد دلار، ۳۷ درصد از ارزش کل دارایی بانک‌های اسلامی جهان را دارد که در حال حاضر بزرگ‌ترین دارنده دارایی در میان بانک‌های جهان اسلام است.


به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مهدی رضوی، رئیس موسسه عالی بانکداری ایران که در بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی سخن می‌گفت هدف از برگزاری این همایش را بررسی تجربه بانکداری اسلامی در کشورهای مختلف جهان، اعم از کشورهای اسلامی و غیراسلامی، همچنین آشنایی با بانک‌ها، نهاد‌ها، سازمان‌ها و موسسات مالی بین‌المللی اسلامی و نیز مروری بر نوآوری‌ها و یافته‌های جدید در زمینه روش‌های تامین مالی، ابزارها، محصولات و خدمات مالی و بانکی اسلامی برشمرد و افزود:یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در چند دهه اخیر در صنعت بانکداری در جهان ایجاد شده و به سرعت در حال گسترش است، استفاده از روش‌های تامین مالی، ابزارها، محصولات و خدمات مالی و بانکی اسلامی بوده است. از زمان اجرای بانکداری اسلامی، قریب به چهار دهه قبل تاکنون، بانکداری اسلامی با سرعت بی‌سابقه‌ای در برخی از کشورهای مختلف جهان گسترش یافته است.


وی افزود: بانکداری اسلامی براساس ارزش‌های اسلامی، نشات گرفته از قرآن و سنت و حذف ربا پایه‌گذاری شده است. ارزش‌هایی که نه تنها بر کلیه اجزای نظام بانکداری، اعم از اهداف، سیاست‌ها برنامه‌ها تاثیرگذار است، بلکه معیار مقبولیت و مشروعیت نظام بانکداری در هر زمان و مکان نیز هست. بدیهی است که رفتار انسان و به تبع آن رفتار بانکداران و سیاست‌گذاران بانکی متاثر از این ارزش‌ها، در نظام بانکداری غرب و نظام بانکداری اسلامی متفاوت باشد. در نظام بانکداری اسلامی، احکام حلال و حرام و شناخت ارزش‌ها است که جهت، کیفیت و رفتار نظام بانکداری را معین و مشخص می‌کند و به نوبه خود آن را به‌صورت یک نظام بانکداری ارزشی و اخلاقی تدوین می‌کند. دبیر همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی سالانه از رشدی حدود ۲۰ درصدی برخوردار بوده‌اند و ارزش کل دارایی آنها از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ به حدود ۲هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است، افزود: برخی برآوردها ارزش کل دارایی بانک‌های اسلامی جهان در سال ۲۰۱۸ را رقمی بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کنند. براساس آمار منتشر‌شده، تعداد بانک‌ها و موسسات تامین مالی اسلامی در سطح جهان به بیش از ۶۰۰ بانک و موسسه افزایش یافته است. اکنون خدمات مالی اسلامی، از بانک‌های تجاری فراتر رفته و به عملیات بانکداری سرمایه‌ای، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری تعمیم یافته است.