بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با هماهنگی، برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده، بانک صادرات ایران متعهد شد تمام امور مربوط به تعاونی اعتبار منحله میزان را بپذیرد.

در اطلاعیه این بانک آمده است: حسب تصمیمات متخذه و تفاهم‌های انجام شده، بانک صادرات ایران رسیدگی و مدیریت تمام امور مرتبط با تعاونی اعتبار منحله میزان را پذیرفت. در این اطلاعیه آمده است: در حال حاضر بانک صادرات ایران با استفاده از ظرفیت و توان بالای مدیریتی خود با سرعت و دقت در تلاش برای تدارک زمینه‌های لازم برای رسیدگی منظم به امورسپرده‌گذاران، مشتریان و کارکنان تعاونی یاد شده است. این بانک از تمام سپرده‌گذاران و مشتریان تعاونی درخواست کرده است با مدیران بانک صادرات ایران همراهی کرده تا طبق برنامه‌ریزی و روش‌های انجام کار مدیریت ارشد این بانک، اقدامات در نظر گرفته برای سامان بخشی را عملیاتی کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه خود تاکید کرده است: انتظار دارد تمام کارکنان تعاونی اعتبار منحله میزان با تلاشی مضاعف تحت مدیریت بانک صادرات ایران همه امور را به نحو احسن انجام دهند و هرچه سریع‌تر نظم لازم برای فعالیت بانکی در محیطی آرام را پدید آورند. بانک مرکزی از مجموعه مدیریتی، اجرایی و پرسنلی بانک صادرات ایران که در حل مشکلات ایجاد شده همکاری داشته‌اند سپاسگزاری و قدردانی کرده است.

برداشت 500 میلیارد تومان از سپرده‌ها

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به توافق‌نامه عمومی بانک صادرات و تعاونی اعتبارمیزان و عملیاتی شدن آن از شنبه ۹ آبان گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان برای وصول مطالبات مردمی در نظر گرفته شد که از روز شنبه در تمام موسسات میزان قابل برداشت است.

جواد هروی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: امروز رسما حساب‌ها از تعاونی اعتبارمیزان به بانک صادرات منتقل خواهد شد.

نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان اینکه در نخستین مرحله ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک صادرات قرار می‌گیرد، افزود: براین اساس، مشتریانی که درخواست استرداد سپرده را دارند از این طریق می‌توانند اقدام به وصول مطالبات خود بکنند.

وی اظهار کرد: در دومین مرحله، یکی از املاک بزرگ تعاونی اعتبار میزان که برآورد مالی آن ۱۰۰ میلیارد تومان است در اختیار بانک صادرات قرار گرفت تا حدود ۷۰ درصد مشتریانی که خواستار بازستاندن سپرده هستند، پولشان را پس بگیرند. هروی با تاکید بر اینکه از روز شنبه در کنار تابلوی تمامی موسسات بانکی میزان تابلوی بانک صادرات نصب می‌شود، تصریح کرد: تمامی موسسات میزان در خراسان بزرگ شنبه نهم آبان ماه با انتقال حساب‌های مشتریانشان به بانک صادرات این قابلیت را هم دارند تا مطالبات مردم را پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه تمام مباحثی که به دیگر موسسات مانند عسکریه موکول شده بود ملغی است، یادآور شد: با توجه به این توافق نامه آن عده از سپرده‌گذارانی که خواهان استرداد سپرده هستند در مراحل اولیه می‌توانند تمام سپرده شان را برداشت می‌کنند و عده دیگر هم می‌توانند با انتقال سپرده شان به بانک صادرات تمایل نشان دهند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: بر اساس توافق صورت گرفته، بانک صادرات پاسخگوی امنی برای سپرده‌گذاران خواهد شد. هروی در پاسخ به این سوال که آیا بانک میزان و بانک صادرات برای پاسخگویی مراجعات زیاد مردم برنامه‌ریزی خاصی صورت داده است یا خیر، گفت: از تمام مردم و سپرده‌گذاران عزیز درخواست دارم هیچ نگرانی برای دریافت مطالبات خود نداشته باشند و با آرامش و امنیت خاطر در فواصلی به بانک مراجعه کنند؛ چراکه بانک مرکزی پشتوانه این امر شده و به‌صورت توافق نامه این امر نهایی شده است.

