دنیای اقتصاد: «امکان لغو تعرفه برخی کالاهای ترجیحی با ترکیه در صورت ضرر واحدهای تولیدی داخل»، «افزوده شدن 40 قلم کالا به لیست تعرفه ترجیحی با ترکیه»، «تسهیل حمل‌ونقل کالا و رفت‌وآمد تجار» و «تغییر ملاک واردات خودروهای لوکس» از مهم ترین نکاتی بود که در نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد.

ولی‌الله افخمی‌راد روز گذشته در نشست خبری روز ملی صادرات در پاسخ به این سوال که برخی تولید‌کنندگان داخلی نسبت به اقلام تعرفه ترجیحی با ترکیه انتقاد دارند تا جایی که نرخ مواد اولیه پتروشیمی به ترکیه ارزان‌تر از داخل فروخته می‌شود و در نهایت باعث شده صنایع پلاستیک غیررقابتی شود، پاسخ داد: فهرستی که با ترکیه بسته‌ایم شامل 140 قلم کالا از طرف ترکیه و 125 قلم کالا از طرف ایران است که طی توافق هر ماه این فهرست کنترل می‌شود تا بررسی شود چه تغییری در میزان صادرات یا واردات این کالاها اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: براساس قرارداد مفاد تعرفه ترجیحی، اگر واحدهای تولیدی در کشور دچار ضرر و زیان جدی شوند این امکان وجود دارد که تعرفه آن کالا برداشته شود. افخمی‌راد از افزوده شدن 40 قلم کالا در قالب فهرست جدید تعرفه ترجیحی با ترکیه خبر داد و افزود: اقلام مختلفی از جمله فلزات اساسی نیز در لیست تعرفه ترجیحی با ترکیه قرار خواهد گرفت. وی گفت: تمرکز ما در مذاکرات با ترکیه بیشتر روی حذف موانع شبه‌تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای است. افخمی‌راد در رابطه با پرداخت جوایز صادراتی گفت: مشوق‌های صادراتی از سال 1389 قطع شد و در دو سال گذشته پیرامون نحوه‌ ارائه مشوق‌های صادراتی بررسی‌هایی صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم باید بستر مناسب را برای حضور صادرکنندگان به‌گونه‌ای فراهم کنیم که برای آنها مقرون به صرفه باشد و دیگر نیازی به پرداخت جایزه نقدی نباشد. رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین تسهیل جابه‌جایی کالا و رفت‌وآمد تجار را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید برای صادر‌کنندگان فراهم شود که دستورالعملی برای این کار نوشته شده و منتظر تصویب است. افخمی‌راد در عین حال بیان کرد: حدود 2 هزار میلیارد تومان در رابطه با مشوق‌های صادراتی برای سال جاری در نظر گرفته شده که بخشی از آن از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص داده شده و امیدواریم مابقی نیز تا پایان امسال اختصاص داده شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت هیچ وقت خواهان پرداخت جایزه نقدی به صادرات نیست، همان‌طور که هیچ کشوری یارانه نقدی به صادر‌کنندگان نمی‌دهد.


وی همچنین بر کاهش هزینه تولید در کشور تاکید کرد و افزود: برای این کار یکسری سیاست‌های کلان اقتصادی باید اصلاح شود که بعد از اصلاح آنها به‌ویژه در بخش بهره‌وری می‌توانیم موفق شویم. افخمی‌راد همچنین با اشاره به واردات خودروهای لوکس گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که حجم موتور نباید ملاک لوکس‌بودن خودرو باشد، بلکه برداشت من این است که لوکس‌بودن را فقط می‌توان با قیمت سنجید. رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی براساس ثبت سفارش‌های قبلی وارد ایران شد. وی در عین حال از پیشنهادی خبر داد که براساس آن مبنای سنجش لوکس‌بودن خودرو براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور. افخمی‌راد گفت: با توجه به فضای جدید به‌وجود آمده پس از برجام هیات‌های اقتصادی بسیاری به ایران آمده‌اند که مهم‌ترین آنها هیات اتریشی بود. وی با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صادرات در ۲۸ مهر ماه افزود: به این منظور برای بزرگداشت از صادرکنندگان نمونه مراسمی برگزار می‌شود. در این مراسم بیش از ۴۰۰ نفر برای انتخاب صادر‌کننده نمونه ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۵نفر از آنها به‌عنوان صادرکننده نمونه و ۵ شرکت نیز به‌عنوان صادرکننده ممتاز انتخاب خواهد شد. وی به دو عامل ارزش‌افزوده و صرفه‌های ناشی از مقیاس برای انتخاب صادرکنندگان نمونه اشاره کرد و گفت: قصد داریم در برنامه سال جاری معیار مقیاس مورد توجه ویژه قرار گیرد و به واحد‌های بزرگ مقیاس کمک کنیم که پیشتاز در عرصه صادرات باشند. وی درخصوص پیوستن به سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: همه می‌دانیم که پیوستن به سازمان تجارت جهانی نه فقط یک منفعت بلکه یک ضرورت است. از این‌رو پس از برجام یکی از برنامه‌های مهم سازمان توسعه تجارت پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.


افخمی‌راد ادامه داد: کشورهای منطقه یا عضو سازمان تجارت جهانی هستند یا مانند قزاقستان در حال پیوستن به سازمان تجارت جهانی هستند. این به آن معنا است که ما کم کم بازارهای منطقه را از دست می‌دهیم.


اگر اقدام جدی در این خصوص صورت نگیرد قطعا اقتصاد ما با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شود. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام اینکه مصوبات تجارت مرزنشینان درحال تغییر است، گفت: برای ساماندهی تجارت مرزنشینان مصوبات مربوطه از لحاظ نوع و میزان واردات کالا درحال بررسی و مطالعه مجدد است. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و ماندن مرزنشینان در شهرهای خود باید راه‌های دیگری در این زمینه به کار گرفته شود، گفت: صرف اینکه معیشت آنها بخواهد از طریق تجارت مرزی صورت گیرد، نه برای آنها تامین‌کننده بوده و نه برای تجارت کشور مناسب است.


وی با بیان اینکه تجارت باید درقالب انبوه صورت گیرد، یادآور شد: وقتی که تجارت در قالب خرد صورت می‌‎گیرد، بازارهای صادراتی ما نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و اصطلاحا خراب می‌شود. افخمی‌راد در پایان با تاکید بر اینکه مصوبات تجارت مرزنشینان از لحاظ نوع و میزان واردات کالاها توسط مرزنشینان، درحال بررسی و مطالعه مجدد است، گفت: امیدواریم این تغییرات در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.