وی در پاسخ به دیگر سوال خانه ملت درخصوص سرنوشت کارمندان تعاونی اعتبارمیزان، اظهارکرد: کارمندان و خدمات موسسات میزان به کار خودشان ادامه می‌دهند و در فواصل بعدی در این خصوص بیشتر بحث خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس نهم، در پاسخ به سودهای سرشار حساب‌های مردمی در تعاونی اعتبارمیزان، تصریح کرد: در مرحله نخست واریز مطالبات مردمی صورت می‌گیرد و در نشست‌های بعدی در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

داستان میزان به روایت معاون بانک مرکزی

مهرماه سال جاری معاون نظارتی بانک مرکزی به ریشه‌های ماجرای تعاونی اعتبارمیزان پرداخته بود. «ایسنا» در آن مقطع به نقل از حمید تهرانفر گزارش داد: مشکل پیش آمده در یکی از شعب موسسه میزان آغاز از سرگیری بحران این موسسه بوده است. به گفته تهرانفر در یکی از شعب تعاونی اعتبارمیزان مشکل نقدینگی ایجاد و نگرانی‌های ناشی از آن کم کم به سایر شعب منتقل شد؛البته در ابتدای امر مدیران میزان و بانک مرکزی تصور نمی‌کردند موضوع تا این حدی ریشه پیدا کند و به عاملی برای فروپاشی موسسه تبدیل شود.

تهرانفر با بیان اینکه نقطه پیدایش بحران میزان از تصمیم مدیران تعاونی اعتباربرای اخراج یکی از روسای شعب گناباد شروع شد، توضیح داد: این رئیس شعبه با گروهی در ارتباط بود که یکی از بزرگان آنها در شعبه مربوطه حساب داشت و بقیه افراد گروه هم به تبعیت از وی حساب‌های خود را در آنجا متمرکز کرده بودند. بعد از اینکه میزان نتوانست با رئیس شعبه کنار بیاید و وی را اخراج می‌کند، آنها هم به تلافی این موضوع، سپرده‌های خود را درخواست کرده و شعبه را تاحدی تحت فشار قرار دادند که دیگر توان انجام تعهدات خود را از دست داد. معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: در این شرایط گروه طلبکار که با یکدیگر منسجم بودند شروع می‌کنند به راه انداختن موجی در بین مردم مبنی‌بر اینکه وضعیت میزان دائم در حال خراب‌تر شدن است و آنها را تحریک به برداشتن منابع خود از این تعاونی اعتبارکردند. این موضوع موجب بحرانی‌تر شدن وضع میزان شد و در مرحله بعد به شهر تربت جام رسید و مردم برای دریافت پول‌های خود هجوم بردند. در ابتدا شعب تا حدی توانستند سپرده‌ها را پرداخت کنند، ولی در ادامه کار پیش نرفت و با گسترش شایعات، همه سپرده‌گذاران خواهان دریافت پول‌های خود از میزان شدند.

وی کل سپرده‌های مردم نزد تعاونی اعتبار میزان در بدو فروپاشی را ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با نقد نشدن این رقم و درخواست برای دریافت از سوی سپرده‌گذاران، روز به روز مشکل حادتر و درجه نقدینگی و نقدشوندگی مطالبات آنها بدتر شد؛ به‌طوری‌که این تعاونی اعتبار که در حالت عادی ماهانه حدود ۶۳ میلیارد تومان وصول اقساط داشت بعد از بهم‌ریختگی ایجاد شده و بی‌نظمی در حضور کارمندان در شعب برای پذیرش ارباب رجوع و دریافت اقساط، وصولی ماهانه به شدت دشوار شد و در ادامه هیات تصفیه را بر آن داشت تا روش خاصی را پایه‌ریزی کنند؛ چراکه بعضا گزارش‌هایی دریافت می‌کردیم که فرد برای پرداخت قسط خود به شعبه مراجعه می‌کند ولی کسی نیست که پذیرای آن باشد.

تهرانفر با بیان تدابیر به کار گرفته شده برای ساماندهی وضعیت تعاونی اعتبارمیزان به تصمیم‌گیری برای ادغام آن با بانک صادرات اشاره کرد و گفت: جالب است که ابتدا و در آستانه فروپاشی میزان مسوولان این تعاونی اعتبار کمک‌های بیرونی از جمله بانک صادرات را قبول نمی‌کردند.

اما با اطلاعیه دیروز بانک مرکزی می‌توان گفت که یکی از پرونده‌های مهم در حوزه بازار پول در شرق کشور بسته شد و سپرده‌گذاران تعاونی اعتبارمیزان با انتقال به ساختار بانک صادارت می‌توانند نسبت به قبل امیدوارانه‌تر تحولات را دنبال کنند.